Sluven Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hei! Skal opp til fagprøve som Energimontør(Gruppe H) i februar. Etter dette er eg noko usikker på kva eg vil gjere vidare, og har derfor nokon spørsmål. 1. Frå skulen har eg VG1 Elektro og VG2 Elenergi. Kan eg ta fagbrev som automatiker uten VG2 Automasjon? Eventuellt, kvalifiserer fagbrev som "Energimontør" til automasjons-linja på teknisk fagskole? 2. På sikt har eg lyst til å bli ROV-pilot/FU-operatør, men føler eg burde ha meir utdanning først i og med at ein ikkje berre styrer, men og reparerer på utstyret. Er det kun automasjon som gjelder blandt elektrofag i denne bransjen? Mvh. Sjurd Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 1. Du kan ta fagbrevet som automatiker hvis du får plass som praksiskandidat i en bedrift. Mener det er lengre læretid da. Er ikke sikker på om du kan komme inn på teknisk fagskole for automatisering med fagbrev som energimontør. Det beste du gjør er å sende en mail til skolen(e) du kunne tenkt deg søke til. 2. En gammel klassekamerat av meg er ROV-pilot, han har fagbrev som skipselektriker. Hvordan det er med energimontører aner jeg ikke. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 1. Frå skulen har eg VG1 Elektro og VG2 Elenergi. Kan eg ta fagbrev som automatiker uten VG2 Automasjon? Eventuellt, kvalifiserer fagbrev som "Energimontør" til automasjons-linja på teknisk fagskole? Du kan ta fagbrev som automatiker. Husker ikke helt hvor lang læretiden vil være. Men du må finne en bedrift som vil ta deg inn som lærling, eventuelt hjelper. Så gå opp til fagprøve som privatist. Ja, fagbrev som energimontør kvalifiserer deg til teknisk fagskole automasjon. Men det er opp til hver enkelt skole om hvem de tar inn. Lenke til kommentar
Sluven Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Takk for svar begge to! Får som sagt sikkert ein del forlenga læretid, i og med at eg ikkje har skulen som trengs. Men eg blir vel hjelpearbeidar, så lønnsmessig så går det nok bra! Kva slags bedrifter tar inn automatikarlærlingar? Bortsett frå større industribedrifter? Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Om du er hypp på en bachelor kan jo du se deg om etter høyskoler som har y-vei, slik at du blir tatt opp til studiet på grunnlag av fagbrevet. Jeg tok fagbrev som energimontør i november, og nå studerer jeg automasjonsteknikk. Trenger bare å bruke en sommer på å ta R1 og R2 matten, samt litt ekstra norsk og fysikk første året. Om du har fullstendig sperre for matematikk vet jeg ikke om jeg kan anbefale å ta R1 og R2 på et par måneder, though.. Edit: Ellers er det bare morro, litt stor overgang å gå fra stolpeklatring til programmering, men ellers greit. Endret 31. oktober 2012 av Adversary Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg ville prøvd å komme meg inn som lærling hos en maskinbygger. Det kan være veldig givende sett fra et faglig ståsted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå