Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt skjermkort, noe støy og ekstrem varme

Anbefalte innlegg

Hallo igjen, nytt problem med kortet og hadde håpet dere kunne hjelpe like bra som forrige gang.

Byggde meg ny pc for noen dager siden og alt har fungert ganske greit frem til nå. Har spilt spill som starcraft 2 som ikke tar altfor stor kapasitet.

Men da jeg innstalerte shogun 2, spill med rimlig høy krav til pc, hørte jeg en merkelig lyd fra pc'en. En høy pipelyd, men noen hertz lavere enn et "pip", åpnet opp for å se hva som skedde og kom frem til at lyden kom fra enten PSU'en eller skjermkortet, vanskelig å lokalisere høyt pitcha lyder.

Imens introen til shogun 2 gikk, forandret tempraturen på skjermkortet seg fra ca 30-40 grader til noe jeg vil gjette var rundt 70-80, klarte ikke holde hånda på det.

Kan forøverig nevne at jeg aldri har sett psu vifta gå rundt, leste at modellen min går ikke rundt med mindre den trenger det og når jeg spiller ser jeg ikke på vifta mi.

Teoriserer med at lyden er noe støm som beveger seg feil og skaper varme, men jeg er lant ifra noen ekspert.

Skjermkort: xfx r7970

Hovedkort: msi B75MA-p45

PSU: tx650 v2

EDIT: Prøvde restart, lyden kan minne om en vifte som ikke har blitt smurt (ikke det at jeg tror det er det)

Endret av _GroundControl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-80 grader er ikke ekstrem varme når det kommer til skjermkort, sjekk tempraturen i catalyst control center (høyreklikk i skrivebordet). Ved slike tempraturer spinner gjerne vifta på skjermkortet ganske fort, dette er fra et 6970 kort;

, det er vel ikke slik lyd?

Hvis ikke, vil jeg nok tippe lyden kommer fra psu under belastning?

Lenke til kommentar

Ok, er vel skjermkortet jeg er mest nervøs for å ødelegge, men lyden var langt ifra slik. Det nermeste jeg fant på nettet var dette

bare at lyden var noe lysere og mer konstant, skal også nevnes at lyden dempet seg noe da jeg gikk ut av inntrofilmen og inn i menyene.

takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Høres ut som "coil whine" blandet med litt viftestøy. Prøv å finn ut hvilken komponent som lager støyen og søk retur på det.

Trenger ikke å være 70-80 grader før det blir for varmt for deg å holde hånden på kortet. ved 40-60 grader begynner det å bli såpass varmt at det gjør vondt.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinga folkens. Sjekka tempen og den går opp til rundt 74 grader under en 1-2min lang intro. Skyter ned imot 40 grader når jeg går ut av spillet.

Noen forslag på om det er psu'en eller gpu'en? De står veldig tett hverandre og lyden er så høypitcha at jeg først trodde den kom fra skjermen.

EDIT: Altså, varmen er altså ikke problemet, men den lyden av en stukken gris inni kabinetet mitt.

Endret av _GroundControl
Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange skjermkort med coilwhine, men det virker som om det har bedret seg de siste årene. I sekvenser med svært høy fps, f.eks i introer, menyer ol. blir ofte lyden sterkere så det kan godt tenkes at det er skjermkortet som skriker i ditt tilfelle. Dog, mange av Corsairs strømforsyninger plages også av dette så det kan godt tenkes at det er PSU som er synderen.

Du skal klare å lokalisere synderen hvis du stikker hodet inn i kabinettet og lytter. Eventuelt kan du kjøre det integrerte skjermkortet – hvis du da har mulighet – for å se om lyden fordufter.

Lenke til kommentar

Tro meg, har stuket hodet så langt inn og i alle vinkler som er mulig. Papirbit vil desverre ikke virke, fordi lyden ikke er fra vifta. Skal prøve det med å koble ut skjermkortet.

Fikk tips av en kammerat at det kan være noe jeg har oversett: Noe med å sette psu'en til 230volt. Enellerannen slider, tanker?

Lenke til kommentar

Det har ingenting med noe 230V å gjøre, den får den volten den skal ha ifra veggen din og volt reguleringen mellom 115/230V går automatisk.

Hvis du hadde hatt en slik slider/bryter og den hadde stått på 115V så hadde det sagt pang når du slår den på med 230V og omvendt, da dør den rimelig fort btw, så ikke tenk på det.

Lukk ørene neste gang han kameraten sier noe, pro tip.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...