Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har fått flere fargeflekker på et bilde. Noe av det ligner litt på oljeflekker synes jeg og en er lilla. Så jeg spør om det er noen som har en forklaring på det. 1.Kan det vere at det er solen som skinner på optikkglasset, jeg prøvet å unngå det når jeg tok bilde men det kan jo ha skjedd allikevel 2.Urenheter på optikk eller kamera kan og vere en mulighet ( både kamera og opikk skulle nok vert rengjort). 3. Jeg finner ikke disse fargeflekkene på dei andre bildene. Jeg har ikke markert flekkene for jeg vet ikke hvordan en gjør det. Se vedlagt bilde. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) http://en.wikipedia....wiki/Lens_flare Du har en kraftig lyskilde i bildet (refleksjon fra vannet) og en enda sterkere rett over bildet på venstre side og kombinert gir disse ganske mye lens flare. Ingenting galt med kamera eller objektiv av den grunn! Endret 28. oktober 2012 av H_Treider 2 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 http://en.wikipedia....wiki/Lens_flare Du har en kraftig lyskilde i bildet (refleksjon fra vannet) og en enda sterkere rett over bildet på venstre side og kombinert gir disse ganske mye lens flare. Ingenting galt med kamera eller objektiv av den grunn! Takk for svar. Hadde nok en liten mistanke om at det kunne vere på grunn av lyset ( solen ) siden det var bare på dette ene bilde. Kunne det vert en ide med noe filter der en får lyset nokså rett imot for å unngå problemet. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Filter vil bare skape mer flares, unntagen muligens Pola filter i noen situasjoner. Men det vil også dempe sol refleksen i vannet, så vis solrefleksen er noe du ønsker (vesentlig del av inntrykket i dette bildet) så er heller ikke Pola filter en løsning. Vil si at i dette bildet så har du hatt flaks som ikke har fått kraftigere flares. Motlys flares generelt unngåes ved å bruke en kraftig solblender på objektivet, og/eller skjerme sollys direkte på objektivet med hånden eller annet du har for hånden. 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Filter vil bare skape mer flares, unntagen muligens Pola filter i noen situasjoner. Men det vil også dempe sol refleksen i vannet, så vis solrefleksen er noe du ønsker (vesentlig del av inntrykket i dette bildet) så er heller ikke Pola filter en løsning. Vil si at i dette bildet så har du hatt flaks som ikke har fått kraftigere flares. Motlys flares generelt unngåes ved å bruke en kraftig solblender på objektivet, og/eller skjerme sollys direkte på objektivet med hånden eller annet du har for hånden. Takk for svar. Som du er inne på så var det solen som speilet seg i vannet som var motivet. Solblender bruker jeg, jeg prøvet og å unngå direkte på objektivet. Hvis det ikke hjelper med filter heller, så for en heller prøve å vere litt kreativ. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Solblender kunne hjulpet her for å skjerme av lyset fra sola rett over bildekanten - det hjelper for lyskilder utenfor rammen. Et filter vil, som arthon skriver, som regel kun øke mengden flares. 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Solblender kunne hjulpet her for å skjerme av lyset fra sola rett over bildekanten - det hjelper for lyskilder utenfor rammen. Et filter vil, som arthon skriver, som regel kun øke mengden flares. Takk for svar. Solblender brukte jeg, Når jeg tok bilde så ser jeg igjennom blenderen og rettet kamera så langt opp imot solen jeg kan uten å få solen direkte på optikkglasset. men jeg har nok drat det litt for langt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Som du ser på bildet har du refleksjoner ned til venstre fra speilingen av solen og skrått ned mot høyre fra solen, begge refleksjonene er gjenskinn fra objektivet og/eller et eventuell UV-filter. Tar man denne type bilder burde man fjerne filter og fettflekker på frontelementet på objektivet. Endret 28. oktober 2012 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Den lilla flekken oppe til høyre oser jo av UV-filter. All "flaringen" i venstre halvdel av bildet er nokså vanlig, men jeg tror aldri jeg har sett slik ghosting uten hjelp fra UV-filter? (eller dårlig antireflekscoating?) 1 Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Som du ser på bildet har du refleksjoner ned til venstre fra speilingen av solen og skrått ned mot høyre fra solen, begge refleksjonene er gjenskinn fra objektivet og/eller et eventuell UV-filter. Tar man denne type bilder burde man fjerne filter og fettflekker på frontelementet på objektivet. Takk for svar. Det er ikke brukt noe filter. Fettflekker skal vi ikke se bort ifra, det må jeg nok ta på min kappe. Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Den lilla flekken oppe til høyre oser jo av UV-filter. All "flaringen" i venstre halvdel av bildet er nokså vanlig, men jeg tror aldri jeg har sett slik ghosting uten hjelp fra UV-filter? (eller dårlig antireflekscoating?) Takk for svar. Som jeg svarte Nautica så er det ikke brukt noe filter. At det kan finnes urenheter på klasset som har gjort utslaget, det må jeg nok ta min kappe. Ellers takk for at dere svarer så bra. Endret 28. oktober 2012 av Erlend Bjelland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå