Gå til innhold

Leie eller kjøpe bolig?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det var da denne evige boligjakten da, og jeg har i det siste blitt usikker på hva jeg skal gjøre; leie eller kjøpe.

Jeg er altså student, og har ikke leid eller kjøpt noe bolig tidligere i mitt liv, men det begynner å nærme seg, så greit å være forberedt mentalt.

Var mest på det med å kjøpe i begynnelsen, hvor man betaler til seg selv og til sitt eget lån. Men siden kravene for å få boliglån har blitt hardere og hardere, blir det nå vanskelig å finne noe dugendes. Har vurdert mye, både kjøpe oppussingsobjekt, bygge selv, kjøpe osv, men det er rett og slett vanskelig når man ikke får særlig med boliglån. Derfor har jeg nå sett på det med å leie, da dette kan være en fin inngangsbillett til en flott bolig, til en gunstig sum. Bakdelen er jo selvsagt at man betaler til en tilfeldig, og ikke ned på sitt eget lån.

Så har jeg begynt å lure, hva er egentlig best å gjøre? Leie eller kjøpe bolig? Er det god nok vinning å kjøpe, betale ned på sitt boliglån over flere tiår, mot å leie og være så og si uavhengig av boliglån? Man ender riktignok opp med en riktig så god eiendel etter flere tiår om man kjøper, men jeg syntes at det medfører høy risiko over så lang tid. Mye kan jo skje med tiden. Kunne vært meget interessant med en diskusjon rundt dette, da jeg føler det er mye uklarhet i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Å kjøpe bolig vil i de fleste tilfeller alltid lønne seg på sikt, men ettersom du er student (sikkert med begrenset inntekt?) så vil det nok være lurt å leie, slik som studenter flest. Det er også greit å leie for å kjenne litt på det og bo alene og hva det medfører i utgifter o.l. Blir det for overveldende er det bare å si opp et leieforhold med huseier og flytte "hjem igjen", ikke like lett om du eier noe.