Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Har i ett års tid nå lurket rundt etter en større/nyere bil enn vår ´04 Vectra C. Vi har 3 småbarn, så vi trenger litt plass, både i seteradene og bagasjerom. Det har vi forsåvidt i dagens bil, men den begynner å bli en anelse tilårskommen, og pga jobbytte så kjører vi nå så korte turer at dieselmotoren på 2.2 liter ikke helt trives. Selv om jeg er en hobbymekker og liker å holde ting på stell selv, må jeg innse at jeg rett og slett ikke har tid nok til denslags lenger. Nederlag Så vi tenker spell nytt. Det meste av 7-setere faller igjennom pga pris. 5-seter kan gå, men ser at vi fra tid til annen kunne hatt god nytte av et sete eller 2 til. Dessuten må jeg si at dagens nye familiebiler er hysterisk pålesset med bling-bling, det frister lite å bruke hysteriske summer på ting som egentlig ikke spiller en dr.. rolle i hverdagen. Iallfall i den situasjonen som vi er i, hvor mesteparten av pengene går til bleier, klær og mat Det vi "må" ha er: * kløtsjløs giring * brukbart godt lys * plass til 3 barneseter og samtidig kunne dra forsetene så langt bak vi ønsker. * plass til minst 1 vogn inn på langs bak. * Trenger ingen racerbil, satans vegvesen har kuttet så hardt i fartsgrensene her på Vestlandet likevel (...). Adrenalinet får vi til å boble med MC eller andre mer inspirerende redskaper... * Edruelige størrelser utvendig: Garasjen vår sluker fint en Vectra og litt til, men noe Transporter/HiAce-lignende får vi ikke inn om vi så tar fart Har sett på ymse biler: Touran: Alt for liten, og fort ganske dyr. Glemmesak. Galaxy: Alt for dyrt, og muligens for stor for garasjen. Igrunnen er alt fra VAG glemmesak, pga horrible lokale verksteder. Zafira: Dyr, for pinglete med 1.4 bensineren, og ellers litt upraktiske seteløsninger for oss med småunger. Synd, for Opel-verkstedet lokalt gjør en utmerket jobb til noenlunde greie priser. S-max: For dyrt. Mazda 5: For smått. Dvs har ikke prøvd selv, men har et vennepar som nettopp har solgt sin pga for liten plass. Synd, ellers virker det som en tilsynelatende grei sliter, til tross for manglende kløtsjløs gir. Har tidligere sett på Berlingo, men denne har falt igjennom pga manglende kløtsjløs giring og "bare" 5 seter. Nå er denne derimot kommet med 7 seter (hvorav de 2 bakerste har samme stopping som resten, så de kan være brukbar for korte turer for voksne), samt en oppgradert EMG-kasse i kombinasjon med den sedvanlige PSA 1.6 dieselen. På lyssiden er det relativt sørgelig, med kun halogen som mulighet. Ekstra fjernlys hjelper jo, men det er helst på nærlyset vi trenger godt lys. Er bortskjemt med Vectra-en, som har AFL-lys, så alt blir jo målt opp mot den I praksis havner bilen på såvidt over 300K, med 7 seter, litt utstyr, hengerfeste, 8 dekk, levert på gaten. Da er det fint lite bling, men alt sikkerhetsutstyret er der. 300 er seriøst mye lettere å "svelge" enn 4-500, som denne størrelsen biler har en tendens til å havne på. Noen som har noen forslag på konkurrenter? Lenke til kommentar
Timster Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Er verdt å bite seg merke i at en fransk bil som regel vil ha et enormt verditap. Selvsagt flott å slippe reperasjoner og ha garanti osv. Men setter man opp et regnestykke er det ikke sikkert det er billigere alt i alt. Utover det appellerer ikke slike biler til meg overhodet så jeg har ingen konkrete tips 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 Vet ikke helt om jeg klarer å være enig i en sånn generalisering av merker. Blir så himla vagt. At noen modeller har stort tap, og at franske merker har flere modeller med høyt verditap enn f.eks tyske merker er ingen bombe, men såvidt jeg har klart å se er 5-seters Berlingo noe som holder seg særs godt i pris. Bare se på finn, du skal et stykke bak i tid for å finne en slik til under 200K, og med tanke på nyprisen holder den seg godt i pris. Så regnestykket tror jeg ikke trenger å bli så gærnt på denne modellen. Og det er det som er interessant Vet at importøren til Citroen (ligger i Danmark) er et helv.. å forholde seg til om man har en ikke helt krystallklar reklamasjon, så det teller ikke positivt. Mange andre elendige importører finnes, uten at det er en unnskyldning :nei2: Appellere? Det ordet blir fort et fremmedord når en får hus og kjerring og en haug med unger. Det er jo for f... ikke noe cruisekjerre det er snakk om Lenke til kommentar
joka Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 fiat dublo.. er vel omtrent samme størrelse som berlingo? om det IKKE må være helt nytt - fiat freemont.. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Dobloen går an å prøve. Ser den og har 7 seter og noe automat-lignende gir. Hmm, er det samme bilen ,mon tro? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hva med nye Kia Carens? Eller Peugeot 5008? Berlingo har vel også en "bror" hos Peugeot, men den husker jeg ikke hva heter. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Carens-en er ennå ikke på markedet, men er nok kommet til det er aktuelt for oss å handle. Skal sjekkes ut. Hehe, hadde noen sagt til meg for 10 år siden at jeg skulle vurdere en Kia, så... 5008? Javisst, hadde glemt den. Den må testes. Ser den havner rundt 50.000,- høyere enn en tilsvarende Berlingo, og det kan det være verdt. Litt mer personbil-aktig... Dessuten kommer motoren som standard med 112HK og ikke 90 som i Berlingo. SVJV identisk versjon av motoren. Her er det og mulig og få svingbare Xenon. Isofix i alle 3 baksetene (mot 2 i de fleste andre i denne klassen). Peugeot har Partneren, nå ser jeg at den og kommer med 7 seter og ellers temmelig identisk til Berlingo. Skal sjekkes ut den og, selv om jeg aner at den blir noe dyrere tilslutt. En stor fordel med Partner/Berlingo er skyvedører. Praktisk! Takk for tips Kom gjerne med fler Endret 30. oktober 2012 av fikse Lenke til kommentar
