Gå til innhold

Macro objektiv for nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er igrunn litt ny på fotografering, men har funnet ut at det jeg liker best er å ta macro bilder, men de blir jo ikke så bra siden jeg bruker kit-objektikvet. Så jeg har lett litt etter et macro objektiv..Jeg har et nikon D3100 , og lurer på om dette objektivet :

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/objektiv/JAA638DA/nikon-40mm-f2-8-af-s-dx-micro-nikkor

Kunne vært noe for meg, og om noen har erfaringer med det? :-) hjelp mottas med STOR takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40mm er ypperlig til bilder av blomster og andre statiske motiver, til insekter blir det nok litt kort siden man må helt inntil for og få riktig forstørring og da skremmer man lett bort disse insektene. Det er anbefalt og bruke runft en 150/180mm til insekter siden man da får en arbeidsavstand.

En mer allround makroobjektiv er på brennvidden 100mm det passer egentlig ikke til noe men kan med hell bruker både på insekter og blomster.

Husk også solid stativ, reflektor og fjernutløser er kjekt og ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=142566&page=1

Ta en titt i denne tråden hvor folk viser macro-oppsettene sine. Du må gjerne noen sider inn før bilder dukker opp, da det er en gammel tråd. Her ser du hvilke objektiver folk bruker, måter å bruke blits på og bildene de ender opp med.

Til å begynne med ville jeg anbefalt et ~100mm-objektiv, enten Tamron 90mm, Sigma 105mm eller Nikkor 105mm. 40-50-60mm blir gjerne for vidt til generelt bruk, det er brennvidder som passer bedre til blomster, produktfoto og gjerne matfoto.

En iTTL-blits (SB-600) og en slags diffusor (se i tråden for eksempler) må også til, da du trenger mye lys for å få dybdeskarphet i macrobilder. Tar du macrobilder av insekter på f2.8, ender du gjerne opp med litt av trynet i fokus og resten er bare uklart. Du må gjerne opp til f8-f11 for å få med mye av insektet, samt lukkerhastighet rundt 1/100-1/200. Om du i tillegg skal ha ISO rundt 200, må du ha sol eller blits. Firer du på kravene, blir det da enten kornete bilder (høyere ISO), lite i fokus (større blenderåpning) eller mulighet for uskarpe bilder (lavere lukkerhastighet). Blits er et must etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...