Gå til innhold

Hvilke universitet/høyskoler for å lære programmering? (ikke ingeniør)

Anbefalte innlegg

Så jeg begynner å lure på om min plan om å lære megselv programmering fungerer så bra. Jeg klarer meg fint i PHP, men jeg ønsker å jobbe som en programmerer utenfor web, web-utvikling er greit nok til å kose seg med, eller å tjene noen kroner ekstra her og der, men jeg vil noe mer! Java eller .net er hva jeg ønsker å jobbe med, men å lære seg det på egenhånd, funker tydeligvis ikke, så jeg vil ha litt input hvor a hva jeg bør satse på. Ingeniørfag er ikke aktuelt pga min matteforståelse strekker seg ikke opp på 3MX-nivå, noe som er et must for ingeniørfagene, (hvis ikke så hadde jeg satset på Datateknikk ved UIA).

Så har noen noe forslag?

takk

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok en bachelor i informatikk på HiVE, og var veldig fornøyd: De hadde en del praktisk nyttige fag (nettsider med PHP, windows-admin, linux-admin og shellscripting, C og nettverk), en del teori (systemarkitektur og prosjektstyring, datastrukturer/algoritmer), og en kort bacheloroppgave til slutt. Jeg fortsatte med en master på UiO og hadde ingen problemer med å henge med. Oppfølgingen på høyskolen var også bedre, siden det var markant færre studenter per foreleser.

Det ser desverre ut til at HiVE har maltraktert den linjen de siste årene, så det nå er en slags mølje av økonomi, IT-ledelse og informatikk. Hvis du finner en informatikk-linje på en annen høyskole kan det likevel være en grei løsning, så kan du eventuelt bygge ut med en master etterpå om du vil fortsette. (Det kan ofte være lurt; jeg har inntrykk av et det er litt inflasjon i bachelorgrader .)

Det sagt aner jeg ikke hvordan kvaliteten er på denslags linjer generelt sett; kanskje jeg var heldig.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

HiVE har helt droppet informatikk, og det er noen år siden de gjorde det. Nå har de bare en datateknikklinje, men min erfaring fra det var at datateknikk ble tilsidesett til fordel for de mer klassiske ingeniørfagene, da spesielt maritime fag. De driver også enorm markedsføring for mikroteknologi.

På yrkesdagene var det ikke én eneste representant for programvarebransjen hvis man ser bortifra konsulentfirmaene som Accenture, Manpower Professional etc.

Lenke til kommentar
HiVE har helt droppet informatikk, og det er noen år siden de gjorde det. Nå har de bare en datateknikklinje, men min erfaring fra det var at datateknikk ble tilsidesett til fordel for de mer klassiske ingeniørfagene, da spesielt maritime fag. De driver også enorm markedsføring for mikroteknologi. På yrkesdagene var det ikke én eneste representant for programvarebransjen hvis man ser bortifra konsulentfirmaene som Accenture, Manpower Professional etc.

Jeg sjekket nå, og det ser ut som om Informasjonssystemer og IT-ledelse er det nærmest beslektede? Det har i det minste en del av de samme foreleserne - det er bare synd det har drevet i nøyaktig feil faglig retning. Og ja, den gangen jeg tok det sorterte vi under samfunnsfag; ingeniørlinjene var alltid mye bedre profilerte, og de ville vel ikke risikere at nykommer-fag som informatikk skulle gi de noe konkurranse.

Konsulentfirmaer dukker vel alltid opp på alt - de er som en slags gribber som plukker opp alle som ikke brenner for (eller er gode nok til) noe mer spennende. :D

(Det sagt hadde jeg hatt en tryggere og bedre betalt jobb og mindre gjeld om jeg bare hadde hoppet på noe sånt etter bachelorgraden.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...