DarrenShan Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hei, jeg holder akkurat på med lappen til klasse B og er snart ferdig med trinn 3. Foreldrene mine har kommentert på at jeg bruker veldig mange kjøretimer relativt til hvor mye jeg har øvd hjemme, så jeg bare lurte på hva som er normalt. Jeg hadde kjørt en del hjemme, så jeg fikk hoppe over en del på trinn 2. Jeg brukte jeg tilsammen 2 dobbeltimer (90 min hver) på å bli kjent med bilen (overgang fra diesel til bensin) og så kjørelæreren kunne se hva jeg kunne. Den obligatoriske veiledningstimen var også med i de to timene. På trinn 3 følte jeg det gikk litt sakte i begynnelsen, jeg brukte 2 dobbeltimer på alt med vikeplikt, men så gikk det fortere. Da brukte jeg 2 dobbeltimer på lyskryss, enveiskjøring, rundkjøring og resten med bykjøring. Nå er en dobbeltime og en trippeltime satt av til landeveiskjøring. Da har jeg alt det obligatoriske igjen før lappen (teknisk forbikjøring, glattkjøring, 9 timer langkjøring og teori om langkjøring). Tilsammen: 2 dobbeltimer på trinn to, 6,5 dobbeltimer på trinn 3, i tillegg til det obligatoriske. Høres dette greit ut, eller er det mistanke om svindel fra kjøreskolens side? Personlig synes jeg det er helt passe, mens pappa, som kjørte opp for 20 år siden, synes det er litt mye. På forhånd takk! Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Kjøreopplæringa er annerledes enn da faren din tok lappen. Folk har forskjellig forutsetning. Jeg brukte vel rundt 35-40 timer totalt (inkludert det obligatoriske). Jeg sutra den gangen, men 4 år etter er jeg veldig glad for at jeg brukte såpass. Det er viktig å være trygg i trafikken, og man er gjerne ikke en så god sjåfør som man tror. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Det obligatoriske er jo langt mer omfattende i dag enn tidligere, man må gjennom (om man er under 25) totalt 36 timer med kurs og veilednings (inkl trafikalt grunnkurs, glattkjøring og langkjøring), og da har man knapt kjørt bilen i normal bykjøring og berørt "vanlig trafikk". Hvorvidt det er mye med 17 timer? Det kommer jo litt an på deg og dine ferdigheter. Personlig synes jeg det høres helt greit ut, med tanke på at du skal gjennom ganske mye i læreplanen før du er "utlært". Du kan lese hele her; http://www.vegvesen.no/_attachment/61490/binary/14197 Jeg tok nylig lappen sjøl og brukte fra midten av mai til 5 september på lappen, hadde 12-14 kjøretimer ellerno og synes egentlig det var litt lite - jeg følte meg ikke helt klar til oppkjøringa selv om jeg klarte det helt fint. Og jeg kjørte MYE i mellom kjøretimene (hadde aldri kjørt før i mai)... Samtidig hørte jeg jo om folk som kjørte samtidig som med som hadde nærmere 30 timer og enda ikke følte seg klar til å kjøre opp... Men jeg ville faktisk syntes at under 10 timer ville vært veldig snodig av en kjøreskole å akseptere, de har jo sine krav de må fylle ift læreplanen og det krever litt mer enn bare det de veiledningstimene faktisk gir. Lenke til kommentar
XLIV Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Det kommer ann på hvor fort du selv føler deg "trygg" i trafikken eller ikke. Du må også få litt feedback av kjørelærer som vil da hjelpe. Prøv også en "oppkjørings-test" på kjøreskolen din hvor lærer later som å være sensor. Jeg som, Noxon, hadde ikke mer enn 14 kjøretimer, men kjørte VELDIG mye på fritid med faren min. Du må huske at oppkjøring er dyrt, og det er faktisk verd å bruke 4000 på å bli bedre enn 4000 to ganger på oppkjøring. Ellers, lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå