Gå til innhold

Synes du buejakt skal være lov i norge ?

Buejakt i norge  

90 stemmer

1. 1. Burde det være lov og jakte med bue i norge ?

• Ja
      59
    • Nei
      33

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg virkelig har lyst til at skal bli lov i norge.

Buejakt er noe man har holdt på med i tusenvis av år og med dagens teknologi og "engineering" så har vi buer som er utrolig kraftige og utrolig presise.

og siden norge er så veldig opptat av og redde verden fra miljø og avfall så vil dette være enda en ting de har og vise fram til andre land.

Jeg synes det burde være lov, Men jeg synes også det burde være et veldig omfattende og strengt kurs man må igjenomm for og kunne få lov til og gjøre dette. Man kan jo ikke slippe hvem som helst løs i skogen med bue med mindre du virkelig vet åssen man bruker det. I motsetning til vanlig jakt der det er alt for lett og få tilatelse.

Hva mener du om dette ? Burde norge åpne skogene for jakt med bue ?

isåfall hvilke argumenter har du for og mot dette ?

Edit: Vil bare få legge til at det er litt uinteresant for andre og lese ditt svar om du ikke selv har erfaring med verken bue eller jakt. Det blir litt dumt og rett og slett skrive svar på dette om du ikke har peiling på noen av delene.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg mener at dette bør bli tillatt dersom:

1. Det kan dokumenteres at buer dreper innenfor akseptabel "human standard" (det kan godt være at denne dokumentasjonen foreligger, jeg har ikke forsøkt å holde meg oppdatert på dette).

2. Det blir veldig strengt for å faktisk få lov (altså er ikke 3 skudd med kikkertsikte på 100 meter nok).

Jeg har jaktet noe tidligere, men kruttjakt tiltaler meg ikke nevneverdig.

-Deluze

Lenke til kommentar

2. Det blir veldig strengt for å faktisk få lov (altså er ikke 3 skudd med kikkertsikte på 100 meter nok).

Helt enig med dette , Det burde som sagt være strenge krav til og tilate buejakt , Dette luker også ut useriøse buejeger, Jeg synes at det skal være både dyrt og vanskelig og bli registrert som buejeger for er det noe jeg virkelig ikke har lyst til er det useriøse aktører med bue som leker legolas i skogen.

Lenke til kommentar

1. Er det forbudt?

2. Hvilken idiotisk begrunnelse hadde de for å forby det?

Buejakt i norge ble forbudt i 1970( ish ) og ble det fordi det var en langsom prosess for et dyr og dø av en pil. Jeg skjønner at dette var et problem i 1970 og fram til 2000.

Jeg skjønner at det var forbudt på den tiden for da hadde de ikke i nærheten av det utstyret vi har i dag.

Motstandere av buejakt mener skadeskyting og unødvendig lidelse er veldig stor med buejakt, Noe som virker logisk , en pil er jo ikke like kraftig som en kule ! Men når en jaktpil treffer et dyr ekspanderer pil hodet og avliver dyret like fort som det gjør med en kule , her snakker vi om skyteavstander på 30-35 meter hvis ikke mindre. Og med strenge krav til buejakt vil jeg tro at prosentvis kommer det til og være mindre skadeskyting med bue en med gevær

Lenke til kommentar

1. Er det forbudt?

2. Hvilken idiotisk begrunnelse hadde de for å forby det?

1)

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

2. Buejakt har vært ulovlig så lenge jeg har levd. Når det ble ulovlig, vet jeg ikke.

Jeg mener at buejakt burde være lov, det er lov i Sverige hvor de visstnok har gode erfaringer med buejakt. Jegerne må tett inn på dyret, og en pil i hjerte- og lungeregionen er også dødelig. Det bør selvsagt stilles krav til at jegerne viser at de har presisjonen i orden, som for eksempel x antall piler innenfor en sirkel på 30 cm i diameter (reinsdyrskive). Noe ala skyteprøven for storviltjegere (bare her er det for å sjekke presisjonen på rifla med optikk, og ammunisjon).

Holdet burde selvsagt ikke være 100 meter, men regner med at de fleste kan skyte på 10-20 meter.

De må selvsagt ha samme krav til riflejegere om tilgang på ettersøkshund.

I loven er det ingen definisjon på skadeskyting, da dette er et veldig vagt begrep som også er vanskelig å definere. Jakt med gevær regnes som veldig sikkert, men skadeskytinger oppstår her også. Hvor mange prosent finnes det ikke tall på, men det hører heldigvis til med sjeldenhetene ift. antall dyr vellykket felt.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nokon som har tilgang til forarbeida til viltlova?

Det er ikkje umogleg at forbudet mot jakt med bue er begrunna i eit ønske om å minimere den allmenne tilgangen på våpen.

Etter som eg forstår så er det dette som er grunnen til at det ikkje er lov med heilautomatiske våpen eller hagler med magasin. Dersom det ikkje er lov å jakte med slike våpen så er det heller ingen som har gyldig grunn til å eige slike våpen.

Lenke til kommentar

Hmm, ante virkelig ikke at det var ulovlig, trolig fordi det ikke er innen mine våpen-preferanser.

Jammen har de ikke forbudt hagla mi også ser jeg!!!

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

Tja, det er lov å eie halvautomatiske hagler. Du kan ha en hagle med magasin på åtte skudd på lerduebanen for eksempel. Skal du på jakt, så må du ha plombering i magasinet (som enkelt kan tas ut og inn) slik at du kun kan ha to patroner i våpenet.

Så det er lov med halvautomatiske hagler, pumpehagler osv. :)

Jeg tør gå så langt at jeg mener at en bue er et mer effektivt våpen i jakt en hva en hagle er

( nå mener jeg ikke antall dyr drept men hvor fort dyret dør )

Du kan ikke sammenligne noe med så forskjellig bruksområde og virkemiddel. Slugs i skallen på et dyr er mildt sagt dødelig.

Er det nokon som har tilgang til forarbeida til viltlova?

Det er ikkje umogleg at forbudet mot jakt med bue er begrunna i eit ønske om å minimere den allmenne tilgangen på våpen.

Etter som eg forstår så er det dette som er grunnen til at det ikkje er lov med heilautomatiske våpen eller hagler med magasin. Dersom det ikkje er lov å jakte med slike våpen så er det heller ingen som har gyldig grunn til å eige slike våpen.

Det er ikke forbudt å eie en bue, vel. Det er mange som skyter med pil og bue for sporten sin skyld, ikke trenger man våpensøknad. Så nei, det er ikke for å minimere den allmenne tilgangen på våpen siden det faktisk er allment tilgjengelig.

Helautomatiske våpen er ulovlige, men ikke hagler med magasin. Hagler med magasin kan man jakte med, gitt at man har plombering som begrenser magasinet til to patroner.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Skal du på jakt, så må du ha plombering i magasinet (som enkelt kan tas ut og inn) slik at du kun kan ha to patroner i våpenet.

Back in business :) Dog, forbudet ser fullstendig idiotisk ut. En eller annen byråkratisk naturværner i direktoratet som beskytter ryper mot jegerene!

Lenke til kommentar
Skal du på jakt, så må du ha plombering i magasinet (som enkelt kan tas ut og inn) slik at du kun kan ha to patroner i våpenet.

Back in business :) Dog, forbudet ser fullstendig idiotisk ut. En eller annen byråkratisk naturværner i direktoratet som beskytter ryper mot jegerene!

Den regelen har vært der i flere år nå, er ikke helt ny selv om jeg ikke vet hvor gammel den er.

On topic så mener jeg buejakt burde være lovlig da buejegere ofte kommer mye nærmere dyret før de skyter og moderne jaktpiler gjør minst like mye skade som en kule. Hadde jeg hatt valget mellom å bli skutt med en kule eller en jaktpil hadde jeg ikke vært i tvil..

Lenke til kommentar

Tja, det er lov å eie halvautomatiske hagler. Du kan ha en hagle med magasin på åtte skudd på lerduebanen for eksempel.

<snip>

Litt OT, men nei. Det stemmer ikke.

Maks magasinkapasitet tillatt på halvauto og pumpehagler i Norge er 5+1

(med mindre det er ei halvauto ervervet OG modifisert til å ta mer enn 5+1 før forbudet kom. De kan beholdes av nåværende eier, men ikke videreselges)

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

Du kan ha våpen som tar flere en 2 skudd , Men 2 skudd`s regelen gjelder under jakt . Du har ikke lov og lade våpenet med mer en 2 skudd under jakt. På skytebanen kan du lade med så mange skudd du klarer og få plass til.

http://www.nrk.no/ny...pland/1.7960070

"NOAH for dyrs rettigheter reagerer sterkt på forslaget og mener buejakt minner om steinalderen."

NOAH tror jeg er den organisasjonen i Norge som er mest trangsynt.

NOAH er litt trangsynte men jeg støtter dem i flere av deres "kamper" blant annet mot pelsdyr osv. Men alle de som er med i NOAH er imot jakt uansett form. De vil at vi alle skal være vegeterianere og aldri drepe dyr og avslutte all form for jakt og snarfangst.

Jeg sendte en mail til dem og spurte hva de trodde ville skje om det faktisk ble forbud mot jakt i norge . Poster svaret dems her om de faktisk svarer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...