Gå til innhold

Bedriften (BI 2012/2013)


Hassli

Anbefalte innlegg

1. Redegjør for hva som menes med egeninteressens problem. Drøft deretter ulike måter å løse dette dilemmaet på.

2. Redegjør for hva vi mener med en industriell revolusjon. Drøft de viktigste forskjellene mellom de tre industrielle revolusjonene.

3. Redegjrfor hovedtrekkene Joseph Schumpeter teori om innovasjon og entreprenørkap. Hva er de viktigste forskjellene mellom schumpeter 1 og 2.

4. Diskuter hva som ligger i begrepet csr. Drøft derreter hva som menes med samfunnansvarets dilemma.

5. Redegjør for hvorfor bedrifter kan vokse i størrelse og virkeområde. Drøft hvilke utvikling dette kan medføre for bedriftene.

6. Gjør rede for den nordiske modellen. Drøft svakheter og fordeler.

7. Hva mener med Alfred Chandlers påstand md en synlige hånd hadde overtatt den usynelige hånden. Hvordan skjedde denne utviklingen og hva var bakgrunnen ifølge chandler.

8. Gjør rede for hvordan mange bedrifter endret sitt forhold til markede og sin interne styring fra midten av 1800tallet og utover 1900tallet.

9 Gjør rede for utviklingen etter 2 verdenskrig og når det gjerlder hvordan store selskaper har forholdt seg til sine eiere og til andre eksterne aktører. hva kan være bakgrunnen for at det vi kaller csr har blitt så framtredende.

10. Gjør rede for hvilke problemer som kan oppstå når eierskap og ledelse i bedrifter blir adskilt.

11. Hvor rede for hvilke måter bedrifter kan være innovative.

12 Drøft Karl Marx sitt syn på privat eierskap til bedrifter under kapitalismen.

 

Setter pris på det, derimot rart at dere få slik informasjon i motsetning til oss andre. Regner med vi har samme eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter pris på det, derimot rart at dere få slik informasjon i motsetning til oss andre. Regner med vi har samme eksamen?

 

Ja jeg vet det.. men regnet med at alle fikk dette! Foreleser fortalte ingen om dette, men jeg fant spørsmålene skjult i foilene.. venninne mine visste heller ikke om dette, så jeg så det som min oppgave og spre det haha!

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Ja jeg vet det.. men regnet med at alle fikk dette! Foreleser fortalte ingen om dette, men jeg fant spørsmålene skjult i foilene.. venninne mine visste heller ikke om dette, så jeg så det som min oppgave og spre det haha!

 

Har foreleser opplyst om at dere får en av disse oppgavene? eller kan det være øvingsoppgaver som har lagt på its learning fra før av?

Lenke til kommentar

BI Bergen har iallefall lagt opp til Etikk gjennom hele året, hadde vært rart om vi ikke fikk om det eller CSR.

 

Kompendet BI Oslo har også lagt opp til en etisk oppgave. Vi hadde jo også en etisk oppgave midt i semestret.

 

Jeg ser mange av de 12oppg som er blitt lagt opp her, kan jeg ikke svare fyldig på.

 

Er det noen som vet hovedpunktene på Schumpeter 1 vs schumpeter 2?

 

CSR,etikk,etikk problem, chandler og smith er jo ganske enkle refleksjonsoppg.

- Det er derimot IKKE Multinasjonale selskaper, norge-sverige,lederkapitalismen osv.

 

Uff-

Lenke til kommentar

Det er akkurat derfor jeg rådet folk til å ikke bare lese om etikk og CSR! beklager at jeg ikke la ut oppgavene tidligere men fikk bare vite om dem for ett par dager siden selv!

 

 

Det er snevert å legge seg på bare etikk og CSR, men du KAN IKKE si at folk her IKKE skal lese på det.

Du vet ikke at det IKKE kommer. Du tror. Det er veldig viktig å poengtere her, å det er ganske viktig at du også sier at du tror.

