Gå til innhold

Litt prat rundt bruk av ekstern blits...


Anbefalte innlegg

Ja, det er veldig kult når man har litt lys å leke med.

 

Problemet til mange er å være kreative (inkludert meg selv) så inspirasjon og lærdom om nye teknikker kan plutselig gi en litt "wow" kombinert med "ja selvfølgelig, hvorfor tenkte jeg ikke på det"-følelser.

 

Feks, med blits rettet mot taket og man setter opp sorte backdrops rundt hele motivet vil man kunne få et tøft bilde med spesiell lyssetting. Her kan man også leke med reflektorer og vri blitsen i forskjellige retninger for forskjellige effekter. Og det er jo alle disse små teknikkene som blir så gøye så fort man "oppdager" dem.

 

Eksempel på motiv isolert med sorte backdrops og blits/lys fra en spesiell retning:

in_the_dark.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre blitser og vinterens kraftigste snøskur

ND3_0724-599x599.jpg

 

To blitser og skumring

ND3_0288-599x599.jpg

 

En blits og en tur på legevakta

ND3_2430-599x599.jpg

 

En blits og ett sted jeg ikke burde være

ND3_3049-599x599.jpg

 

To blitser, Solo og Kvikk Lunch

ND3_2296-599x599.jpg

 

To blitser og snart sommer

ND3_2293-599x599.jpg

 

En blits og god klaring

ND3_2362-599x599.jpg

 

Og noen ganger er det egentlig best å droppe blitsen ;)

ND3_0465-599x599.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er en oransje (full CTO) gel på blitsen på det bildet. Uten gel ville hendene blitt veldig bleike i fargen i forhold til solnedgangen i bakgrunnen, siden blitslyset er dagslysfarget (~5500K). CTO-gel (Color Temperature Orange) er ett viktig hjelpemiddel hvis blitslyset skal blandes/balanseres med lys fra glødepærer, gule gatelys og enkelte typer sparepærer :)

Lenke til kommentar

Mange fete bilder der ventle. Utløsning via radio du bruker, eller blits i commander mode?

 

Begge deler, men mest radio. Commander mode (på den innebygde blitsen i kameraet, kaster ikke "bort" en hel blits bare for å trigge de andre ;) ) fungerer fungerer ikke så bra utendørs. Blazzeo V2s-triggere, 226 kroner for sett med en sender og tre mottakere på ebay :)

Lenke til kommentar

Har akkurat skaffet meg 2x SB-800 så var ute og prøvde meg litt frem i dag. Som du sier kan en ikke helt stole på at eksterne løser ut med blitstrigging i dagslys. Har dessverre ikke noen innebygd blits så måtte bruke den ene for utløsning og det er jo litt sløsing. Har også en mindre SB-400, men har ikke commander mode på D3 så den kan kun trigge når de andre blitsene står i SU-4 (fotocelle modus). Således må denne blitsen også da alltid bli en del av det komponerte bildet, selv om den kan viskes ganske bra ut med 5 stopp negativ kompensasjon.

Lenke til kommentar

Har testet de to 600EX-RT'ene mine i dag trådløst styrt med Canon sin nye Radio transmitter og jeg synes det fungerer utrolig bra!

 

Satt opp to blitser strategisk plassert i stuen, og da kunne jeg regeltrett bevege meg fritt rundt og knipse bilder uten problemer. Ser for meg slike type bilder som dette på julaften etc. Samt noen portrettbilder etc.

 

Det beste er at jeg slipper å gå rundt med en stor og tung blits på selve kameraet.

 

post-30214-0-82191400-1352148080_thumb.jpg

 

post-30214-0-41697300-1352148098_thumb.jpg

 

post-30214-0-29340400-1352148110_thumb.jpg

 

post-30214-0-17034100-1352148121_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ble også litt tent på å lære meg litt blitsbruk pga denne tråden. Fra før har jeg 2 stk 430EXII, men det er litt nedtur at jeg ikke kan bruke den ene til å styre den andre når jeg kobler den til 5D'en. Har en slik ETTL-kabel, men den er veldig kort, for å få blitsen av kameraet. Så nå har jeg bestilt meg noen radiotriggere så jeg kan bruke begge blitsene samtidig.

 

Gårdagen brukte jeg til å lage en "pappeske"-softboks, bare for å teste forskjellen litt. Får se om jeg finner noe å ta bilder av i dag da..

Egentlig har jeg ikke tid til å leke med foto nå, men trenger en pause fra andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke kommer til å bruke to blitser fjernstyrt veldig ofte, men i noen settinger kan det bli såpass mye bedre at jeg synes det er verdt å ha muligheten, selv om det koster skjorta.

 

Koster tross alt rundt 13.000,- for to 600EX-RT og en radio Transmitter. :)

Lenke til kommentar

Joda, ting er virkelig dyrt, men jeg trenger radiotriggere til å fjernutløse et kamera også, er noen bilder jeg lenge har tenkt å prøve ta.. egentlig ikke før til våren, men man må jo ha tid til lære seg hvordan utstyret virker.

 

Så har hatt det i tankene en stund å gå til anskaffelse av noe slikt. Blir nå uansett kjekt å ha..

Lenke til kommentar

Ja, er utrolig behagelig å gå rundt i stuen (eller gårdsplassen for den saks skyld) uten å tenke på at blitsene må "se" hverandre for å snakke sammen. Jeg satt den ene blitsen min langt pokker i voll oppe skogen ovenfor huset og det må vel være minst 50 meter unna. Det funket som bare det :)

 

Jeg tror at den rekkevidden Canon oppgir på 30-meter er ganske sikker og er en rekkevidde som man lett kan overgå. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke kommer til å bruke to blitser fjernstyrt veldig ofte, men i noen settinger kan det bli såpass mye bedre at jeg synes det er verdt å ha muligheten, selv om det koster skjorta.

 

Koster tross alt rundt 13.000,- for to 600EX-RT og en radio Transmitter. :)

 

Men hallo, det er fullt mulig å få til akkurat like gode resultater med utstyr til 3000kr også. Ofte ligger mye av prisen i selve merket og ingenting mer. Blitzer er jo ikke akkurat rocket science utstyr :)

 

Poenget er bare at de som leser denne tråden ikke må tro at det koster 13000kr å få ok blitzer :)

Lenke til kommentar

Skal man trigge to blitser via radio så blir det fort dyrt. Klarer man seg med infrarød, så slipper man langt billigere unna.

 

Litt tøft og sette opp en blits intill ett uthus 50 meter ut på jordet og ta bilder med en moderat vidvinkel 50 meter unna hvor stort sett kun uthuset blir opplyst. Dette kan man ikke så vidt jeg vet med infrarød teknologi i den grad.?

 

Men i de fleste "normale" situasjoner så vil nok infrarød duge i massevis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...