Timster Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Vet ikke helt om jeg klarer å være enig i en sånn generalisering av merker. Blir så himla vagt. At noen modeller har stort tap, og at franske merker har flere modeller med høyt verditap enn f.eks tyske merker er ingen bombe, men såvidt jeg har klart å se er 5-seters Berlingo noe som holder seg særs godt i pris. Bare se på finn, du skal et stykke bak i tid for å finne en slik til under 200K, og med tanke på nyprisen holder den seg godt i pris. Så regnestykket tror jeg ikke trenger å bli så gærnt på denne modellen. Og det er det som er interessant Vet at importøren til Citroen (ligger i Danmark) er et helv.. å forholde seg til om man har en ikke helt krystallklar reklamasjon, så det teller ikke positivt. Mange andre elendige importører finnes, uten at det er en unnskyldning :nei2: Appellere? Det ordet blir fort et fremmedord når en får hus og kjerring og en haug med unger. Det er jo for f... ikke noe cruisekjerre det er snakk om Hehe, skal ikke kludre til tråden din. Tenkte ikke bare på franske merker men generelt nye biler. Poenget mitt er at mange tror det er billigere å ha en ny bil siden man ikke trenger å betale for reperasjoner på den. Men verditap og andre utgifter tatt i betrakning er ikke det nødvendigvis tilfelle. Men for all del, jeg skjønner hvor praktisk det er å ha en feilfri bil, for ikke å snakke om nybilfølelsen! Skjønner godt at du må ha stor bil til unger osv, men jeg er ikke helt der enda og da har jeg ikke så mye fornuftig å komme med konkret. AV biler så har du jo Nissan Evalia også. Ikke den vakreste bilen i segmentet men den så jo uhyre praktisk ut da. Sjekket ikke ut automatgir mulighter osv. Lykke til med valg av bil! 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Takk for den Timster Evaliia-en ser jo rett og slett forjæ... ut Litt høy, litt smal, manuell.. Men jo, vi skal ta å se nærmere på den, høre med forhandler om det er noe kløtsjløst på vei. Har allerede svelgt den bitre familiebil-pillen, så selv en Evalia kan være verdt å se på Ja, jeg skjønner jo godt at det ikke er økonomi i å kjøpe helt nytt, men det er noe med den tryggheten i å kunne dytte bilen inn på verkstedet med beskjed om å "fiks det", uten å få hjertefeil når regningen kommer. 90% av bruken er det fruen som tar seg av, og hennes krav er at det absolutt ikke skal komme noen overraskelser. Hvordan den ser ut er henimot knekkende likegyldig. Om det er 90 eller 180 hester er hun revnende likegyldig til. Sånn omtrent motsatt av hva _jeg_ egentlig vil ha Sånn sett burde jeg bare beholdt den bilen vi har. Den er _vår_ ifølge banken, og den tilfredsstiller de fleste ønskene våres, men jeg aner at den kan bli litt lite forutsigbar med tiden...dessuten trives absolutt ikke motoren med vår småkjøring Så den bilen krever litt for mye av min tid enn hva jeg har. Hadde jeg vært uten unger så hadde jeg glatt fikset opp og beholdt den bilen vi har. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Tror jeg ville satset på Berlingo /Partner dersom plass / krone er viktig. Berlingo er en moderne Hiace og har plass til 3 bakovervendte barnestoler. Selv valgte jeg en S-Max og Ford har mange gode tilbud. Husk at Ford sin importør og andre gir 5% rabatt dersom du benytter bil jobbsammenheng. Det utgjorde 17' og oppå det fikk jeg 20' i rabatt i samme tilbud. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Aner meg at du har rett i det du skriver Luskis Sammenligningen til HiAce er vel kanskje ikke så gærn igrunn. Vi kjører så lite, og vi kommer trolig til å kjøre veldig lite, de nærmeste årene, så en fjong landeveisglider som S-max/Picasso/Galaxy-klassen (som hadde vært deeeeilig å hatt) blir seriøst tullball. Da vil jeg heller bruke de resterende kronene på ny MC, eller et svømmebasseng... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Berlingo med 1.4 fungerer helt fint. 1.4 blir fort varm og derfor perfekt til småkjøring. Motoren er også veldig solid og billig med vedlikehold. Jeg syns ikke DSG er et must. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Ser ut som at motorutvalget nå er 1.6 diesel eller 1.6 diesel..... ?! Men den er grei den. Skal visstnok tåle endel småkjøring uten å surne for mye. Uaktuelt med dieselforbud og slikt her vi bor, så jeg foretrekker den. Visstnok er det kun ECU-en som er forskjell på denne 90-hesteren og 112-hesteren, så........ Kløtsjløst er for min del _nesten_ et must. Sliter med en rygg/hofteskade, så sliter litt med å kløtsje mye, f.eks i kø-kjøring. Nå kjører jeg jo nesten aldri bilen, så... men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå