Gå til innhold

Begynne å trene, trenger hjelp

Liquefy

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg er 16 år og har tenkt å begynne å trene styrke. Jeg har spilt fotball ganske lenge, men er nå ikke knyttet til noe lag, så tenkte ihvertfall å trene stryke igjennom vinteren for å se hvordan jeg likte det.

Jeg har blitt medlem i et lokalt treningssenter der det er apparater, men ikke så veldig mange ;)

Har vært der et par ganger og gjort tilfeldige øvelser, men har nå funnet et program, SL 5x5

Som ser slik ut:

A

Øvelse 5x5 squat

Øvelse 5x5 bench press

Øvelse 5x5 barbell rows

B

Øvelse 5x5 squat

Øvelse 5x5 overhead press

Øvelse 1x5 deadlift

Har da tenkt å da som programmet sier og trene mandag, onsdag og fredag, ABA deretter BAB

Jeg veier forøvrig ca 70 kilo og er 183 cm, så er ganske tynn. Siden jeg har spilt fotball lenge har jeg ikke trent noe overkropp før og vil da trene, bryst, mage, biceps, triceps, skuldre og rygg. Med dette programmet tror jeg alt skal være dekket.

Men jeg har et par spørsmål. Hvilken mat bør jeg spise før og etter trening? Bor en 15min kjøretur fra treningssenteret, holder det med at jeg lager meg noe når jeg kommer hjem, eller bør jeg få i meg noe med engang? Har noen tips til hva jeg kan spise, som ikke koster så mye eller tar for lang tid å lage?

Er det noe spessielt jeg bør spise til frokost og på skolen? Bruker å spise jordbær/bringebær syltetøy til frokost og brunost/skinke på skolen.

Jeg prøver ikke få en syk sixpack, bare bli sterke og større kraftigere bryst og armer (vet jeg ikke bare skal trene armer og bryst). Men jeg vil ikke bli skikkelig feit til sommeren heller, men gå opp i vekt skal jeg! :)

Forresten, hvordan regner jeg ut proteiner osv i maten jeg spiser? Er det ikke mye jobb med å regne ut osv? Og er det viktig å kjøpe kosttilskudd, har det mye virkning?

Takker for alle svar :) Bare spør hvis dere synes jeg skal legge til mer info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som voksende gutt må du spise masse hvis du vil vokse. Det å øke i størrelse betyr at du må innta mer kalorier enn du bruker. Hver dag!

Hvor mye proteiner som er i maten, står på pakken. Det er sånn man finner det ut ;)

Kosttilskudd er nettopp det. "Tilskudd". Det erstatter ikke kosthold, det er der bare som et supplement. Men vit at du skal spise VELDIG mye mat for å få i deg den riktige mengden proteiner. Derfor er det mange som tyr til proteinshakes fordi da slipper de å spise 17 hele kyllinger og 23 biffer om dagen.

Så hvis du ikke skal bruke proteinpulver, så burde du få i deg mest mulig proteinrikt kjøtt. Tunfisk, kylling, storfe, kalkun...

Bor du hjemme hos mor/far, så er det sannsynlig at det ikke er du som lager middag uansett, og det er vanskelig for oss å vite hva foreldrene dine lager, så proteinpulver hadde nok ikke vært en dum investering hvis du skal nå målene, men det er ikke 100% nødvendig hvis du føler at du spiser mye nok likevel.

Lenke til kommentar

Hm, har du noen forslag til et "bra" proteinpulver?

Og, vet noen om hvor mye større man kan bli av sl 5x5? Er det mest for startsstyrke, for deretter å gå over til et annet program?

Edit: Og noen som har noe forslag til pålegg på brødskiven som jeg spiser på skolen og om morgenen?

Endret av Liquefy
Lenke til kommentar

SL5x5 er et bra program for nybegynnere. Du merker selv når det begynner å stagnere, men da har du allerede blitt erfaren nok til å ta en del avgjørelser selv. Du vil nok ikke angre på det programmet.

"Bra proteinpulver" er litt vanskelig. Selv kjøper jeg 100% Whey fra proteinfabrikken. Men jeg har ikke prøvd så mye annet.

Når det gjelder pålegg, så er jo tunfisk noe av det mest proteinrike du kan velge. Ellers er det bare å se gjennom Gilde-hylla og se hva som har best protein-prosent.

Lenke til kommentar

SL5x5 kan du fint holde på med kjempelenge. Mange anbefaler å følge et slikt program (med fokus på utvikling av styrke i baseøvelser) til man tar hvertfall mer enn kroppsvekt i benk, mark og knebøy. RYP-grunnprogrammet er også bra. Personlig fulgte jeg SL en stund, men personlig er jeg mer fan av splittprogrammer. Du bør følge et helkroppsprogram først, dog, hvis du spiser nok (masse!) kommer du til å oppleve stor fremgang. :)

Tech Nutrition sitt ProZyme er veldig bra, men ganske dyrt. Denne har jeg også hørt er god.

TIl brødskiva er som Aleks sier tunfisk et flott alternativ. Cottage Cheese er et annet, under for eksempel kalkunfilétpålegg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg er usikker om jeg får i meg nok mat sånn generelt (tenker da på kalorier)

Lurer derfor på om jeg bør også kjøpe en weight gainer (eller hva det nå enn kalles) og protein pulver og blande disse? Er veldig slitsomt å må lage så mye mat til frokost og til skolen om morgenen for en trøtt ungdom. Er det også noen spesielle tider jeg bør drikke shaker eller er det bare rett etter trening?

Lenke til kommentar

Ikke mitt område i det hele tatt (jeg er på underskudd), men helmelk er fin gainer. :)

Jeg tror nok effekten ved å innta shake eller liknende til spesifike tidspunkt er minimal, det handler mer om å få nok energi og proteiner i det store bildet. Noe bedre svar har jeg ikke, men det finnes mye om dette i den store treningstråden, du kan jo lete litt der.

Lenke til kommentar

Hadde min første økt med det nye programmet igår.

Har prøvd å spise så mye som jeg kan, veldig vanskelig å få i seg så mye mat, og å komme på hva jeg skal spise. Merker jeg har blitt mer kresen på hva jeg har i meg.

Men over til det første, jeg vet teknikken min ikke er noe spesielt bra i noen av øvelsene. På knebøy var jeg veldig usikker hvordan det helt skulle gjøres, så jeg løftet ganske lite, men synes stanga "gnegde" litt på skuldrene, men er kanskje en vanesak?, Forresten, hvor mye veier stanga?

Syns benkpressen gikk greit, selv om jeg ikke vet helt hvor bredt tak jeg bør holde. Prøvde bare litt på barbell rows (vet ikke hva det kalles på norsk hehe), ville ikke ødelegge meg med feil teknikk..

Skal prøve få inn rett teknikk i løpet av uka, men holder det med å se videoer på youtube eller bør jeg bli instruert?

Endret av Liquefy
Lenke til kommentar

Veit ikke hvilken stang som er der du trener, men 10kg er vel ganske vanlig.

Stanga skal ligge slik at den ikke gnager, så det må du venne deg til, eller finne ut en annen måte å legge den.

På benkpress, så vil bredda på grepet gjøre at du fokuserer litt annerledes på de ulike muskelgruppene. Det er ikke noe å henge seg så veldig opp i, men prøv å holde hendene litt bredere enn skulderbredde.

Barbell rows er "stangroing" på norsk. Der må man være forsiktig og ha riktig teknikk, slik at man ikke overbelaster ryggen.

Jeg vil anbefale å bestille time med en personlig trener, kanskje 3-4 ganger, så du får instruksjon på alle postene, og et bra program.

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg si at det er kjempefint at du fokuserer på teknikk! Det gir både bedre treningseffekt og forebygger skader. Riktige videoer på Youtube er ofte nok.

Elitefts har mange bra videoer i serien "so you think you can x". Bytt x-en med squat, bench press og liknende. Sanfransiscocrossfit (Kelly Starret) har mye bra rundt mobilitet, særlig med tanke på knebøy. På stronglifts.com finner du artikler om riktig utførelse av alle øvelsene. fitnessbloggen.no har også noen fine artikler om en del av øvelsene. :)

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...