Gå til innhold

elektroingeniører ettertraktet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dagens marked virker det somd et er sånn. Du kommer ikke nødvendigvis offshore, men jobb får du nok. Men i og med at du har elektrikker fagbrev kommer du nok langt frem i køen. Og med de riktige kontaktene eventuelt litt flaks burde ikke offshore være noen umulighet. Det er generelt mangel på elektroingeniører i norge.

Lenke til kommentar

Elektroingeniører skal ha svært lett for å få jobb, og statistisk sett så var det visst en arbeidsledighet på 99,5 0,5% ifølge statestikklæreren vår.

Du kan altså se på det som at av alle elevene som ble ferdig med en bachelor (ca 100 stykk i året der jeg går på skole) så fikk alle jobb, bortsett fra en som fikk 50 % stilling.

Det vil også variere litt etter hvilken spesialisering du tar. El-Kraft og Instrumentering virket det som var det mest populære (etter å ha vært på 3 karrieredager hvor 40-50 bedrifter tar seg turen), og siden du har fagbrev så ligger du nesten først i prioriteringslista.

Edit: Det skrikes også i aviser og nyhetene om at Norge er etter desperat mangel på ingeniører generelt sett, hvor da også elektroingeniører er på topp, og bioingeniører er på bunn. Det er såpass stor mangel at det hentes inn folk fra over hele verden. En norsksnakkende person vil ikke overraskende ha en fordel pga inngående kjennskap med språket og kulturen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skriver under på det som blir sagt i innlegget over. Går ut som elektroingeniør til sommeren, og det virker som markedet trenger oss.

Er du lur, så velger du automasjon/instrumentering. Stor etterspørsel nå. Så stor at selv elektroingeniører som ikke har hatt like mye automasjonsfag får jobb som automatikere.

Du havner nok ikke offshore, da det ikke er så mye ingeniører i offshore generelt. Men du får mulighet for å jobbe med diverse feltarbeid. Vil du tjene godt, så kan du jobbe som serviceingeniør. Da reiser du verden rundt og møter kunder med spesifikasjoner, hjelper til å installere, modde, reparere, feilsøke, veilede osv.. Dette tjener du meget godt på. Skal ikke være vanskelig å få en slik jobb, da de fleste som er ute i fast jobb går lei etter noen år og da søker de ferske ingeniører til reisejobber. Nettopp fordi man må fylle inn stillingene og fordi man lærer mye av det, som senere vil lønne seg godt.

I moderne samfunn vil man alltid ha bruk for elektroingeniører. Du har analog og digital overvåking av alt mulig nå til dags.. Mobiler, biler, offshoreutstyr, tog, romfart osvosv... Bredt fagfelt med store muligheter.

Lenke til kommentar

Oljeservicefirmaer som NOV, Aker, Schlumberger osv ansetter masse ingeniører til servicejobber offshore over hele verden. Tradisjonelle offshorejobber på norsk sokkel er vel kanskje ikke så aktuelt etter en ingeniørutdanning.

Ble ferdig utdannet elektroingeniør i juni, og da hadde jeg hatt jobb i boks siden februar.

Har hatt noen mnd opplæring, og reiser ned til Sør-Korea for å jobbe med I&C på Samsung verftet nå, synes jeg har fått maks ut av utdanningen hvertfall. Ikke hørt om noen fra kullet mitt fra høgskolen som ikke har fått jobb, så man er rimelig trygg på å få jobb etter utdanningen :)

Lenke til kommentar

Tar du ingeniør utdanning innenfor elektro. Så er det som nevnt over, nesten helst sikkert at du får jobb. Slik som markedet ser ut idag. Og det ser ikke ut som etterspørselen kommer til å synke med det første. Ettersom du har fagbrev så stiller du mye sterkere. Og får du gode karakterer + at du har gode referanser så skal ikke offshore jobb være umulig. Men service ingeniør jobber vil være mye lettere å få.

Lenke til kommentar

Jepp service er lett å få. Så lenge du har karakterer som ikke her helt på bærtur og har litt erfaring med å skru burde en sånn stilling være i havn på 1, 2, 3. Fikk jobben jeg ville ha på mitt tredje inteview. Forsåvidt det eneste interviewet jeg prøvde faktisk få jobben på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...