Han Far Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 -snip- Hvor troverdige studiene er blir en annen sak, å kan ikke jeg veldig mye om cannabis, men jeg trodde virkelig ikke det var 4-5x mer tjære i det. Så lenge det er allmennkunnskap at tobakksprodusenter gjør alt for å holde cannabis illegalt så ser jeg på alle studier av denne plantefamilien som sier det er mye farligere enn tobakk som mindre enn plausible. Når det er over 3000 tilsettningsstoffer (Leste det iallefall engang, om det er sant vet jeg ikke.) som man ikke finner i cannabis grunnet måten den behandles på, så høres det iallefall sunnere ut. En annen ting er jo at man kan spise hasj uten særlige problemer, men spiser man tobakk blir man kraftig forgiftet. Merk også at jeg skrev REN hasj, så vidt meg kjent er det man får på gata ofte ispedd litt av hvert for å øke vekten. Da ting som er veldig farlig å få ned i lungene. Det er selvfølgelig en risiko ved alle rusmiddler, men jeg tror fortsatt mye av det som blir sagt om både cannabis og tobakk er propaganda fra tobakksprodusentenes side. Mener du at samme hva vi kommer med av studier som tilsier at å brenne en plante og trekke røyken ned i lungene dine er usunt, kommer du til å kategorisk avfeie det fordi det sikkert er propaganda fra tobakksindustrien? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Nei, det kan være dumt å spise for mye brokkoli om du går på visse blodfortyningsmedisiner. Gratulerer for at du fant ut det. Ja, akkurat som at det er dumt å blande cannabis med tobakk. Tobakk er skadelig, cannabis - not so much. Poenget mitt er at du viser til én manns/ett teams forskning. Det blir som at jeg blindt skal stole det første jeg leser. Har du lest deg opp på temaet i det hele tatt? Har du erfaringer? Påstandene dine er litt tynne. Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Nei, det jeg sier er at sansynelighetene for at det er det er der. Tobakksindustrien handler om penger, hvis cannabis blir pluteslig regnet som sunnere enn tobakk, så mister de masse penger. Derfor tar jeg alle studier som sier at cannabis er FARLIGERE enn tobakk med en sekk salt. Jeg VET at det er usunt, poenget mitt er at en plante som blir tørket, så røyket virkelig ikke høres farligere ut enn en plante som blir sprøytet på åkerne, så behandlet med kjemikalier. Cannabis planter som blir dyrket naturlig, og aldri har vært borti noe kjemikalie av noe slag, som deretter blir tørket, pulverisert og presset til hasjblokker kan jeg ikke fatte meg at er farligere enn tobakk. Tror virkelig ikke aceton, blåsyre, ammoniakk osv bare kommer ut av ikke noe. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Det hadde vært morsomt å høre hva slags mennesker det er som sier at røyking ikke øker kreftfaren... Geir Kanskje det handler mer om hvor stor den reele faren for økt risiko faktisk er? Vi har jo folk som blir over 100 som røyker, drikker og spiser akkurat hva og når de vil, mens en 22år gammel svømmer som lever tilsynelatende ett sunt og friskt liv faller død om. Det at man røyker betyr ikke at man vil få kreft. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Siden de færreste ikke-røykere får lungekreft så kan den risikoen være mangedobbel og fortsatt en og annen røyker bli over 100. Det er folk som overlever å bli påkjørt av trikken også, samtidig som folk dør uten å bli påkjørt av trikken, men det betyr ikke at det anbefales å gå i trikkesporet. Ingen sier at alle røykere får kreft, om sjansen er 13 ganger så høy eller 40 ganger så høy (for å sitere noen poster før i tråden) så er det uansett betydelig. I tillegg kommer alle de andre skavankene som følger av røyking. Det er ikke mye morsommere å leve med KOLS enn å dø av kreft. Geir Jeg VET at det er usunt, poenget mitt er at en plante som blir tørket, så røyket virkelig ikke høres farligere ut enn en plante som blir sprøytet på åkerne, så behandlet med kjemikalier. Hva hvis den ene planten er hvit fluesopp og den andre er kantareller da? Naturlig er ikke det samme som ufarlig. Geir Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 -snip- Godt poeng, men du skjønte hva jeg mente. ^^ Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) 40, 13 eller 8 ganger? Det ser ut som de ikke vet http://www.bbc.co.uk.../nicotine.shtml As a pure drug, nicotine has few adverse effects on physical health, however it does raise blood pressure and accelerates the progression of heart and arterial disease. But it's