Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot and select proper boot device

Anbefalte innlegg

Jeg får opp denne feil meldingen; "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre eller trykke på for og få pcen til å fungere igjen. Har søkt opp dette problemet på nettet, og de fleste sier man trenger en win7 cd for og formatere pcen igjen?

Jeg har verken muligheten til å gå inn i kabinettet(jeg har en laptop), og har heller ikke windows cd.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til dette kan være at harddisken har tatt kvelden.

Du bør derfor gå inn i bios og se om Hd'en dukker opp der, dette gjør du vanligvis ved å trykke på Delete , F2 , F8 , ESC eller en annen knapp ( dette finner man ut ved å ta en titt i manualen til den bærbare).

Det bør også sjekkes S.M.A.R.T status på disken, har den tatt kvelden så er det jo selvsagt ingen vits i å prøve å formatere.

Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort / maskin har du... det er litt forskjell hvilken hotkey så brukes for å komme inn i BIOS ASUS bruker DEL knappen Gigabyte bruker vel F8 / F2 /F12 (litt usikker)

Dette står i manualen til hovedkortet / PC'n

Snabelen

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som om maskinen finner harddisken ...

Det er sjeldent et godt tegn, men det kan være så 'enkel't som at en kabel er løs inni maskinen.

I verste fall er harddisken død, og da må du kjøpe en ny - såfremt ikke maskinen er så ny at du kan reklamere på det. (Jeg vet ikke hvor lenge det er rimelig å forvente at en laptop-HDD lever?)

Lenke til kommentar

Om du ikke kan se HD'en i bios betyr det som regel en av to ting :

*Harddisken har løsnet litt (kanskje du har vært noe uheldig med maskinen eller den var satt dårlig i fra starten av) dette kan fikses ved å åpne HD luka under maskinen og sjekke at Hd'en sitter der den skal.

*Harddisken er død. Av og til kan du få liv i den ved å bruke en ekstern usb HD bay og dermed kopiere over de viktige dataene som ligger på disken (men du bør ikke tenke på å bruke den senere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...