Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av nye biler

Anbefalte innlegg

Nå har vi plutselig havnet i den situasjonen av vi kun har en halv bil, og er helt avhengig av å ha 2 biler.

Den halve bilen kan sikkert holde et par år til om jeg legger rundt 10 000 i den, men om det er verdt det er jeg litt usikker på. Skal få en takst på den, men i utgangspunktet regner jeg den som død, og vi er derfor på utkikk etter 2 biler.

Krav til bil nummer 1:

4x4

AC

Bensin

Maks 80 000 kr

Har ikke bestemt meg for om jeg trenger mer enn 2 seter ennå, men om jeg går for en 2-seter er jeg avhengig av å kunne ha barnesete foran.

Skal i hovedsak være min bil, og vil bli brukt til og fra jobb (2,5 mil hver vei), pluss småkjøring til butikken og lignende. Om vinteren er det jeg som brøyter og salter veiene, jeg er altså avhengig av en bil som får meg på jobb før veiene er brøytet. Jeg har hittil klart meg med forhjulsdrift, men jeg har vært nære på å kaste inn håndkle et par ganger.

Krav til bil nummer 2:

Liten, men med plass til barnesete og barnevogn

Bensin

Billig i drift

Denne vil være damen sin bil, og vil bli brukt som familiebil. Ser for meg en liten stasjonsvogn.

Vi har ikke bestemt oss for om vi skal ta opp lån og få oss en skikkelig bil, eller om vi skal kjøpe kontant for det vi har. uten lån kan vi legge omtrent 80 000 kr i denne bilen også. Eventuelt kan jeg vel bruke noen av mine 80 000 på denne bilen, og heller gå for noe billigere selv. Familien først, ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

Tahoe er nok ikke min stil, nei (tror vi vil slite med å få den inn i garasjen også). Ser for meg at de ikke er så billig i drift heller.

CRV har jeg vurdert, og er absolutt aktuell. Har også sett på en del Subaruer, og de frister, men sitter med et inntrykk av at de gjerne er litt overpriset.

Damen er ganske interessert i 307 SW, og etter hva jeg kan se får en veldig mye bil for pengene. Noen som har noen innvendinger på det?

Selv har jeg sett litt på Freelander. Etter hva jeg har fått med meg har de ikke verdens beste rykte, men også her syns jeg det ser ut som om en kan få veldig mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde helt glemt denne tråden.

Nå har damen kjøpt seg bil, så da er det bare meg igjen. Hun brukte kun sine egne penger, og jeg har derfor omtrent 80 000 kr tilgjengelig til min bil.

Lurer på om jeg blir nødt til å gå bort i fra kravet om 4x4. Utvalget er for dårlig, og prisene er for høy. Særlig i Bergen hvor jeg bor. Jeg har jo som sagt klart meg med forhjulsdrift i flere år.

Jeep Wrangler er en bil jeg virkelig liker, men klarer ikke helt å overbevise meg selv om at det er et økonomisk smart kjøp. En får ikke akkurat en ny bil i min prisklasse.

Freelander faller ut når jeg ser den blir nevnt i samme artikkel som Sharan/Galaxy - for det er dritt, det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...