Gå til innhold

PC-Skjerm vs TV som Monitor

Anbefalte innlegg

Som tittlen sier, så lurer jeg litt på hvordan det blir å bruke en TV som PC-skjerm i motsetning til en faktisk PC-skjerm. Jeg er i markedet for en ny hovedskjerm til systemet mitt og lurer litt på om det gjør en stor forskjell på ytelsen.

Grunnen til at jeg poster i dette forumet er at jeg skulle gjerne ha hatt litt hjelp til å finne ut hvilke TVer og Skjermer som passer til dette. Grunnen til at jeg vil ha en TV er at jeg ønsker en SCART inngang slik at jeg får til å bruke eldre konsoller på den i tillegg til å bruke den som en PC-Skjerm, muligheten for å bruke den som en faktisk TV i tillegg til alt dette er også en av grunnene.

Er ikke helt sikker på hvordan ytelsen påvirkes av DVI vs HDMI.

Størrelsesmessig så er vel rundt 26"-32" ideelt.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville helt klart valgt full HD skjerm.

Så er nok DVI/displayport (Mini displayport) bedre standard enn HDMI til PC på grunn av HDMI har en del problemet med enkelte skjermer siden standarden støtter kun HD oppløsninger.

Ellers så er det nok panelet LED/IPS panel som spiller stor rolle, husk TV er dyrere en PC skjerm.

Som PC skjerm er vel 28" det største med full HD, ellers må man over på 2560x1440 oppløsning.

Samsung SyncMaster S27A950 pc skjermen støtter 3D om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på skjerm, men Biltema her en SCART til vga kabel for 170kr.

Denne vil gjøre det mulig og se på andre skjermer som kanskje ikke har Scart kontakt.

EDIT: linken funket ikke

Den overgangen der fikser vel i grunn ingenting bortsett fra å gjøre det mulig å bruke gamle TVer som PC skjerm.

Nå har jeg allerede en vanvittig god 3d skjerm på 23", men ønsker større for å kunne se sport etc. fra sofaen med litt avstand. prismessig så betyr det ikke så altfor mye, men hovedinteressen er å ha en TV som kan gi meg like bra bilde som en PC skjerm.

HDMI har en maks oppløsning på 1080p hvis jeg forstår riktig, så jeg lurer på om en TV på evt. 32" vil bli kornete hvis brukt som PC skjerm?

Finnes det TVer med DVi Inngang og mulig oppløsning som er høyere enn 1080p?

Lenke til kommentar

Er litt usikker på skjerm, men Biltema her en SCART til vga kabel for 170kr.

Denne vil gjøre det mulig og se på andre skjermer som kanskje ikke har Scart kontakt.

EDIT: linken funket ikke

Den kabelen er for helt spesielle skjermkort. i de aller fleste tilfeller vil den ikke fungere.

Ellers er det minimalt med forskjell på PC-skjermer og TV-er nå. De aller fleste TV-er har HDMI/DVI-inngang. Ytelsen på disse to er helt identisk. Og jeg vil ikke påstå at bildet blir kornete. Har selv en 42" plasma som PC-skjerm.

EDIT: HDMI og DVI er kompatible. Det eneste du evt. trenger er en overgang til ca. en hundrelapp.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg bruker 42" lcd-tv via hdmi kabel som pc skjerm og har vel brukt det i 2+/- år nå og er storfornøyd med dette.

"Problemet" mitt har vel bunnet i at jeg ikke har noe pult å sitte på og bruker pc'en på stua og da er alternativet å sitte ca 2 meter unna.

Nå vet ikke jeg hvor langt unna du skal sitte i forhold til skjermen, men vil ikke anbefale noe mindre en 42" om det er nogenlunde samme avstand.

Å lese skrift i spill osv på 1920x1080 på denne avstanden med noe mindre tror jeg kun vil føre til uendelig mysing med øynene og frustrasjon.

Lenke til kommentar

Tankegangen bak det var slik: Scart enden i Xbox'n og VGA enden i Skjermen =bilde. Det er godt mulig dette ikke går som jeg har tenk og hvis det er tilfelle så er det fritt fram og ignorere det jeg sa.

Det vil ikke fungere.

Edit: Men man får kjøpt egen kabel til Xbox(360) for å koble til VGA.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jo større TV-skjermen er, jo mer kornete vil detaljer, fonter osv. bli, hvis man bruker et TV som pc-skjerm. Når en pc-skjerm kommer opp i 27-30 tommers størrelse, så er oppløsningen også blitt mye større enn 1920x1080, nettop fordi det i slike størrelser begynner å bli lett å legge merke til de store pixlene (og gapene mellom dem). Et TV har jo aldri større oppløsning enn 1920x1080. Så hvis det er en TV i denne størrelsen du tenker på, så er svaret temmelig greit: Nei, et TV vil ikke være like bra som en pc-skjerm, hvis det skal brukes på en pc, og brukes til "vanlige" pc-gjøremål.. Hvis du bare skal bruke skjermen til å se filmer på, så er ikke oppløsningen et hinder, og TV'er vil nok også gi bedre resultat enn mange pc-skjermer til slik bruk, de er jo faktisk spesialisert til det formålet - men til "vanlig" pc-bruk derimot ...

Still opp en 32-tommers TV med 1920x1080 oppløsning ved siden av en pc-skjerm på 30 tommer med 2560x1600 oppløsning, og vis den samme nettsiden eller dokumentet på dem, så skjønner man hva jeg vil fram til. Og jo større TV'n er, jo mer vil resultatet helle mot pc-skjermens favør. Nettsider, dokumenter og andre ting som er laget for pc-mediet, ser ikke så veldig bra ut når det blir blåst opp på en 50-tommers TV.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...