Gå til innhold

9800NP til 9800Pro


GoL_eoL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde np vært det samme som pro så hvorfor ha 2 av samme sort da til forskjellige priser :o

 

Det er en 15.20% ytelsesforskjell fra np til pro

 

Ja det går ann å gjøre den om til pro, men det blir jo ikke helt identisk som pro utgaven da og det innebærer en risk for at du kan ødelegge kortet for den standard kjølingen som er holder ikke til overklokking (ødelagt skjermkort ifølge overklokking da mister du garantien og du får ikke byttet det. Sitat: Vær fornøyd med det du kjøper :wink:

Lenke til kommentar
Hadde np vært det samme som pro så hvorfor ha 2 av samme sort da til forskjellige priser :o

 

Det er en 15.20% ytelsesforskjell fra np til pro

 

Ja det går ann å gjøre den om til pro, men det blir jo ikke helt identisk som pro utgaven da og det innebærer en risk for at du kan ødelegge kortet for den standard kjølingen som er holder ikke til overklokking (ødelagt skjermkort ifølge overklokking da mister du garantien og du får ikke byttet det. Sitat: Vær fornøyd med det du kjøper :wink:

 

15-20% forskjell tror jeg er å ta i veldig.

 

Når det gjelder kjølingen så er den identisk med 9800Pro.. De fleste sapphire kortene går faktisk til 420-440 med standardkjøling, og det er ca det samme som på Pro.

 

Det eneste som skiller non-pro og pro er rambrikkene, og dataen som ligger i bios.

Lenke til kommentar
altså, det er kun en biosflash som skal til!

hvertfall om de er sapphire kort =)

spesielt type minne :p infineon!

samsung er ikke så bra! blir ikke like velykket :/

 

Tvert i mot.. Samsung ramen (3.3ns) som står på sapphire kortene har vist seg å klokke særdeles bra. De fleste klarer 350-360+ uten noen form for kjøling. Infenon 3.0ns derimot ryktes å klokke heller dårlig i forhold, og mine erfaringer tilsier det samme. Jeg hadde Infenon ramen på mitt gamle Radeon kort, og den klarte max 310 uten artifacts.. prøvde jeg 315 så ble det kræsj. Jeg vet også at veldig mange andre har møtt veggen ved 310Mhz på Infenon 3.0ns.

 

Jeg får mitt Sapphire 9800np i morgen, så da kan jeg komme komme med noen egene erfaringer også :)

Lenke til kommentar

men noen risk er det vel når du skal biosflashe kortet..

blir det ikke høyere volt på kortet slik ar det takler høyere mhz

som tilsvarer et pro-kort.

men hvor lenge kan man kjøre med høyere volt..?

er det ikke slik at kortet kansje bare holde halve tiden som du hadde

berenget skulle skulle holde p.g.a høy spenning(volt)gir kortere

levetid...

eller tar jeg helt feil her....

 

fant en link der om biosflashing av kortet fra forumet:

 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...readid=33695811

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung 3.3ns minne på mitt, og klarer rundt 335 på minnet før det går galt . (ved 340 MHz er det artifact city). Tror ikke jeg gidder å ta sjansen på å flashe BIOSen, mange har sagt det vil gå helt fint, men jeg player det heller safe. Kanskje senere en gang.

 

Og det er sant at kort med Samsung minne oftest klokker bedre en dem med Infineon. Ser mye av det på andre fora.

Lenke til kommentar

15-20% forskjell tror jeg er å ta i veldig.

 

Nei, 15-20% stemmer ganske bra.

 

Når det gjelder kjølingen så er den identisk med 9800Pro.. De fleste sapphire kortene går faktisk til 420-440 med standardkjøling, og det er ca det samme som på Pro.

 

Det eneste som skiller non-pro og pro er rambrikkene, og dataen som ligger i bios.

 

Det kan tenkes at det blir brukt kjerner som ikke gikk gjennom kvalitet testen for pro hastighet, så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

15-20% forskjell tror jeg er å ta i veldig.

 

Når det gjelder kjølingen så er den identisk med 9800Pro.. De fleste sapphire kortene går faktisk til 420-440 med standardkjøling, og det er ca det samme som på Pro.

 

Det eneste som skiller non-pro og pro er rambrikkene, og dataen som ligger i bios.

 

420-440? Hva snakker du om da? Maks overklokk? Mitt 9800PRO har standard innstillinger på 380/340DDR.

 

-KJ

Lenke til kommentar

15-20% forskjell tror jeg er å ta i veldig.

 

Når det gjelder kjølingen så er den identisk med 9800Pro.. De fleste sapphire kortene går faktisk til 420-440 med standardkjøling, og det er ca det samme som på Pro.

 

Det eneste som skiller non-pro og pro er rambrikkene, og dataen som ligger i bios.

 

420-440? Hva snakker du om da? Maks overklokk? Mitt 9800PRO har standard innstillinger på 380/340DDR.

 

-KJ

 

Max klokk på 9800Pro core ligger rundt 440 også. Snakket ikke om stock speed.

Lenke til kommentar
Jeg har Samsung 3.3ns minne på mitt, og klarer rundt 335 på minnet før det går galt . (ved 340 MHz er det artifact city).   Tror ikke jeg gidder å ta sjansen på å flashe BIOSen, mange har sagt det vil gå helt fint, men jeg player det heller safe. Kanskje senere en gang.

 

Og det er sant at kort med Samsung minne oftest klokker bedre en dem med Infineon. Ser mye av det på andre fora.

 

Kommer an på, gjør det ikke? Finnes to forskjellige NP kort der ute med samsung RAM ifølge det jeg kan se. Ett med 3.3ns minne, og ett med 2.8ns?

 

-KJ

Lenke til kommentar

Til han som var redd forhøyere volt: Det er samme coren som har godt igjennom samme kvalitets testinga som alle prokortenehar gjort. volten vil ikkke senke livet på Core, for da villle jo alle pro kortene ha halve leve tiden som non pro. Det er samme brikken.

 

Og om du øker volten vil igjen overklokkings mulighetene øke. 9800non pro = 9800pro - meget lite volt til minne.

 

det er samme brikken. Det er ikke dumt av ati heller, for de hadde ikke tjent noe på og lage 2 forskjellige kjerner og Pcb'er, det hadde gitt dem extra utgifter! klart de tjener mer på 9800pro enn på 9800 og det er nok ikke meningen at folk skal finne ut at forskjellen bare er en bios.

 

Det er ingen risiko i flashinga om du gjør det riktig, og etter flashen kan du skryte av å ha ett vaske ekte 9800pro, for de er helt like.

 

for de som enda tviler: DE ER HELT LIKE!

 

Formann: Få høre hvordan det gikk med deg i dag a. Bestilite mitt 9800 nå.

Lenke til kommentar
Til han som var redd forhøyere volt: Det er samme coren som har godt igjennom samme kvalitets testinga som alle prokortenehar gjort. volten vil ikkke senke livet på Core, for da villle jo alle pro kortene ha halve leve tiden som non pro. Det er samme brikken.  

 

Og om du øker volten vil igjen overklokkings mulighetene øke. 9800non pro = 9800pro - meget lite volt til minne.

 

det er samme brikken. Det er ikke dumt av ati heller, for de hadde ikke tjent noe på og lage 2 forskjellige kjerner og Pcb'er, det hadde gitt dem extra utgifter! klart de tjener mer på 9800pro enn på 9800 og det er nok ikke meningen at folk skal finne ut at forskjellen bare er en bios.

 

Det er ingen risiko i flashinga om du gjør det riktig, og etter flashen kan du skryte av å ha ett vaske ekte 9800pro, for de er helt like.

 

for de som enda tviler: DE ER HELT LIKE!

 

Formann: Få høre hvordan det gikk med deg i dag a. Bestilite mitt 9800 nå.

 

 

oh..takk for meget utdypende svar...

samme brikke,jo høres veldig logisk ut.som du sier så er det kun bios som er fårskjell mellom de kortene.trodde høy volt kunne skade gpu"en

i lengden..og kortene har jo samme kjøling(pro,nonpro)så det blir vel lite eller ingen fårskjell i tempen hvis man flasher kortet.

 

vel hører nesten får bra ut,da mangler jeg bare kortet men det kommer

snart :D

Lenke til kommentar
Til han som var redd forhøyere volt: Det er samme coren som har godt igjennom samme kvalitets testinga som alle prokortene har gjort.

 

det er samme brikken. Det er ikke dumt av ati heller, for de hadde ikke tjent noe på og lage 2 forskjellige kjerner og Pcb'er, det hadde gitt dem extra utgifter! klart de tjener mer på 9800pro enn på 9800 og det er nok ikke meningen at folk skal finne ut at forskjellen bare er en bios.

 

Jeg sier ikke at det er 2 forskjellige design, men at det kan tenkes at lav kvalitets kjernene blir satt til side for å bli brukt for R9800nonpro og SE kort. Det er ikke akkurat en uvanlig praksis i den bransjen, hvorfor er det anderledes her?

Jeg tviler ikke på at man kan klokke opp core hastigheten på de aller fleste nonpro kortene til pro hastighet uten store problemer, men det er neppe garantert at absolutt alle nonpro kortene vil la seg klokke så langt uten problemer.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva slags minne som sitter på dette kortet:

HIS Excalibur Radeon 9800 128 MB?

 

Er det samme BIOS på alle radeon 9800 kort?

 

Håper det funker bra med -pro oppgradering på dette kortet, 2635,- hos ITbutikken er jo latterlig billig isåfall...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått montert kortet, og lekt litt med det. Jeg ble veldig skuffet over at kortet jeg fikk hadde 3.0ns Infenon ram, men den klokker ikke å grusomt dårlig. Har kommet til 436/335 .. Har ikke flashet til Pro bios eller montert noe kjøling ennå, så de resultatene blir nok en del bedre snart. Jeg kommer ikke over 436Mhz på core med Rage3D Tweak, så det derfor jeg ikke har kjørt mer enn 436Mhz foreløpig.

 

Her er et forløpig resultat i 3dmark01 .. jeg har fortsatt en del igjen å gjøre, så dette er langt fra den endelige poengsummen. Kjører feks ikke mer enn 200fsb.

 

http://service.futuremark.com/compare?2k1=6975523

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...