 

Fordi kilden og bakgrunn du har for å si det du sier, er din egen tro og gjetting.

Lenke til kommentar

Syns at det er veldig rart at det var så mye skrivefeil i de oppgavene.

I tillegg så skal eksamen bli annullert viss man har fått så mye informasjon om hva vi kan få som oppgave i eksamen, og det har blitt publisert..

 

Ja det er mange skrivefeil fordi jeg har ikke word på pcen og jeg får heller ikke kopiert fra word og limt inn.. så jeg skrev de til en venninne ganske raskt og da bare kopierte og limte jeg inn det her også! Så beklager for skrivefeilene...

 

Men ja jeg sier bare at JEG SYNES ikke at man bør fokusere på bare på CSR og ETIKK, fordi det er mye annet vi også kan få! Det er da opptil hver eneste person å bestemme selv hva de skal lese!! Ingen er så dumme at hvis noe sier at vi får Schumpeter, at vedkommende bare leser om Schumpeter.

Lenke til kommentar

Ingen er så dumme at hvis noe sier at vi får Schumpeter, at vedkommende bare leser om Schumpeter.

 

Poenget mitt var bare at om en idiot skal stå på en lang pinne, 100meter over asfalten, så er det kanskje best å la være pinnen være, så du ikke er delaktig i at han tryner.

 

Vi får jo to alternativer, så vi har jo noe å velge imellom! :) Lykke til alle mann!

Lenke til kommentar

Poenget mitt var bare at om en idiot skal stå på en lang pinne, 100meter over asfalten, så er det kanskje best å la være pinnen være, så du ikke er delaktig i at han tryner.

 

Vi får jo to alternativer, så vi har jo noe å velge imellom! :) Lykke til alle mann!

 

Joda! Vær så god people.. les på hva enn dere ønsker også får alle sammen ha lykke til imorgen! Bare ikke skyld på meg om dere får noe dere ikke har lest på! ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hva man burde skrive om på oppgave 5, 6, 8, 9, og 12?

De som så vanskeligst ut..

 

9) Dette må vel være iforhold til lederkapitalismen, fordelingen av eierskap og lederskap i usa, og CSR har jo blitt så godt kjent på bakgrunn av andres sosiale katastrofer. BP,apple,Nike på 90tallet, telenor i bangladesh, for å nevne noe.

 

10) Problemet som oppstår når eierskap og ledelse i bedriften blir adskilt, er jo at lederen kanskje kan fremme sine egne drømmer og mål, iforhold til å fremme eierens ønske og drømmer. Vi får et persipal-agent problem. Dette er et problem i USA, der fordelingen av eierskap er størst. (støste aksjonær har ca 3% av eierskap). Fordelen og løsningen er å fremme egeninteressen for lederen, da ved å gi han bonus, enten i form av høye lønner, eller ved å gi han andel i selskapet. Ved å gi han andel i selskapet, så forsvinner jo problemet - Da han gjør det bedre, så får han også mer selv.

 

11) Bedriften kan være innovativ iforhold til forskning og entrepenørskap. Tidligere var det, som schumpeter 1 mente, at entrepenørene skapte innovasjonen og skapte veksten selvstendig i kriser, men etter 2ind rev så har jo disse entrepenørene joina store selskap.

Derfor skaper bedrifter innovasjoner, fordi de har tatt over deres stilling, bare "internelized". Å er disse, som står for vekst, satt innad i en bedrift, så er det jo også bedriften som styrer mer av veksten i næringslivet.

 

 

6-8 lurer jeg på selv. Jeg har akkurat lest om chandler i kompendet, å det var 8. forslag til svar på spørsmålet, men det var skrevet så surrete, å det er sent, å jeg orker ikke tenke over det engang.

 

12) Marx syn på eindomsretten var at eindomsretten bare var for å beskytte kapitalistene. Hvor vidt det er "drøfting" av meg, vet jeg nå ikke. hehe

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...