Gå til innhold

Den store GoPro tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått Hero3+ og tatt det i bruk første tur. Har ikke merket noe forskjell i bruken - men du all verden så mange uskarpe bilder! Tidligere har det vært helt minimalt med uskarpe bilder, da har den tatt akkurat når ett eller annet har skjedd - nå er en nokså stor andel av bildene helt ubrukelige pga. det er helt ute av fokus. Håper ikke dette er tilfeldig. :S

Lenke til kommentar

GoPro er ikke det beste kameraet under slike lysforhold nei. Like før jeg syns Hero 2 tar bedre stillbilder enn Hero 3 enkelte ganger.

Edit: Er det skjermdump fra en film eller satt du det til å ta stillbilder?

Edit 2: Tok to bilder nå, ett med Hero 2 og ett med Hero 3. Ikke det at de er de beste kameraene på markedet, men jeg syns det funker ganske bra med tanke på hva slags kamera det er.

Hero 2 til venstre, Hero 3 BE til høyre. Tatt med 11mp og 12mp.

post-60576-0-97085500-1390822329_thumb.jpg

post-60576-0-12176700-1390822345_thumb.jpg

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Jeg har satt det til å ta stillbilder. Det var ikke spesielt dårlige lysforhold selv om det passerte en eling der. Hero3 hadde tatt ok bilder uten problemer. Har prøvd å lete i innstillingene, men det ser ut som bildene er tatt på maks oppløsning. Når det gjelder de som tas mens det filmer, så var det et helt snodig format, så der er det nok noe nytt tull de har funnet på. Regner med det kan stilles til noe mer fornuftig, sånn som det var før.

- Men det hjelper jo ikke det spøtt hvis den ikke klarer å fokusere noe som helst sted.

Lenke til kommentar

Kameraet har fast fokus så hvis det er uklart så er det mest sannsynlig bevegelsesuskarphet. Bildet du postet er tatt med 1/60 s lukkertid. Det vil si at du trenger ca 10 ganger så mye lys for å få stort sett skarpe bilder hvis det er raske bevegelser i kameraet. Du ville hatt samme problem med alle andre kameraer på samme ISO instilling.

Bildet ser helt ok ut i full skjerm på min 27 tommers monitor så du kan ikke forvente mer fra et videokamera.

I noen tilfeller tar hero 3 veldig mye bedre bilder enn hero 2, mens andre ganger bruker hero 3 alt for mye støyfiltrering og resultatet blir omentrent likt på begge, som eksemplet ovenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som det helt korrekt sies er det fast fokus. Problemet er at 3+ fokuserer nærmere enn 3. Det betyr faktisk at når det er dårlig lys (som gir full blenderåpning) egner ikke 3+ seg særlig godt til avstandsbilder, da er 3 - eller for den del 2 - bedre.

Du ser det på padlebildet, din egen kajakk er helt skarp og fin, mens alt annet er ute av fokus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat. Så dette nye er med andre ord håpløst til min bruk, fenomenalt. (Hero klarer jo dette helt fint.) Hvorfor i H* beholder ikke de den ene som en eller annen annen utgave da, sånn som med silver og white? Jeg var jo ikke interessert i denne egentlig, men det er jo bare den som er til salgs. :

Tenker jeg er ferdig med GoPro når denne går til helvete. Så har jeg et sommer-finvær-kamera i mellomtiden. (Får håpe det blir en bra sommer da, så blir det snakk om noen dager i hvert fall.)

*Passelig sur*

Lenke til kommentar

Grunnen til at de forandret fokus i 3+ til nærmere kamera, var at 90% av brukerne, bruker det til action shots av typen downhill sykling osv.

Du kan, om du ønsker å ta sjansen, justere fokus selv, så du får mer dybdefokus, men mindre skarphet nærme kameraet.

Det har vært omtalt i tråden et par ganger.

F.eks dette klippet viser ting greit.

Lenke til kommentar

Er vel helt grei bruk av uttrykket det?

Det du gjør, er å flytte glasset i linsen, nærmere eller lengre ifra sensoren, ved å skru den ut eller inn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_length

Du kan eventuelt lese artikkelen du linker til - å flytte hele "objektivet" endrer ikke hvordan det samler lys - det endrer bare fokus.

Hadde brennvidden blitt endret hadde også utsnittet endret seg.

Men - teknikken beskrevet burde fungere - flytter man optikken vekk fra sensoren fokuserer man tettere på (som med mellomringer), og flytter man optikken tettere på sensoren (som her) blir fokus lenger vekk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Når jeg ser bildene i 100% ser det jo ikke ut som det er bilder, men maleri - ikke så ulikt disse dårlige kompaktkameraene. Er det noe begredelig standardinnstilling det står på, eller er dette sånn den nyeste modellen bare er?

Det er bare slik bildet blir på Black Edition, kraftig komprimering når man ser de 1:1 størrelse.

Lenke til kommentar

Når jeg ser bildene i 100% ser det jo ikke ut som det er bilder, men maleri - ikke så ulikt disse dårlige kompaktkameraene. Er det noe begredelig standardinnstilling det står på, eller er dette sånn den nyeste modellen bare er?

Det er bare slik bildet blir på Black Edition, kraftig komprimering når man ser de 1:1 størrelse.

Ja, jeg ser det er litt sånn på bildene tatt med det forrige kameraet også, men ikke i nærheten sånn som på det nye. Men det kan jo ha med lysforskjell å gjøre også, kanskje, håper i hvert fall det.

Tør dessverre ikke begynne å skru noe på det. :( Er det noe sted her til lands jeg kan få til å gjøre det for meg, sånne som har vett på det?

Lenke til kommentar

Før du begynner å syte og før du begynner å skru så må du måle om kameraet feil fokuserer og hvor mye.

På eksempelbildet så er det skarpt på venstre side og tåkete på høyre side, det kan være feil på objektivet, at du ikke har holdt kameraet stille nok eller har glemt å tørke vannet av linsen. Så du må teste det i godt lys mens du holder kameraet i ro.

Hvis det er feil på det så gir du det tilbake til forhandleren eller sender det til gopro for justering.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er ikke feil at dybdefokus på 3+ er mye mindre enn på vanlig 3be.

Dette for å skape skarpere bilde på de nærmeste 1-3 metrene ifra kamerafestet.

Dette er bekreftet ifra gopro, og er siktet etter alle de som driver med action shots.

Om det er fokusfeil på linsen, type at ikke hele bildet er i fokus om du tar bilde av en vegg på 2 meters avstand, vil gopro fikse dette på garanti, det at man ikke har "uendelig" dybdefokus derimot, er ikke noe de fikser.

Ser jo på bildet som ble lagt inn, at kanoen er skarp og fin, mens etter et 3ish meter, blir det ganske dårlig med detaljer.

Lenke til kommentar
PROBLEMET ER LØST

Se forklaring nederst

Jeg ønsker å bruke GoPro sin app på min Samsung S3. Jeg har GoPro 3 Black Edition med firmware 03.03.00 (siste versjon). WiFi firmware 3.4.2.9

Jeg har også en Samsung S2 og der fungerer appen som den skal.

Jeg aktiviserer WiFi (GoPro App)på kamera, slik at den den blå dioden begynner og blinke. Symbolet for WiFi vises i displayet på kameraet.

På telefonen kommer kamera opp i oversikten over tilgjengelige trådløse enheter under menyen WiFI.

Jeg kobler til, skriver inn passord og får følgende meldinger:

"Henter IP-adresse"

"Kontrollerer kvaliteten på internettilkoblingen..."

Etter noen få sekunder og til slutt kommer denne meldingen:

"Nettverk frakoblet fordi internettilkoblingen er treg"

På tilkoblingsmenyen står det forøvrig følgende: Signalstyrke Veldig sterk, Sikkerhet WPA2 PSK.

Jeg forstår ikke dette. Det har fungert tidligere, men det var utendørs. For å være på den sikre siden, slo jeg av min trådløse router som står rett bak meg. Noe jeg forøvrig ikke tror har noe å si. Jeg har også lagt inn WiFi-firmwaren på nytt i kameraet.

Er det noen som har en teori om hva jeg overser, eller ikke gjør riktig?

Edit: Rettet opp versjonsnummerene på firmwaren

På forhånd takk for hjelpen

Hilsen Paal

Problemløsning: Gå inn på WiFi menyen, trykk nederst på venstre side av skjermen for å komme inn i "Avansert" Her finner du frem til "Automatisk nettverksbytte" er den huket av med grønn hake, så slå denne av. Det var det hele. GoPro omtaler denne saken for andre enheter også. Link

Endret av Br?stopp
Lenke til kommentar

PROBLEMET ER LØST
Se forklaring nederst
Jeg ønsker å bruke GoPro sin app på min Samsung S3. Jeg har GoPro 3 Black Edition med firmware 03.03.00 (siste versjon). WiFi firmware 3.4.2.9
Jeg aktiviserer WiFi (GoPro App)på kamera, slik at den den blå dioden begynner og blinke. Symbolet for WiFi vises i displayet på kameraet.
På telefonen kommer kamera opp i oversikten over tilgjengelige trådløse enheter under menyen WiFI.
"Henter IP-adresse"
På tilkoblingsmenyen står det forøvrig følgende: Signalstyrke Veldig sterk, Sikkerhet WPA2 PSK.
Jeg forstår ikke dette. Det har fungert tidligere, men det var utendørs. For å være på den sikre siden, slo jeg av min trådløse router som står rett bak meg. Noe jeg forøvrig ikke tror har noe å si. Jeg har også lagt inn WiFi-firmwaren på nytt i kameraet.
Hilsen Paal
Problemløsning: Gå inn på WiFi menyen, trykk nederst på venstre side av skjermen for å komme inn i "Avansert" Her finner du frem til "Automatisk nettverksbytte" er den huket av med grønn hake, så slå denne av. Det var det hele. GoPro omtaler denne saken for andre enheter også. Link

Jeg har også S3 og Black, fungerer fint til meg. Har du prøvd å slette GoProen helt fra nettverksinstillinger for å prøve å legge den inn på nytt? Også, har du sjekket at WiFi mode står på GoPro APP på instillingene?

Lenke til kommentar

PROBLEMET ER LØST
Se forklaring nederst
"Henter IP-adresse"
Hilsen Paal

Jeg har også S3 og Black, fungerer fint til meg. Har du prøvd å slette GoProen helt fra nettverksinstillinger for å prøve å legge den inn på nytt? Også, har du sjekket at WiFi mode står på GoPro APP på instillingene?

Takk for tipsene!

Joda, jeg har sjekket og slettet, men som jeg skriver i løsningen, var det funksjonen i telefonen som velger automatisk nettverksbytte som var synderen. Hvis du får det til å fungere med denne funksjonen "på", da forstår jeg ikke hvor problemet ligger. Inntil videre støtter jeg meg til GoPro sin løsning på problemet.

Ha en fin dag.

Paal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...