BJØLSENSKOLE Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hei! Noen der ute som kan fortell meg hvordan jeg gjør denne oppgaven: "Bruk direkte bevis til å vise at om 2 går opp i x og 5 går opp i y, så går 10 opp i x*y" 2 går opp i x? mener du x/2? det jeg har gjort: vi har: x/2 og y/5 dette fører til at 10 er delelig i x*y, altså: (x/2)*(y/5)=xy/10 Jeg vet ikke om jeg har gjort det riktig.. kan noen forklare meg hvordan man gjør det? takker veldig Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvis x er delelig på 2, så er 2 en faktor i x. Hvis y er delelig på 5, så er 5 en faktor i y. Ganger vi sammen x og y får vi da Så siden 2*5=10, så er xy dermed delelig på 10. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvis x er delelig på 2, så er 2 en faktor i x. Hvis y er delelig på 5, så er 5 en faktor i y. Ganger vi sammen x og y får vi da Så siden 2*5=10, så er xy dermed delelig på 10. forstår.. men er det feil å gjøre det på den måten jeg gjorde det på? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Nja, du tenker til viss grad riktig, med at du setter opp x/2 og y/5, men det du glemmer å presisere, er at disse to brøkene blir heltall under definisjonen vi er gitt. Du kunne gjort noe slik: der er et heltall der er et heltall Det hadde vært en rettere måte å gjøre det på, som ville vært et dritfint bevis Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Nja, du tenker til viss grad riktig, med at du setter opp x/2 og y/5, men det du glemmer å presisere, er at disse to brøkene blir heltall under definisjonen vi er gitt. Du kunne gjort noe slik: der er et heltall der er et heltall Det hadde vært en rettere måte å gjøre det på, som ville vært et dritfint bevis takker for alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå