Gå til innhold

NTFS vs FAT32

Ursa

Anbefalte innlegg

heisann.

Jeg lurer på:

1. Hvorfor har jeg problemer med lange filnavn på NTFS men ikke FAT32 som er et eldre filsystem? Problemet oppstår når mp3ene mine i en mappe inneholder både artist, årstall, dato, albumtittel, nr og sangnummer. Jeg talte at når jeg kom opp i 100 bokstaver på filene ble det trøbbel (ofte med lange mappenavn også om det er av betydning)

2. går det an å konvertere c-disken min fra FAT32 til NTFS uten å miste data? Noen risiko i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det ikke går ann å konvertere NTFS til Fat32 eller omvendt uten å miste noen data. Når du gjør det i windows XP så får du beskjed om at all data vil bli misste

Sludder og pølsevev. Det går fint å konvertere fra Fat32 til NTFS uten å miste data. Hvis du skal konvertere andre veien kan du gjøre det uten tap av data ved å bruke f. eks. Partition Magic.

heisann.

1. Hvorfor har jeg problemer med lange filnavn på NTFS men ikke FAT32 som er et eldre filsystem? Problemet oppstår når mp3ene mine i en mappe inneholder både artist, årstall, dato, albumtittel, nr og sangnummer. Jeg talte at når jeg kom opp i 100 bokstaver på filene ble det trøbbel (ofte med lange mappenavn også om det er av betydning)

Litt lettere å hjelpe om du kan si hva problemene består i.

Lenke til kommentar

umm... selvfølgelig....

når jeg skriver inn filnavnet får jeg bare plutselig ikke lov til å skrive flere bokstaver, og jeg får opp standardlyden "duh". Jeg har også av og til problemer med at winamp ikke vil spille av mp3er jeg har "fylt opp" bokstavantallet på, DESSUTEN hender det irriterende ofte at jeg ikke får lov å flytte på filer pga windows mener jeg har program kjørende som bruker disse filene. (men det har jeg ikke, jeg er flink med data altså! :))

all hjelp mottas med stor takk.

Kan jeg endre disken MED WINDOWS på fra FAT32 til NTFS UTEN å være redd for datatap?

Lenke til kommentar
Det går ikke ann og konvertere uten feks Partition magic, i Windows XP må du formatere hardisken når du velger Ntfs eller Fat 32

Nei, nei, nei, nei og nei! Kan ikke folk være så snille å ihvertfall lese tråden før de bestemmer seg for å komme med råd? Da kan det hende de skjønner at det de sier er feil.

Lenke til kommentar

DESSUTEN hender det irriterende ofte at jeg ikke får lov å flytte på filer pga windows mener jeg har program kjørende som bruker disse filene. (men det har jeg ikke, jeg er flink med data altså! :))

Dette kommer som oftest av fildelingsprommer (som deler filen du

vil flytte), men det hender også at windows "holder" på filer lenge

etter programmene er avsluttet.

(Opplever dette oftest med BitTorrent)

Sp+

Lenke til kommentar

Win NT 4.0, Win2000 og WinXP har ingen problem med å konvertere en FAT16/32 stasjon til å bli en NTFS stasjon. Men disse windows versjonen klarer ikke sånn uten videre å konvertere fra NTFS til Fat systemet, det er het man tenger 3de parts programmer slik som Partion Magic som er ett konge program når det gjelder å resize, slette, legge til og alt som har med hard disk arbeid å gjøre. Utenom det med å defragge disken da. hehe

Microsoft sa en gang i tiden at det ikke skulle være mulig å konvertere fra NTFS til FAT, men det har jo Partition Magic bevist at går ann. :)

Når det gjelder NTFS på C driver, ingen problem. Har du ikke en orginal bootbar Windows CD som du kan kjøre repair på. Eller reinstall av Windows med? ;)

Min struktur på burken min er

C: = Windows + programmer som krever reinstall. (30GB partisjon, nok til det meste av programmer og slikt)

D: = Diverse filer, og programmer som ikke trengs å reinstallere seg, slik som mIRC. (80GB partisjon)

D: = Diverse filer + spill og slikt. (75GB partisjon)

Så om windowsen tryner her, så gjør det ikke noe egentlig at jeg må formatere og reinstallere. Eneste er at i C hos meg så har man to mapper som er greie å ta backup av. Documents and Settings mappa som inneholder personlige progilene til den administator kontoen som jeg kjører. Samt Netscape og profilmappa der + reg fila til netscape som ligger der også.

Det er eneste jeg trenger å backuppe over til en av de andre partisjonene og så format reinstall. Så installer drivere til HK, skjermkort etc så programmer, så flytt over backup mappene som nevnt over.

Ved å lage en god struktur på hvordan PC'en blir satt opp så gjør man det lettere å gjøre noe med den senere. Snakker av erfaring her ja. :)

Dægern som fingra mine gikk her nå da. ;) hehe, håper at dette gir mere nytte enn svada for de fleste hehe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...