Gå til innhold

Junkfood og trening

Anbefalte innlegg

Når man trener styrke, og målet er å gå opp i vekt, da må man få i seg ganske mange kalorier om dagen.

Men enn sålenge du får i deg proteiene du trenger hver dag:

- Er det bedre å spise junkfood og få i deg din daglige "nødvendige" kalioridose, eller å spise et vanlig, sunnere måltid, men som hadde gjort at du hadde gått i underskudd?

Med andre ord, er junkfood skadelig for muskeloppbygging, eller kan det faktisk gi positiv effekt kontra andre sunnere måltider som totaltsett gir underskudd av kalorier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg heller junk og få i deg nok kcal en å velge sunn om du da ikke kommer i kcal-overskudd.

Men da kan du kutte 2-300 kcal på overskuddet om det blir mye junk.

Underskuddet vil gi deg null, overskuddet vil bygge masse.

Du kan jo i teorien spise hva du vil på overskuddet så lenge du har noe protein.

Forskjellene vil være hvordan du føler deg med tanke på hva du spiser.

Er det 1 kg rent sukker fra posen så kaster du vel opp.

Men ja, heller kjøp den sjokoladen en å havne i underskudd på bulk.

Endret av War
Lenke til kommentar

Til og med 1 ss olje som du svelger sammen med et måltid vil etter 3 måltider utgjøre 300kcal uten å ta noe plass.

Nå som det er jul er mandler i salg i løs vekt også. 3kr for 100g osv.

En neve nøtter sammen med måltidene eller en ss peanøttsmør osv er ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Det beste er jo ren mat opp til det kaloribehovet du har. Du bør jo så klart ha et kalorioverskudd om du ønsker å gå opp i vekt, for personer som er veldig tynne kan dette være problematisk ettersom det blir mye mer næring enn hva kroppen er vandt til.

Men i din situasjon ville jeg heller satset på å spise sunt og heller ta gainer på siden.

Gainere inneholder som regelt bra variabelt innhold av karbohydrater, protein og fett, mens mye av junkfooden du får tak i er som regelt veldig karbo rik. Og på toppen av det hele karbohydrater med høy glykose verdi.

Og i tillegg så er det som oftest noe bedre vitamininnhold i gainere enn i junkfood.

Vet at det ikke var direkte svar på spørsmålet ditt, men om du har råd til en gainer, så sats heller på sunn mat + gainer.

Lenke til kommentar

Gainere er proteinpulver med sukker og drit i. Kjør heller på med nøtter, helmelk osv. Det er ikke så vanskelig å få i seg 3000-3500kcal på en dag.

Om du tror gainere er proteinpulver med sukker og drit i, tror jeg du må gjøre et grundigere research :)

Enkelte har problemer med å få i seg 3000-3500 kcal i fastfore i løpet av en dag og om din løsning er da å dytte kroppen full av fett og karbohydrater så værsågod, men jeg vil anbefale en fordeling på 40-45% proteiner 35-40% karbohydrater og ca. 20% fett.

Lenke til kommentar

Gainere er proteinpulver med sukker og drit i. Kjør heller på med nøtter, helmelk osv. Det er ikke så vanskelig å få i seg 3000-3500kcal på en dag.

Om du tror gainere er proteinpulver med sukker og drit i, tror jeg du må gjøre et grundigere research :)

Enkelte har problemer med å få i seg 3000-3500 kcal i fastfore i løpet av en dag og om din løsning er da å dytte kroppen full av fett og karbohydrater så værsågod, men jeg vil anbefale en fordeling på 40-45% proteiner 35-40% karbohydrater og ca. 20% fett.

Tosk. Det er ganske mye proteiner i en liter helmelk, likeså i en kopp nøtter. Mitt første halvår bygde jeg all slags muskler med 2L helmelk og 100g nøtter i tillegg til to store måltider hver dag. Gainer er bortkastede penger spør du meg.

Lenke til kommentar

Tosk. Det er ganske mye proteiner i en liter helmelk, likeså i en kopp nøtter. Mitt første halvår bygde jeg all slags muskler med 2L helmelk og 100g nøtter i tillegg til to store måltider hver dag. Gainer er bortkastede penger spør du meg.

Joda det er en del proteiner i melk, men det er mest fett i melk, deretter karbohydrater og minst proteiner om vi beregner det i kalorier. Og å legge mer fokus på fett enn proteiner vil jeg ikke si er riktig.

Så ja det fungerte sikkert for deg, men det er langt i fra det mest effektive en kan få i seg.

Så klart du kan si at gainer er bortkastede penger, men på hvilket grunnlag? Blir like dumt som om jeg skal si at helmelk er bortkastede penger spør du meg.

Lenke til kommentar

Om du fyller på med mjølk, gainer eller nøtter betyr strengt tatt lite. Alle tre har dei næringsstoff kroppen har godt av uansett og er betre alternativ enn junkfood.

Personleg er eg meir glad i mjølk og nøtter enn gainer. Eit kjapt måltid med ein halv liter mjølk og 50g nøtter blir 680 kaloriar, fordelt ca 50/25/25 på feitt, karbo, protein. Med to sånne om dagen har du plutseleg 1360 kaloriar på to små måltid.

40% protein er overkill. Med eit inntak på 3500 kcal blir det 350g protein. 4,4 gonger kroppsvekta for ein på 80 kg.

Det er nok med 2-2,5g per kilo, som blir 160-200g for ein på 80 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du fyller på med mjølk, gainer eller nøtter betyr strengt tatt lite. Alle tre har dei næringsstoff kroppen har godt av uansett og er betre alternativ enn junkfood.

Personleg er eg meir glad i mjølk og nøtter enn gainer. Eit kjapt måltid med ein halv liter mjølk og 50g nøtter blir 680 kaloriar, fordelt ca 50/25/25 på feitt, karbo, protein. Med to sånne om dagen har du plutseleg 1360 kaloriar på to små måltid.

Akkurat, 50% fett er da alt for mye. Hør med en ernæringsfysiolog hva dem vil si om det.

EDIT:

Du sier at 350g proteiner er overkill, ja det er kanskje i meste laget, men det er ingen studier som har vist at for mye proteiner er farlig for kroppen. For mye fett derimot som du påpeker er helsefarlig.

Eneste kroppen trenger av fett er de essensielle fettsyrene som omega 3, 6 og eventuelt 9. Jeg ligger selv på 200-300g proteiner per dag, men nå skal jeg ha i meg i underkant av 3000 kalorier om dagen.

20% fett holder i massevis, du trenger egentlig ikke mer enn 2 SS av for eks. Udo's Choice (noe som tilsvarer ca. 300 kalorier om jeg ikke husker feil), så dekker du dagsbehovet ditt. Eventuelt kan du ta 2x2 SS Udo's Choice, noe som tilsvarer ca. 600 kalorier -> 20% av 3000 kalorier.

Endret av Spenzer
Lenke til kommentar

Akkurat, 50% fett er da alt for mye. Hør med en ernæringsfysiolog hva dem vil si om det.

Du sier at 350g proteiner er overkill, ja det er kanskje i meste laget, men det er ingen studier som har vist at for mye proteiner er farlig for kroppen. For mye fett derimot som du påpeker er helsefarlig.

Har du noko referansar for det?

Lenke til kommentar

På hva av det jeg skrev over ønsker du referanser på? Og hva av det over er ikke "common sense" ?

Jeg ligger på 2700 kalorier om dagen, 40% proteiner av 2700 kalorier er 270g proteiner.

Så klart om en spiser 5000 kalorier om dagen og bruker kun 2500 så vil det omdannes til fett uansett om det er proteiner/fett/karbohydrater.

Så håper ikke du misforstod og tror at jeg mener en person kan spise 10 000 kalorier i form av proteiner uten at det er helseskadelig. Så klart er det snakk om innenfor kaloriforbruket til enhver enkelt person om du ikke forstod det.

Gjør du det tilsvarende med fett, innenfor kaloriforbruket ditt, hver dag spiser 50% som du anbefaler, i mitt tilfellet 1350 kalorier med fett, så øker jeg sjansene for hjerte og kar sykdommer, hvertfall om jeg følger ditt råd og forholder meg til kun mettet fett (melk).

Så mitt spørsmål er, hvilke pålitelige kilder har du for å kunne motbevise det jeg sier?

Under ser du en link som bekrefter noe av det jeg nevner over rundt 50% mettet fett om dagen.

Kilde for informasjon rundt fett samt hjerte og karsykdom: http://no.wikipedia.org/wiki/Fett

Lenke til kommentar

På hva av det jeg skrev over ønsker du referanser på? Og hva av det over er ikke "common sense" ?

Eg har sett nok av "common sense" bli avfeidd av studiar eller vurdering av tidlegare studiar til at eg ikkje tar noko som helst for gitt.

Gjør du det tilsvarende med fett, innenfor kaloriforbruket ditt, hver dag spiser 50% som du anbefaler, i mitt tilfellet 1350 kalorier med fett, så øker jeg sjansene for hjerte og kar sykdommer, hvertfall om jeg følger ditt råd og forholder meg til kun mettet fett (melk).

Kvar har eg anbefalt 50% feitt, kun frå mjølk? Eg nemnde mjølk som ei type matvare du kan bruke. Når vart det forresten 100% feitt i mjølk? Kva skjedde med proteina og karbohydrata?

Samtidig nemnde eg nøtter, som har umetta feitt. Kombinasjonen 1 liter mjølk og 100 gram nøtter kan gje deg 1350 kcal. Du får 52g karbohydrat, 46g protein og 108g feitt. Der 68g, 612 kcal, av feittet er umetta frå nøtter.

På generell basis vil eg ikkje anbefale meir enn 1-2 liter mjølk i dagen. 2 liter er likevel ikkje meir enn 80g feitt, eller 720 kaloriar. For deg med 2700 kcal inntak utgjer det 27%.

Så mitt spørsmål er, hvilke pålitelige kilder har du for å kunne motbevise det jeg sier?

Under ser du en link som bekrefter noe av det jeg nevner over rundt 50% mettet fett om dagen.

Kilde for informasjon rundt fett samt hjerte og karsykdom: http://no.wikipedia.org/wiki/Fett

Du kom med ein påstand, som er støtta av o store Wikipedia. Er det sant fordi det står på Wikipedia at du kan få auka kolesterol av "Et stort inntak av mettet fett"? Kva er forresten definisjonen på "Et stort inntak", og kvar er forskinga som støttar opp om dette?

Mitt spørsmål er kva pålitelege kjelder du har som beviser det du seier.

Lenke til kommentar

Hva er det med folk som skal spise junk for å gå opp i vekt? Er ikke halve meningen med trening og kosthold at man skal oppnå en god helse? Havregryn, proteinpulver, nøtter, melk, oljer osv. inneholder masse kalorier, så det er ikke noe problem å erstatte dritmat med dette.

Lenke til kommentar

Hva er det med folk som skal spise junk for å gå opp i vekt? Er ikke halve meningen med trening og kosthold at man skal oppnå en god helse? Havregryn, proteinpulver, nøtter, melk, oljer osv. inneholder masse kalorier, så det er ikke noe problem å erstatte dritmat med dette.

Poenget i all hovedsak er jo å få muskler, ikke bli fett-feit. Det er litt bortkasta å trene hvis man ikke har overskudd å lage muskler av, rett og slett derfor er junk en enkel vei, men langt ifra beste vei. Man trener jo etterhvert bort fettet man evt. skulle tilegne seg i vektøkningen.

Det er jo forøvrig snakk om å spise drittmat i noen tilfeller i treningsperioder, ikke hver dag resten av livet..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...