Gå til innhold

Leie eller kjøpe bolig?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det var da denne evige boligjakten da, og jeg har i det siste blitt usikker på hva jeg skal gjøre; leie eller kjøpe.

Jeg er altså student, og har ikke leid eller kjøpt noe bolig tidligere i mitt liv, men det begynner å nærme seg, så greit å være forberedt mentalt.

Var mest på det med å kjøpe i begynnelsen, hvor man betaler til seg selv og til sitt eget lån. Men siden kravene for å få boliglån har blitt hardere og hardere, blir det nå vanskelig å finne noe dugendes. Har vurdert mye, både kjøpe oppussingsobjekt, bygge selv, kjøpe osv, men det er rett og slett vanskelig når man ikke får særlig med boliglån. Derfor har jeg nå sett på det med å leie, da dette kan være en fin inngangsbillett til en flott bolig, til en gunstig sum. Bakdelen er jo selvsagt at man betaler til en tilfeldig, og ikke ned på sitt eget lån.

Så har jeg begynt å lure, hva er egentlig best å gjøre? Leie eller kjøpe bolig? Er det god nok vinning å kjøpe, betale ned på sitt boliglån over flere tiår, mot å leie og være så og si uavhengig av boliglån? Man ender riktignok opp med en riktig så god eiendel etter flere tiår om man kjøper, men jeg syntes at det medfører høy risiko over så lang tid. Mye kan jo skje med tiden. Kunne vært meget interessant med en diskusjon rundt dette, da jeg føler det er mye uklarhet i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Å kjøpe bolig vil i de fleste tilfeller alltid lønne seg på sikt, men ettersom du er student (sikkert med begrenset inntekt?) så vil det nok være lurt å leie, slik som studenter flest. Det er også greit å leie for å kjenne litt på det og bo alene og hva det medfører i utgifter o.l. Blir det for overveldende er det bare å si opp et leieforhold med huseier og flytte "hjem igjen", ikke like lett om du eier noe.

Det spørs i hele tatt om du får noe lån om du allerede ikke har oppspart 15% egenkapital (eventuelt sikring i annen bolig) og en relativ grei inntekt.

Har jo mye å si om hvor i landet du ser etter leilighet.

Har du mulighet hadde jeg forsatt i samme boforhold som du har nå, spart det jeg kunne og eventuelt kjøpt noe etter studentperioden.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Med relativt få års horisont vil leie/eie-forholdet primært være resultat av boligprisutviklingen. Fortsetter prisene å stige lønner det seg å eie, går markedet på en smell skal det ikke mange prosents fall til før det svir kraftig for den som hadde planer om å bare eie et par år.

På veldig lang sikt (tidshorisont noen tiår) gjør norske subsidier til boligeiere (gjennom skattefradrag) det vanskelig å få lønnsomhet i å skulle leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...