Gå til innhold

Massiv prisøkning av spill.

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig. Min erfaring er at spill har falt mye i pris, med en enorm hastighet fra slutten av 90-tallet til begynnelsen av 2000-tallet.

Jeg husker veldig godt at Nintendos egne spill til Nintendo 64 kostet fra 599 til 699, og at tredjepartsspill ofte kostet hele 799 kroner.

Da GameCube kom falt prisene i Norge. Jeg kan ikke huske at jeg har betalt over 599 for et GCN-spill, oftest var nye spill priset til 499. Her svikter hukommelsen litt, det er spesielt spill til N64 jeg husker prisnivået på.

I den forrige og nyeste generasjonen eier jeg Wii, Xbox 360, PlayStation 3 og Wii U, og jeg har aldri betalt over 499 for et spill til disse. Jeg antar at jeg har betalt 450 kroner for nye spill i gjennomsnitt. Jeg hadde også SNES, men husker ikke hva spill kostet til den.

Legg så til at 699 kroner i mars 1997 (måneden Nintendo 64 ble lansert) tilsvarte 946 kroner i november 2012, så kan vi si at prisene på nye spill, i det minste til Nintendos konsoller, har blitt halvert!

Kilde på KPI 1997-2012: http://www.ssb.no/kp...ber&tilaar=2012

Tanke rundt grunnen til prisfallet: Kan det være at videospillmarkedet i Norge var mer isolert i 1997 enn i dag? I 1997 handlet meget få nordmenn fra utenlandske nettbutikker, så norske butikker kunne fremdeles fortsette å ta høyere priser uten å miste kunder.

Hvordan var prisene på nye spill i England i 1997 til 2001? Kostet Super Mario 64 rundt £60 (omtrent tilsvarende norsk pris i 1997, 699 kroner)? Hvis ikke, og prisene i England var £50 eller lavere, så hadde kanskje videospill et høyere kunstig prisnivå i Norge da enn i dag, i det minste fram til GCN-PS2-Xbox-DC-generasjonen.

Det er mange faktorer å ta hensyn til for å finne et nøyaktig svar her, mange faktorer jeg ikke kjenner eller har kompetanse til å regne på. Men også i dag er spill billigere i England enn i Norge. Et nytt spill handlet fra Amazon koster mellom £33 og £38, mens i Norge koster de samme spillene fra 449 til 499 hos de rimeligste butikkene.

Endret av BornInNorway81
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Spill har jo blitt betydelig billigere med årene. De liker på samme pris i kroner, men 399 i dag er ikke verdt like mye som for 15år siden.

Mener å huske at jeg betalte 499,- for både Baldurs Gate og TES: Daggerfall da de var nye. Og det er noen år siden nå...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Inflasjon er vel hovedgrunnen til at baseprisen sakte men sikkert stiger, men med tanke på hvor mange plasser man kan kjøpe spill i disse dager, om det er fysiske eller digitale versjoner, så er det mulig å få spill til en ganske billig penge. Spesielt om man har tålmodighet til å vente litt etter release ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...