Gå til innhold

[Løst] Hvordan få Win8 og gamle ATi/AMD grafikkort til å virke!

pstub

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vil bare komme med en generell advarsel til dere som har gamle ATi/AMD grafikkort og har planer om å installere Windows 8.

Oppgraderte i går min HTPC med et gammelt HD3650 kort fra ASUS til Windows 8. I og med at det er en HTPC er den naturlig nok koblet til en TV, med DVI. Som alltid, så er ikke bildet helt strukket ut på skjermen, og det blir noe uklart. Dette har alltid vært enkelt å løse i Catalyst Control Center.

MEN!!! Nå har det seg slik at AMD ikke har sluppet noen Win8 drivere til HD2xxx, HD3xxx og HD4xxx-seriene, og det lar seg helt enkelt ikke gjøre å installere dette!!! Kortet mitt er absolutt gammelt, nekter ikke for det, men det har fortsatt mer enn nok kraft til de oppgavene jeg kaster på det, og det har alltid fungert prikkfritt i Win7. Så nå har jeg altså følgende valg:

1. Leve med ett noe uklart bilde som ikke går helt ut i kantene på skjermen

2. Kjøpe et nytt low-end grafikkort som har driverstøtte i Windows 8

3. Gå tilbake til Win7

Hva ville dere gjort??? Jeg er veldig fornøyd med Win8 generelt, og syns det virker meget bra med Netflix apper osv, og Tiles funker faktisk veldig bra med fjernkontroll!

Fra AMD's hjemmeside:

AMD Catalyst™ Driver for AMD Radeon™ HD 4000, HD 3000 and HD 2000 Series

AMD has moved to the AMD Radeon™ HD 4000, AMD Radeon HD 3000, and AMD Radeon HD 2000 Series new driver support model. These updates will focus on resolving application specific issues and critical updates. The reason for the shift in support policy is largely due to the fact that the AMD Radeon HD 4000, AMD Radeon HD 3000, and AMD Radeon HD 2000 Series have been optimized to their maximum potential from a performance and feature perspective.

Hva tror dere? Kommer AMD til å slippe Win8 drivere til disse kortene innenfor nær fremtid? Den uthevede teksten mener JEG personlig burde kvalifisere Win8 drivere som en "application specific issue and critical updates"!

Edit: Kan legge til at det er et ASUS P5Q-EM hovedkort med G45 chipset, altså integrert grafikkort. Intel har heller ikke sluppet drivere for Win8 til G45, og har heller ingen planer om å gjøre dette i følge deres hjemmeside.

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://support.amd.c...legacywin8.aspx

12.6 legacy driver for Windows 8. Syns det var rart at den ikke kom opp i driversøkeren til AMD.

1000 takk! Dette virker som den beste løsningen. Skal prøve denne når jeg kommer hjem i kveld!!!

Løsningen med register-endringer virket en smule for avansert og undøvendig komplisert, men jeg takker så meget for forslaget!!!

Lenke til kommentar

Da er det bare å rette en STOOR takk til arni90 som har kommet med løsningen til mine problemer! Nå har jeg CCC og underscan er enkelt eliminert!

Så var det å få AMD til å legge denne linken litt lettere tilgjengelig da... Lettere sagt enn gjort kanskje, men burde helt klart gjøres. Tviler på at jeg er den eneste som har klødd seg litt ekstra i hodet over dette problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...