Gå til innhold

Valg av spillkonsoll til små barn

sdhild99

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ikke oppdatert på dette med spillkonsoller for tiden og søker derfor assistanse her.

Hvilke alternativer er aktuelle og hva er fordelene/ulempene med de forskjellige?

Spillkonsollen skal brukes av barn ned til 6 år, og voldelige spill skal naturligvis ikke benyttes. Hvordan er utvalget 'trygge' spill til de ulike konsollene?

Hadde blitt glad hvis noen kunne gitt meg en kort innføring her :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg unger burde nyte livet fremfor spilling, men nå til saken:

Nintendo Wii er kjent som en relativt barnevennlig konsoll hvorav de fleste spillene og funksjonene er milde, anbefales. Xbox 360 har mest spill regnet for litt eldre barn/ungdom og en del 18+ også, Playstation er en midt på treet sak.Så min beste anbefaling er en Nintendo Wii.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nintendo Wii er en ypperlig konsoll som kan brukes av hele familien. Vet ikke om du har hørt om denne før? Uansett på de fleste spillene så må du utføre bevegelser med kontrollen som fanges opp av en sensor over TV'en. Spillene kan ikke sammenlignes med Xbox 360 og PS3 da disse konsollene leverer spill som kommer med mye bedre grafikk, men dette spiller vel ingen rolle da det er såpass små barn som skal bruke de. Wii er totalt ubrukelig når det kommer til skytespill, men som du selv sier så skal ikke voldelige spill benyttes. Med de erfaringene jeg har med Nintendo Wii så mener jeg personlig at dette er den beste konsollen som passer barn da de kan være litt i aktivitet samtidig. Du nevner ingenting om barna skal sitte stille med en kontroll i hendene. Dette er noe som er kjekt for andre som vil hjelpe deg å vite siden de fleste Wii spillene krever bevegelser av vedkommende som spiller. Du må også vite at du bør ha litt spillerom rundt TV'en. De fleste konsoller blir relativt dyre da du må kjøpe flere kontroller hvis du har flere barn. I tillegg koster spill alt fra 30 til 600 kroner. Ga deg kun en kjapp innføring i Nintendo Wii her, men kan også fortelle litt om Xbox 360 og PS3 hvis det er ønskelig? Lykke til :)

EDIT: Som Nachoswolf nevnte over meg her så passer Xbox 360 og PS3 for litt eldre barn/ungdom.

Endret av MysilBergsprekken92
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det er sagt, så blir det også produsert mye ræl til Nintendo Wii, og konsollen kan virke som en dumpingplass for dårlige porter og lavbudsjettsproduksjoner. En bør være litt på vakt i jungelen av barnevennlige spill, det er mye som er ganske dårlig.

Nå kommer snart Wii U som er Nintendos neste stuekonsoll. Den nåvrende Wii-en er en god del svakere enn konkurrentene, men med Wii U så vil Nintendo komme opp på nivå med Xbox 360 og PS3 og vel så det. Nå er det riktignok ikke lenge til disse også kommer med nye konsoller, som helt sikkert vil være en god del kraftigere enn Wii U igjen.

Personlig ville jeg droppet Wii-en og heller tenkt på en Wii U. Så kan heller ungene kjøpe den neste Xbox-en eller Playstationen når de blir eldre. Med Nintendo får man som regel trygge kjøp i Mario og Zelda, det barnevennlige utvalget hos konkurrentene er ofte noe skralt (selv om det finnes gode spill også her). Dette kommer fra en som har vært aktiv spiller gjennom fire konsollgenerasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke glem Ouya. Det er en helt ny konsoll som kommer rundt mars/april neste år, og er i hovedsak laget for å være billig, men bra. Dette vises blandt annet ved at den selges i USA for hundre dollar (ca kr 570,- i norske kroner), noe som ikke akkurat er mye for en konsoll. Her i Norge blir den nok litt dyrere pga toll, avgifter osv, men vi snakker fortsatt en svært billig konsoll. I tillegg vil samtlige spill være gratis i en eller annen form.

Det sier seg selv at en så billig konsoll ikke kommer til å ha den beste grafikken, men er det så nøye? Og med tanke på at spillene vil være gratis i en eller annen form (i praksis blir det alt fra helt gratis spill til demoer) burde det ikke være noe problem å få nye spill til ungene en gang i blandt. :) Men logisk nok aner jeg ikke hvilke spill som kommer til den, da det er få som er bekreftet så langt. Vi får se. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale Playstation 3 enn Nintendo Wii, med tanke på at Wii er svært utdatert på maskinvare-fronten og har dessuten for dårlig utvalg av spill. Dessuten kommer Nintendo med ny konsoll om en måned, Wii U, og vil følgelig ikke lage flere spill til den originale Wii'en siden de nå har en ny konsoll som må lages spill til. Og med en ny konsoll som Wii U forventes det også at spillutvalget er litt labert de 2 første årene.

