Gå til innhold

Litt prat rundt bruk av ekstern blits...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God eksponering i det siste bildet der olegunnaro, men i mine øyne synes jeg lyset ble litt for hardt. Sikkert smak og behag dette, men jeg ønsker nok et mykere lys. Det frister heller ikke veldig å stå med en svær softbox veivende over gjestene.

 

jeg vil nok være litt mer "anonym" og da har jeg for meg at det er blits som gjelder, og gjerne flere enn en?

 

Det er greit hvis jeg kan sette en stor softboks eller to i stuen strategisk plassert for å lyse opp mesteparten av rommet, men å veive med en stor softboks synes jeg blir litt mye. :)

 

uten at det er noe kritikk til hvordan du gjør det på så klart. Håper ikke du ser det slik vertfall :)

Lenke til kommentar

"Problemet" med å bruke flere enn en blits, er at da bør du ha noe å montere blitsene på. Du kan selvsagt satse på at det går fint å legge de i rommet, men uansett høres det strengt tatt ut som litt mye jobb for hver gang noen beveger seg... Det vil uansett ta en del plass i rommet.

 

Om du vil være mest mulig anonym og vil bruke blits, tror jeg egentlig det enkleste er å bare kjøre én blits (montert på kamera, eller med kabel/trådløssender) i taket eller veggen.

 

Om du absolutt skal kjøre flere blitser og gjøre minst mulig ut av deg når du fotograferer, tror jeg du bør vinkle de i tak/vegg og satse på at folk ikke beveger seg inn i skyggepartier... Én blits på kamera vinklet i tak/vegg vil sannsynligvis være mer fleksibelt enn to som står i ro for seg selv, i en slik setting.

Lenke til kommentar

Det følger jo med slike små plastbein som blitsen kan stå i og disse kan vel mer eller mindre settes på komoder/gulv etc. og ikke gjøre så mye ut av seg. La oss si at 5-6 mennesker sitter i en sofs rundt et vanlig stuebord og hygger seg. Har men feks en blits som er rettet mot tak for å lyse opp rommet, og en annen blits som er rettet mot en evt. vegg på motsatt side, så vil man vel få et mer naturlig lys i rommet enn om man bruker en softboks, som kun lyser opp området rundt bordet, og hvor det meste annet blir mørkt?

 

Mulig jeg snakker litt rundt meg selv her nå, men det jeg i hovedsak vil (for å si det enkelt) er at bilder jeg tar i en stue sent på kvelden blir mer eller mindre gjengitt på samme måte som det skulle blitt gjort på dagtid uten blits. Helt slik blir det jo ikke uansett, men vil uansett ha et lys som lyser opp selve rommet, hvor man kan se juletreet i bakgrunnen samt personene i forgrunnen.

Lenke til kommentar

Tok dette bildet nettopp i en nermest bekmørk stue. Bortsett fra den lampen i vinduet der, så er det ikke noe lys ellers. Bildet er tatt med 5D'en med 600EX-RT bounchet mot tak på skrå fremover.

 

Fargene blir riktige og ser naturlige ut, men jeg ser for meg at evt. to personer i stolene der ikke hadde blitt riktig opplyst og dermed har jeg for meg at en blits nummer to kunne reddet dette.

 

Så EN ekstern blits kan man greie seg med, men jeg har for meg at man får lettet opp en del skygger samt fått en jevnere belysning med to.

 

Med en trådløs radiosender her, kunne jeg plassert to blitser helt annerledes og jeg vil tippe at en løsning med to blitser plassert strategisk i rommet passer best i mitt tillfelle, da jeg synes en Softbox blir litt voldsomt hvis man er ute etter samme "effekt".

 

post-30214-0-41886700-1351643190_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror radiotrigger + 2 stk 600EX vil fungere meget bra til det du trenger Bjerknez. Du hadde sikkert klart deg med to mindre blitser også men siden du allerede har en er det like greit å kjøre på to like.

 

Jeg har tatt en god del bilder på julaftner med lignende opplegg og bare satt blits på hyller . Men brukte diffuser - mer anonymt og gir softere lys en direkte blits.

 

Brukte på 430EX og 580EX II noe ala denne som jeg har flere av . Selv bruker jeg Phottix Strato Pro II radiotrigger/recivere. En rimeligere 'kopi' men er rock solid hvertfall opp til 50 meter. Aldri feilet ( bortsett fra litt fikling for å få den til å trigge i live view - noe Nautica fant ut av )

 

edit div stavefeil

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Bilde eksempler av ovennevnte setup

 

000064.jpg

 

000063.jpg

 

000067.jpg

 

Hehe ble kanskje litt 'private' bilder men eneste bildene jeg kom på med noe a'la det jeg tror du mener.

 

Slenger på ett tatt uten blits samme kvelden også . Ikke samme punch i bildet pluss at jeg brukte for lang lukkertid som ødela bildet helt.

 

000068.jpg

Endret av ulfgre
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen for at jeg setter de to blitsene jag har i hjørner er for at jeg er med i festlighetene og vil enkelt kunne ta opp/legge fra meg kameraet siden fotograferingen ikke er viktigst i denne type sammenkomster, og når det er mange folk/unger som flyr rundt omkring vil kun et kamera være enkelt og passe på.

 

Setter blitsene på siden eller litt bak meg så de lyser opp området bak men kraftigst og får da et mer jevnt lys over resten av rommet, men man er avhengig av et rom som har lyse vegger og tak. Og jeg plasserer meg slik at jeg har bra utsyn til alle i rommet, prøver også og få juletre/pynt i bakgrunnen for og kunne fremheve situasjonen.

 

Har også en lumiquest LQ-107 og borrelås LQ-126 som jeg utover kvelden bruker for og ta noen situasjonsbilder, eller til generell innendørs fotografering på korte avstander.

Lenke til kommentar

Bilde eksempler av ovennevnte setup

 

a>

 

a>

 

a>

 

Hehe ble kanskje litt 'private' bilder men eneste bildene jeg kom på med noe a'la det jeg tror du mener.

 

Slenger på ett tatt uten blits samme kvelden også . Ikke samme punch i bildet pluss at jeg brukte for lang lukkertid som ødela bildet helt.

 

a>

Her traff du virkelig spikeren på hodet ulfgre!

Det er AKKURAT slik jeg vil ha bildene :)

 

men hvor får jeg tak i diffuser som passer til min 600EX-RT?

 

Meget flotte bilder forresten! :)

Lenke til kommentar

Da kan jeg nok kanskej oppsummere hva jeg trenger, og takker spesielt Ulfgre for å ha truffet spikeren på hodet med å komme med bildeeksempler på kombinasjonen jeg snakker om lenger opp :)

 

Da ser jeg for meg at 2stk. Canon 600EX-RT og en Canon Radiotransmitter, samt den Lumiquest softboksen for evt. nærbilder.

 

Ser for meg å feks. ta nærbilder med softbox, mens den andre blitsen lyser opp bakgrunnen... :)

Lenke til kommentar

Mener de heter Omni Bounce. Tror jeg kjøpte to av de på fotovideo eller japan photo. Rimelige greier som hvertfall passer på 430EX og 580EX. Regner med de passer 600EX også. Finnes mange typer og tror ikke kvaliteten spiller så stor rolle på de. En jeg har er av annet ukjent merke og ingen forskjell på de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...