Gå til innhold

Fra 7D til MK II ?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i følgende knipe:

Jeg har et 7D med OK optikk, men har lenge siklet på fullformat og (litt) kremoptikk. Grunnen er enkel: Det viktigste for meg er bildekvalitet. Jeg skyter ikke nok action til at 7Ds egenskaper er livsviktige. Det blir desidert mest portrett og landskap, kanskje bryllup med tiden.

Et 5d mk iii ville vært perfekt. Desverre er ikke økonomien villig til å handle både mk iii og godt glass. Optikken jeg tenker meg er:

Canon 17-40mm f/4 L (for landskap)

Canon 35mm f/1,4 L eller 50mm f/1,2 L for generelt bruk.

Evt. noe tele.

Siden 7d og 5d nærmest ligger på samme pris brukt, blir dilemmaet om jeg skal "gidde" å oppgradere (om det er en oppgradering)? En 35mm 1,4 på 7D gjør gjerne susen også? Kameraet er jo nyere og bedre på noen områder, Men FF og 5d`s gjengivelser frister ekstremt.

Litt rotete, men.. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker du?

Trenger du ikke AFen til 7D eller 5D Mk III bør både 5D Mk II og 6D være helt OK kameraer for ditt bruk. Personlig hadde jeg nok ventet på 6D, men den vil sikkert ligge litt over de beste tilbudene på 5D Mk II i starten (for ikke snakke om bruktprisene). Men ut fra det du skriver ser jeg egentlig ikke oppgraderingsbehovet hvis du da ikke lager en masse gigantiske kopier og trenger litt flere piksler. Jeg forstår selvsagt at de litt renere filene et FF gir er fine å jobbe med, men du må en del opp i bildestørrelse før det virkelig betyr noe på utskriftene og samtidig får du mer utstyr å dra på ute på tur.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hva tenker du?

Trenger du ikke AFen til 7D eller 5D Mk III bør både 5D Mk II og 6D være helt OK kameraer for ditt bruk. Personlig hadde jeg nok ventet på 6D, men den vil sikkert ligge litt over de beste tilbudene på 5D Mk II i starten (for ikke snakke om bruktprisene). Men ut fra det du skriver ser jeg egentlig ikke oppgraderingsbehovet hvis du da ikke lager en masse gigantiske kopier og trenger litt flere piksler. Jeg forstår selvsagt at de litt renere filene et FF gir er fine å jobbe med, men du må en del opp i bildestørrelse før det virkelig betyr noe på utskriftene og samtidig får du mer utstyr å dra på ute på tur.

Jeg regner vel med at et 5d mk ii + 35mm 1,4L kan betegnes som litt kvassere enn "helt OK ?".

Leser flere steder at 5d går utenpå 7d når det kommer til bildekvalitet. Går mot et bytte for min del tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg regner vel med at et 5d mk ii + 35mm 1,4L kan betegnes som litt kvassere enn "helt OK ?".

Med helt OK tenkte jeg på AF i forhold til 7D, trodde det gikk klart frem av setningen, tydeligvis ikke.

Edit: Brukeren TorVidle på forumet bruker både 7D og 5D2 og har en del innlegg om disse, du kan jo søke litt etter hans innlegg hvis han ikke svarer her.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hva jeg tenker, helst ikke før 6D kommer i butikkene i Desember, hvorfor ?

Vel, prisen på 6D vil komme på ca 14.000.- i startfasen og krype ned mot 10.000.- utover til neste år. Blir det for dyrt for deg er det mange som ikke synes det og vil bytte 5DII for å kjøpe 6D og dermed vil bruktprisene på 5DII falle tilsvarende. 7D vil nok holde seg i pris utover våren, men det er spådd en erstarter utover nyåret og da vil nok prisene på 7D falle også.

Det optimale er å selge 7D før Desember og vente til neste år før man kjøper nytt

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette byttet for en drøy måned siden. Jeg fotograferer lite action så af var ikke viktig for meg. Savner kun blitsstyringen som er innebygd i 7D. Jeg fikk tilbake fotogleden og har ikke topp-optikk :)

(Canon 50mm 1.8, 85mm 1.8m 70-200 f4 og en Tamron 28-70 f2.8.)

Den store forskjellen synes jeg er søkeren og at 50mm er 50mm i utsnitt. Filene virker også enklere å etterbehandle. Kort sagt har jeg ikke angret et sekund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde dette byttet for en drøy måned siden. Jeg fotograferer lite action så af var ikke viktig for meg. Savner kun blitsstyringen som er innebygd i 7D. Jeg fikk tilbake fotogleden og har ikke topp-optikk :)

(Canon 50mm 1.8, 85mm 1.8m 70-200 f4 og en Tamron 28-70 f2.8.)

Den store forskjellen synes jeg er søkeren og at 50mm er 50mm i utsnitt. Filene virker også enklere å etterbehandle. Kort sagt har jeg ikke angret et sekund.

At utstyret passer en er svært viktig som du sier , jeg skiftet merke og sitter nå med en D7000 som for meg er nærmest ubrukelig og det fører til at jeg nesten ikke tar bilder i det hele tatt , fotogleden forsvant desverre, så når det begynner å bli vår igjen så må jeg nok skifte kamera ....

Lenke til kommentar

At utstyret passer en er svært viktig som du sier , jeg skiftet merke og sitter nå med en D7000 som for meg er nærmest ubrukelig og det fører til at jeg nesten ikke tar bilder i det hele tatt , fotogleden forsvant desverre, så når det begynner å bli vår igjen så må jeg nok skifte kamera ....

Uten å kuppe tråden - hvorfor ble det slik for deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å kuppe tråden - hvorfor ble det slik for deg?

Rett og slett fordi det kameraet ikke passet for meg og mine hender, når du får et verktøy som ikke passer deg blir gleden borte da det rett og slett blir et "slit" å bruke det , dette har for ordens skyld ingentin med merket å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...