Kjøper du derimot en PS3, får du en konsoll med enormt spillutvalg i forskjellige sjangre, og er de i litt forskjellig alder har den forskjellige ting å tilby, som for eksempel plattformspill, sportsspill og bilspill med god grafikk. Eksempler på barnevennlige spill kun til Playstation er Little Big Planet og Ratchet & Clank.

Men uansett hva du kjøper er jo Skylanders det mest populære blant den yngre garde for tiden, og det finnes på alle konsoller, så tipper du er sikret sånn sett.

Wii har Mario som er veldig spillbart både for barn og voksne, men utover det har den lite å tilby som ikke finnes på andre konsoller.

Lenke til kommentar

Tja, Nintendo har vel sagt de vil holde liv i Wii en god stund til, og jeg tror ikke en seksåring bryr seg så mye om grafikk. Bra spill finnes det også mange av. Sony på sin side har allerede gitt ut prototypen av PS4 til utviklere, og de vil høyst sannsynlig presentere den på E3 neste sommer. Microsoft følger nok etter ganske kjapt, og muligens allerede før.

Skylanders på sin side er knallspill, og slettes ikke bare for unger. Jeg er over tretti og storkoser meg med dem, og det er svært vanskelig å få 100% på dem. Problemet med de to spillene er at det er svært mange figurer å kjøpe, så det blir fort dyrt om ungene maser mye. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Fikk ikke sett de 3 siste innleggene før jeg bestilte. Jeg gikk for en Wii siden jeg fant en til 899,-

Wii U forventes å være ca 3 ganger så dyr når den kommer i butikkene etter det jeg kan se.

Kan ikke vente på Ouya, skal være julepresang :-)

Jeg antar grafikken på Wii er godt nok for en 6-åring ja.

Hvis jeg hadde spilt selv (noe jeg ikke gjør) hadde jeg nok gått for en PS3.

Takk igjen for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Hei,

Fikk ikke sett de 3 siste innleggene før jeg bestilte. Jeg gikk for en Wii siden jeg fant en til 899,-

Wii U forventes å være ca 3 ganger så dyr når den kommer i butikkene etter det jeg kan se.

Kan ikke vente på Ouya, skal være julepresang :-)

Jeg antar grafikken på Wii er godt nok for en 6-åring ja.

Hvis jeg hadde spilt selv (noe jeg ikke gjør) hadde jeg nok gått for en PS3.

Takk igjen for hjelpen :-)

Ikke dumt valg det, vær klar over at du trenger en wii remote og en nunchuck pr spiller. Dette gjelder så klart ikke alle spillene, men de fleste. Håper du blir fornøyd med valget ditt. Dukker det opp noe underveis så del det med oss :)
Lenke til kommentar

Ikke dumt valg det, vær klar over at du trenger en wii remote og en nunchuck pr spiller. Dette gjelder så klart ikke alle spillene, men de fleste. Håper du blir fornøyd med valget ditt. Dukker det opp noe underveis så del det med oss :)

Hmm, jeg bestilte en ekstra remote, men hva er forskjellen på nunchuck og remote?

Lenke til kommentar

Nunchuk er en ekstradel til remoten. Det er egentlig bare en styrespake og to triggere som man holder i den andre hånden. En del spill krever den for å spille, som for eksempel Super Mario Galaxy og Zelda. Hvilke spill er det du har kjøpt, eller skal kjøpe?

Om du ser på dette bildet så er nunchuken til venstre og remoten til høyre:

http://images.amazon.com/images/G/01/videogames/detail-page/B000IMYKQ0-1-sm.jpg

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Nunchuk er en ekstradel til remoten. Det er egentlig bare en styrespake og to triggere som man holder i den andre hånden. En del spill krever den for å spille, som for eksempel Super Mario Galaxy og Zelda. Hvilke spill er det du har kjøpt, eller skal kjøpe?

Om du ser på dette bildet så er nunchuken til venstre og remoten til høyre:

http://images.amazon...IMYKQ0-1-sm.jpg

OK, takk. Mario kart følger med, og så har jeg kjøpt New Super Mario Bros.

"Nintendo Wii leveres med håndkontroll, inkludert nunchuck, kabler og Wii motion plus." står det på beskrivelsen.

Jeg har kjøpt 1 ekstra håndkonsoll, men mangler kanskje 1 ekstra nunchuck da.

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar

Nintendo absolutt! Xbox 360 og spesielt PS3 har få spill under aldersgrense 16+. Og merkelig nokk så er det forskjell på Nintendos 12 års spill og de to andres 12 års spill hvor Nintendo er vennligere på stemning og selvsagt grafikk.

Men økonomisk sett får du mest for pengene ved å velge de to andre og jeg slepper seriøst å forklare hvorfor :) lykke til (om du ikke har kjøpt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...