the other chemicals taken in along with nicotine which do much of the damage. When tobacco burns as a cigarette is smoked, it releases hundreds of other constituents. It is these chemicals, described below, that pose the greatest risk to health. De sprøyter og tilsetter tobakken en masse før vi får den. Disse kjemikaliene er noe dritt. "Vinyl chloride - used to make PVC" Hvor er vitsen med det? Endret 30. oktober 2012 av Rosario 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Tror virkelig ikke aceton, blåsyre, ammoniakk osv bare kommer ut av ikke noe. Nei, det er ikke der før forbrenning. Men når du tenner på, skjer det et utall kjemiske reaksjoner som danner blant annet blåsyre. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hvor vanskelig er det å forstå at ALT du tenner fyr på og som går over i gassform, er skadelig for lungene? Tre er ikke farlig for kroppen, med mindre det kommer mot deg i stor fart. Men fyrer du opp i peisen og inhalerer røyken forstår du jo at det er farlig? Om du absolutt skal bruke hasj e.l. så lag kjeks eller noe annet spiselig av det. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Vi lever farlig alle sammen. For 5 uker siden var sykepleier (55) hjertedød om morgenen. Røkte ikke, likte å være ute i natur. Regner med at sykepleiere sjekker kolesterolnivå jevnlig. Pårørende skjønner ingenting. Hva skjer med dem som slutter å røyke? Toppidrett er livsfarlig skjønner vi. Lever man lengre hvis man ikke røyker? Endret 31. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Vi lever farlig alle sammen. For 5 uker siden var sykepleier (55) hjertedød om morgenen. Røkte ikke, likte å være ute i natur. Regner med at sykepleiere sjekker kolesterolnivå jevnlig. Pårørende skjønner ingenting. Hva skjer med dem som slutter å røyke? Toppidrett er livsfarlig skjønner vi. Det er mye som er farlig, noen ting er farligere enn andre. Men det betyr ikke at alt som er farlig kommer til å drepe alle som driver med det, og alle kommer ikke til å overleve alt som er ufarlig. Det ser ut som om du prøver å finne sort-hvite svar på ting. Det er sjelden mulig. Sykepleieren kan ha dødd av en eller annen medfødt hjertesykdom, eller av andre årsaker. Alexander Dale Oen døde plutselig, selv om han var i tilsynelatende god form. Lever man lengre hvis man ikke røyker? Sannsynligvis, men som du sier kan vi ikke garantere noen ting. Hvis du røyker øker du sjansen for å få kreft. Får du lungekreft, kan du dø av det, men du er ikke garantert å få lungekreft selv om du røyker. Du er ikke garantert å få kols heller, men du KAN få det. Røyker du ikke, er sjansen for det lavere. Vi kan ikke GARANTERE at alle som røyker kommer til å dø tidligere enn alle som ikke røyker, men hvis vi ser på et veldig stort antall kan vi se et mønster. Røyker du, er det sannsynlig at du dør tidligere enn om du ikke hadde røyket. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Alexander Dale Oen døde plutselig, selv om han var i tilsynelatende god form. Vi kan sikkert bli enige om at det er farlig å være i super form, og at risikoen for hjerte- og karsykdom øker ... (100? ganger). Er det farlig å være sykepleier? Her mangler vi gode undersøkelser. "Det er mye som er farlig, noen ting er farligere enn andre. Men det betyr ikke at alt som er farlig kommer til å drepe alle som driver med det, og alle kommer ikke til å overleve alt som er ufarlig." Hva vi trenger her er noen med skikkelig kompetanse i .... (snusfornuft) Endret 31. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Dette er vel lite relevant for TS sitt spørsmål? Vi kan vel uansett slå fast at det er farlig å leve. Så kan vi si at alle faktorer i løpet av livet spiller inn her. TS spør spesifikt om tobakksrøyk. Uten å vise til kilder kan en vel med rimelig sikkerhet si at det å røyke øker sannsynligheten for lungekreft betraktelig. Ikke slik at alle som røyker får lungekreft, men med få unntak kan en si at alle som får lungekreft har røykt. