mikkels Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hei Jeg fikk nettopp beskjed på jobben min at de har kuttet rabatter for alle ekstransatte som ikke har jobbet der i et fullt år. I praksis vil det si at alle som ikke jobber fulltid får ikke rabatten. Bestemmelsen er retroaktiv så den rammer en del, og det rett før jul. Grunnen til at denne bestemmelsen kom er visstnok på grunn av en misforståelse og uvettig bruk av denne rabatten. Kan det være lov å bare fjerne frynsegoder på den måten? Hva kan jeg gjøre med saken? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Er du med i eit fagforbund? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Er denne personalrabatten nemt skriftlig noken plass? Er dette noke som er normalt å ansjå som utsalgsgivande for lønnsnivået i bedrifta? Fordelane med rabattordningane kan være skattepliktige dersom rabatten er stor eller dersom bruken av rabatten overstiger normalt privat forbruk. Dersom rabattordninga blir misbrukt av enkelte ansatte til f.eks vidaresalg av varer så kan eg forstå at det nok er enklare å sette ein strek for heile ordninga enn det er å ta seg av papirarbeidet som skattepliktige fordeler utgjer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Rabattordninger som ikke er nedfelt i individuell arbeidsavtale eller kollektiv tariffavtale kan bedriften forvalte etter eget (saklige) skjønn. Å legge vekt på hvor lenge en person har vært ansatt før man kan oppnå goder er ikke et usaklig hensyn. Dersom du er medlem av en fagforening vil dette være en naturlig måte å ta opp saken med arbeidsgiver på. Dersom du ikke er medlem av noen fagforening vil du måtte forhandle på egen hånd. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er ikke med i et fagforbund. Vurderer å melde meg inn i tilfelle. Rabatten er ikke nevnt skriftlig men den ble nevnt på jobbintervjuet. Ble et slags vilkår. Rabatten er på under 40%. Det var ikke videresalg som var problemet, men noen varer som det ikke skulle ha vært rabatt på, men som noen kjøpte rabattert allikevel. Dette grunnet en misforståelse. Det var ikke et direkte misbruk, men et uhell. Dette er en sanksjon som ikke går ut over de som faktisk kjøpte varen. Vi har et verneombud på jobben som jeg kanskje kan diskutere dette med. Er det noen lovskrifter som nevner dette? Skulle i hvert fall ikke være retroaktivt, og i hvert fall ikke ha blitt satt i aktiv bruk før om en stund. Hvis det dog ikke står noe i loven stiller jeg dårlig. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Verneombudet er ombud for HMS og har ingenting med dette å gjøre. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 3. november 2012 Forfatter Del Skrevet 3. november 2012 Fader. Da er det vel bare å melde seg inn i et fagforbund og ellers håpe at sjefen opplever et julemirakel og gir oss dobbelt opp i rabatt i tiden som kommer. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Eller få den personen som gjorde uhellet til å levere tilbake varen og få sine penger igjen, si beklager til sjefen og håper på en vinn-vinn situasjon. Lenke til kommentar
mikkels Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Det er flere personer, det er ikke varer en kan levere tilbake, og Unnskyld og beklagelser har blitt gitt. Dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå