Gå til innhold

noen som er revisor her?


aainaa007

Anbefalte innlegg

Jeg skal velge utdanning nå til våren, og heller litt mot revisjon/ød.adm

 

Jeg har hørt revisorer må jobbe masse overtid fra jan-mai og må holde frister. Resten av året er det nokså normalt.

 

Jeg lurer da på, kan man jobbe som bare regnskapsfører når man tar bachelor i revisjon ?

Jeg tenkte å jobbe som regnkskapfører mens unga er små, og heller trappe opp som revisor når de blir litt eldre.

 

for revisor yrket er vel ikke akkurat familievennlig?

 

så jeg lurer egenlig bare på om jeg burde ta øk/adm og jobbe som regnskapfører eller revisjon ? for man kan vel oppgradere til autorisert revisor fra begge linjer?

 

takk for svar

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Lovlig seint svar, men på høgskolen jeg går på har vi en linje som heter "revisjon og regnskap" som jeg tar nå. Man velger fag etter hvilken retning man vil gå, men du kan bli regnskapsfører uansett. Revisjon har strenge krav + praksis for at man skal bli godkjent. Revisjon er en utdannelse med litt større tyngde enn vanlig øk/adm.

 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fagansvarlig (ikke rådgiver) for revisjonslinjen ved den høgskolen du vurderer.

Lenke til kommentar

Det stemmer slik som mushi nevner. Revisjonsstudier har strengere krav enn Økonomi og administrasjon (økad). Det krever at du har bestemte fag som du nødvendigvis ikke har ved økad. Du kan dermed ikke få tittelen registrert revisor dersom du går økad. Da må du bygge på med ekstra fag etter studiet. For å bli revisor kreves det også at du har C eller bedre i absolutt alle fagene du gjennomgår. Kontakt studiestedet. Mange skoler tilbyr rene revisorlinjer.

 

Med Bachelor i revisjon kan du jobbe med regnskap, ja. Du trenger imidlertid tre års praksis for å få tittelen registrert revisor. Skal du bli statsautorisert revisor trenger du en Mastergrad, samt tre års praksis.

 

Her er en i samme situasjon. Søk litt rundt på andre diskusjonsforum så finner du ut litt av hvert. Her er også en relevant side. Som du leser her kommer det til å bli mye overtid i visse perioder som revisor.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har skjønt det kan man få akkurat de samme jobbene som øk adm hvis man tar revisjon, men man har en større tyngde på regnskap og lovverk.

 

Du kan ikke jobbe som revisor hvis du går øk adm hvis ikke du tar noen ekstra fag.

 

Jeg har gått førsteåret øk adm, byttet over og går nå andreåret revisjon. Det er mindre lesefag og mer teorifag på revisjonslinja. Bacheloroppgaven utgår og man har veldig få, om noen, valgfag. Linja skal vist legges om igjen fra høsten.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Hvorfor bytta du?

Jeg var usikker på hvilken linje jeg ønsker å gå i utgangspunktet og fant fort ut at regning og lovverk lå hjernen min nærmere enn brede lesefag innen bedriftsforståelse. Siden utdannelsen er hardere og med flere krav har jeg skjønt det sånn at man er mer ettertraktet med en revisjons-bachelor.

 

Vil du gå master er siv-øk enklere (denne kan du ta uavhengig om du har revisjon eller øk adm) og du har flere skoler å velge mellom enn NHH og BI de siste to årene. Det er kun to skoler i Norge som har master i regnskap og revisjon, mens det er 10 skoler som tilbyr master i økonomi (siviløkonom).

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Var det uproblematisk å hoppe over til revisor andre året? Hvordan er det om man vil hoppe andre veien?

Jeg hoppet fra øk adm BI til revisjon på en vanlig høgskole og det var ganske stress. Måtte ta 47,5 stp før jul fordi fagene var i en litt annen rekkefølge og revisjonbachelor krever 190 stp, ikke 180 som er normalt.

 

Du burde høre med en fagansvarlig på skolen du er interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...