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Skadelige effekter av røyking Røyking er den viktigste årsaken til sykelighet og død som det er mulig å gjøre noe med i utviklede land. I følge amerikanske tall (2011) forårsaker røyking 443.000 dødsfall i året i USA. 1 av 5 dødsfall i USA ville være direkte knyttet til røyking, og røykere dør 5-8 år tidligere enn dem som aldri har røykt. Hvor farlig er røyking? Sammenliknet med ikke-røykere har røykere 2-4 ganger høyere risiko for å få koronar hjertesykdom (angina og hjerteinfarkt) 23 ganger høyere risiko for å få lungekreft (menn), eller 13 ganger høyere risiko for lungekreft (kvinner) flere ganger økt risiko for kreft i munnhule, svelg, spiserør, bukspyttkjertel, nyre, blære og livmorhals 2-4 ganger økt risiko for å få hjerneslag og magesår (som tilheles dårligere enn hos ikke-røykere) 2-4 ganger økt risiko for bruddskade i hofte, håndledd og ryggrad 2 ganger økt risiko for å få grå stær økt risiko for blodkreft, prostatakreft, brystkreft og beinskjørhet 12-13 ganger høyere risiko for å dø av kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) Andre problemer med røyking er nedsatt lukte- og smakssans, økt tendens til rynker i ansiktet og diabetikere som røyker får lettere nyreskade. Barn av foreldre som røyker har lavere fødselsvekt, større sjanse for å bli psykisk utviklingshemmet, oftere luftveisinfeksjoner, dårligere lungefunksjon, økt tendens til kronisk infeksjon i øret og større sjanse for å bli røykere selv. Passiv røyking øker sjansen for livmorhalskreft, lungekreft og hjertesykdom. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Skadelige effekter av hvete Hvete er den viktigste årsaken til sykelighet og død som det er mulig å gjøre noe med i utviklede land. I følge amerikanske tall (CDC) - 460.000 tilfeller av SCD (død ved ankomst) i USA. 1 av 3 dødsfall i USA er direkte knyttet til hveterelaterte hjerte- og karsykdommer, og hvete-spisere dør 5? år tidligere enn dem som ikke spiser hvete. Hvor farlig er hvete? Sammenliknet med ikke-hvete-spisere (eskimoer med tradisjonell kost) har hvete-spisere 30? ganger høyere risiko for å få diabetes 10? ganger høyere risiko for å få koronar hjertesykdom (angina og hjerteinfarkt) 10? ganger økt risiko for å få hjerneslag Andre problemer med hvete er fedme, reumatisme, demens, altzheimers og bruddskader Alle kan bli ikke-hvete-spisere for å redde helse http://gymgrossisten...nus-products-59 I en undersøkelse fant man at dødeligheten av hjerte-/karsykdommer hos eskimoene er ca 10 ganger lavere enn hos bl.a. danske Eksplosiv utvikling av diabetes etter at de begynte med hvete http://www.cbc.ca/ne...etes-inuit.html Similarly for Inuit 50 or older, 12.2 per cent had diabetes, comparable to the 15.7 per cent for similarly aged Canadians. ... Type 2 diabetes, once considered rare in Inuit communities, is now comparable to rates in the general population, researchers have found. P.S. Ved siste besøk på Universitetssykehus ble jeg tilbudt i Narvesen-kafe for besøkende: Kaffe, sukker til kaffen, hveteboller, sjokolade, yogurt (tilsatt sukker), muesli, ferdigmiddag i plast, eks. pastaretter, pølseretter Fullt tillat på sykehus, men ikke å røyke Endret 31. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hva er det du egentlig vil Rosario? Du kommer med masse merkelige innlegg som ikke gir noe klart uttrykk for hva du vil fram til... Prøver du å være morsom her eller? Hold deg litt sakelig til trådens opprinnelige tema. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Skadelige effekter av røyking Røyking er den viktigste årsaken til sykelighet og død som det er mulig å gjøre noe med i utviklede land. Enhver skjønner vel at dette er propaganda, ikke sant? (i tilfelle noen ikke skjønte det kan de lese litt anti-hvete-propaganda) Endret 31. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hva mener du, er det bare tull at røyk er skadelig for lungene dine? Som TS spurte om. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Jeg svarte i foregående melding på hva jeg svarte på - faktafeil om røyking. Dette programmet var interessant http://www.nrk.no/ne.../prosjekt/2769/ Hva døde Reidun av? Neppe av lungekreft/røyking. Svulst i hjernen? Kanskje var det medisinene? Reidun levde farlig. Kronisk mineralmangel. Hun var ikke vegetar, og immunforsvaret var formodentlig svakt.Hun hadde flere vaksineringer bak seg? Hun gav blaffen i B17 som de fleste. Hun spiste ikke kosttilskudd? 1/3 sjanse for kreft, 1/3 sjanse for hjerte- og karsykdom. Så den sykehusbehandling - i andre land 30% sjanse for å bli smittet der, mye mindre i Norge? Endret 31. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Så hva mener du er fakta om røyk da? Siden du tydeligvis er uenig i godt etablerte fakta om at røyk ikke er bra. Røyker du selv? Det har hvertfall jeg gjort og merket hvor godt det var å slutte. Ikke bra med røyk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå