Diablonor Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hei! For ikke lenge siden skulle jeg male muren på verandaen utenfor. Både kanten (som peker ut fra huset) og taket under verandaen var på agendaen. Siden jeg ikke har mye malingserfaring, spesielt ikke ved mur, så tenkte jeg at sølvtape funker fint som maskeringstape slik at jeg ikke maler mursteinene under verandaen, eller flisene som er lagt oppå. Når jeg omsider skulle ta av denne tapen, så funket alt kjempefint der tapens underlag av mursteiner, mens flisene sitter igjen med en lang ufin stripe med tape-lim og rester. Problemet mitt, er at flisene ikke lenger er å få tak i, og jeg må gjerne disse restene, uten å skade\misfarge flisene under. Tynnsiden av flisene fikk jeg tatt med et tynt redskap jeg ikke kjenner navnet på, men jeg er redd for at det vil lage store synlige merker i flisenes flate. Er det noen som kjenner til en løsning på dette? Det er ekstremt viktig at flisene ikke tar skade, så det utelukker jo mye av effektive løsningsmidler vil jeg tro? I tillegg så hjalp ikke tapen like mye som jeg trodde på murveggen, da det etter jeg hadde malt taket hadde dryppet noen dråpen ned på mursteinen likevel. Dette er ganske "ruglete" murstein, altså den er ikke fin og flat som noen typer er. Det er derfor vanskelig\umulig å skrape vekk malingen, så dette må jeg også få fjernet, uten at jeg skader mursteinen på noen måte. Vil det funke med whitesprit og en form for skrubb? Som dere innen nå har skjønt er jeg ikke den fødte handyman, og må nå straffes for min ufortjente selvsikkerhet innen oppussing, men jeg sitter litt fast i forhold til hvilke muligheter jeg har får å rydde opp i rotet mitt, så alle tips og råd er satt ekstremt godt pris på! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Du skal ha bort både malingsrester, og rester av limet i sølvtape? Når jeg skal løse opp noe som ikke løses i vann og som jeg vil være forsiktig med, prøver jeg først med matolje. Billigste sort jeg har på kjøkkenet. Overflødig fett vasker jeg vekk med oppvaskmiddel etterpå. Funker på mange limtyper og også oljemaling som ikke har tørket for lenge. White spirit er mer effektivt, men litt usunt, mer avfettende, og noen materialer inkludert hud blir litt grå og matte. Mer miljøvennlige alternativer som er litt dyrere finnes og som biter bedre enn matolje på tørrmaling. Penselrens etc. Noen bruker også citrusrens, fås både som skismørehjerner i sportsbutikken og som plasterfjerner på apoteket. Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Du skal ha bort både malingsrester, og rester av limet i sølvtape? Når jeg skal løse opp noe som ikke løses i vann og som jeg vil være forsiktig med, prøver jeg først med matolje. Billigste sort jeg har på kjøkkenet. Overflødig fett vasker jeg vekk med oppvaskmiddel etterpå. Funker på mange limtyper og også oljemaling som ikke har tørket for lenge. White spirit er mer effektivt, men litt usunt, mer avfettende, og noen materialer inkludert hud blir litt grå og matte. Mer miljøvennlige alternativer som er litt dyrere finnes og som biter bedre enn matolje på tørrmaling. Penselrens etc. Noen bruker også citrusrens, fås både som skismørehjerner i sportsbutikken og som plasterfjerner på apoteket. Har prøvd matolje, varmt vann og en god skrubb uten resultat. Malingen er av type Akryl, og jeg fant et produkt på biltema som kan løse det opp visstnok. Jeg skal dra og ta en titt på det Når det gjelder lim-restene har jeg kun hatt hell med å skrape vekk restene, da er det kun selve limet som sitter igjen (og ikke disse trådene) men selv med en plastikkskrape er jeg redd for å legge igjen merker. Får se om biltema kanskje har noe. Evnt så vil jeg tro at et vanlig løsningsmiddel for lim kanskje funker? Evnt om andre har noen gode forslag ! Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Limrester fjernes best med sitrus. Sitronvann eller dedikert Citrus-spray fra butikken. Lenke til kommentar
Tina :) Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 Har du prøvd å varme litt opp med varmluftpistol? Det vil nok ta limet hvis du er nøye med skraping. Akryl blir også noe mykere, men tåler jo mye da.. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2013 Del Skrevet 2. januar 2013 Når det gjelder det første problemet ditt så kan du prøve en isskrape til bil å få vekk de groveste restene av lim og slikt dritt. Når du har gjort dette så kan du vaske med Jif skurekrem. Jeg tror ikke at Jif sin skurekrem vil skade flisene noe særlig, men det er ett effektivt rengjøringsmiddel når du skal få vell små rester av de du beskrev her. Dermed der det som nevnt her lurt å bruke en isskrape eller lignende først. Når det gjelder det andre problemet ditt her så må jeg si at det fungerer med wite sprit og en skrubb, men når du er ferdig med å skrubbe så bør du kjapt gå over med en hageslange slik at wite spriten ikke setter flekker i muren! Jeg antar at dette problemet er løst nå, men likevel ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå