Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Røyking ved friskluftinntak i borettslag


Ruben1987

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet inn i et ganske nytt borettslag hvor friskluftinntakene til ventilasjonsanleggene til hver enkelt leilighet er rett utenfor inngangsdørene. Min nabo har laget fast røykeplass rett utenfor inngangsdøren sin og dermed også noen få meter fra friskluftinntaket til mitt ventilasjonsanlegg (som ikke kan skrus av).

 

Hver gang naboen røyker kommer det røyklukt inn gjennom tilluftventilene i alle rom hos meg. Jeg har spurt naboen om det er mulig å røyke på den andre siden av huset hvor alle har hver sin store private terrasse langt fra alle friskluftinntak. På terrassene er det mindre tak og vegger, og dermed mer utsatt for vær og vind. Naboen må der rulle ut markise og/eller ta på seg mer klær.

 

Er det for mye forlangt at naboen flytter røykeplassen til terrassen? For naboen blir ulempen mer vær og vind ved røyking på andre siden av huset, og for meg røyklukt via ventilasjonen hvis naboen fortsetter med røyking ved friskluftinntakene.

 

Sjekket i borettslagsloven, der står det at andelseiere ikke må være til unødvendig eller urimelig ulempe for andre andelseiere. Det blir altså et tolkningspørsmål om dette er mest til ulempe for nabo eller meg.

 

Hva er best å gjøre i denne situasjonen og har jeg noen backing i loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har funnet den riktige bestemmelsen. Samtidig er det som du sier et tolkningsspørsmål. Loven er med hensikt gjort vag slik at man skal kunne være fleksibel fra sak til sak.

 

I ditt tilfelle ville jeg argumentert slik som Buffy over. Man står fritt i å røyke, men ikke hvis det går ut over andre på denne måten. Her har naboen en egen terrasse han kan røyke på i stedet. At det er kaldere der, får så være - røyking er nå engang noe som gjerne foregår utendørs, selv i kaldt og surt vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill BuffyAnneSummers og frevild!

 

I dag tilbød jeg meg faktisk også å betale og ordne et tekstiltak/trekantseil som andre i borettslaget har. Slik at nabo ble mer beskyttet for vær og vind på terrassen sin. Men nei, det trengte jeg ikke å gjøre. Nabo vil fortsatt røyke ved friskluftinntak fordi det er bedre å sitte der.... I dag hadde det dessuten kommet litt snø på terrassen. Da gikk det ikke an å sitte der selv ved vindstille og sol. Hørt om sko eller kost? :nei:

 

Da overdriver jeg ikke hvis jeg trekker inn borettslagsstyret etter å ha spurt naboen på vanlig måte flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...