daysleper Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 (endret) [Til FAQ'en] FAQ: 3.2 - Hvordan komme i gang med C/C++ under Linux? Denne tutorailen lærer deg hvordan du skriver inn programkode og hvordan du bruker en compiler til å lage en eksekverbar fil av programkoden. 3.2.1 - Bruke en vanlig teksteditor og kommandolinjen Jeg går ut i fra at du har og kan bruke en standard editor som nano, pico eller Vi i konsollet (Terminal) til Linux. Her tar jeg for meg nano. Start opp nano: nano -w (-w slår av word-wrap) Skriv inn følgende kildekode: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hei Verden! -- Dette er mitt første program skevet i C++!" << endl; return(0); } Trykk ctrl-o (^O WriteOut) og lagre filen som hello.cpp Trykk ctrl-x (^X Exit) for å avslutte. Skriv: g++ hello.cpp -o hello og start programmet: ./hello ..og du har ett program som skriver ut en liten beskjed! Kort fortalt så skriver cout data ut i konsollet (skjermen), << operatoren "sender" det som står til høyere for den mot cout. endl står for linjeskift. Det som er viktig å huske er at man bruker gcc til å kompilere programmer skrevet i C og g++ til programmer skrevet i C++. Det fungerer fint å bruke g++ til begge språkene. Endret 19. januar 2004 av daysleper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå