Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wi-Fi Direct - Wi-Fi Display - WiDi - Airplay - AllShare: En kilde til frustrasjon

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd om hjelp med å klare å forstå forskjellene på standardene når det kommer til trådløs overføring mellom perifere duppedingser og TVen. Men dette blir mer en tråd som lar meg ventilere min frustrasjon på det som jeg synes blir en meget stor utfordring på lommeboka! I løpet av det neste halvåret kommer det til å bli svidd av en del tusenlapper og jeg ønsker at disse pengene skal brukes riktig.

Jeg har en gammel TV som jeg straks gir bort til min mor. Så jeg trenger ny TV. En stooor en...

Jeg hadde en laptop inntil nylig... jeg trenger en ny en... ikke en råtass, kun en lett liten sak, men ikke for liten (14-15”)...

Jeg bygger mine egne stasjonære maskiner... har plan om å kjøpe 7,5k oppgraderingspakken til komplett.no og Windows 8 Pro (ja ja, dere som misliker metro og tviholder på win7/xp er grinebitere som er redd for å fornye dere, så det så...)

Har androidtelefon, men min neste blir sikkert en Windows 8 telefon... Win8 må bare prøves selv om det kanskje ikke er helt optimalt, men for det jeg vet kan det være perfekt for meg, det må bare prøves.

Har ipad og AppleTV, selv om disse er geniale opp mot hverandre er Apple alt for proprietær for min smak. Erfarer at disse er bruksgjenstander på lik linje som en brødrister og mikrobølgeovn... jeg ønsker leketøy... har plan om å gi bort disse til min aldrende mor. Perfekt for teknologihemmede personer...

Som du nå kanskje forstår skal jeg fornye meg totalt på techfronten. Nå har jeg muligheten å sette fokus på Tven! Jeg ønsker å ha muligheten til å kjøre mine perifere duppedingser på Tven trådløst, sømløst og bekymringsløst. Med Youtube, Vimeo, Netflix, HBO, Spotify, Wimp, Microsoft Music, Itunes and I could go on forever.... vil det være perfekt å ha muligheten til å kjøre dette over Tven og stereoen.

Så har vi disse trådløse teknologiene da... noen er laget av produktprodusentene og noen er såkalte standarder. Jeg har på følelsen at teknologiene er enda ung og at vi muligens om ikke lenge står ovenfor en ny betamax vs vhs farse... håper bare jeg ikke ender opp med å kjøpe laserdisk...

Akkurat nå er det WiDi som trekker min oppmerksomhet ettersom dette er utviklet av markedsdominante intel. WiDi kommer som standard på “alle” prosessorer fra dem. Men hva hvis min fremtidige ønskede laptop kjøres på amd...

Så har vi AllShare. Denne finner man på samsung produkter. Greie produkter fra samsung, men hvis jeg går for dette kan jeg lik så greit bruke brødrister og mikrobølgeovn fra Apple som kjører Airplay. Jeg ønsker ikke å være bundet opp mot en spesifikk produsent.

Eh, å hva er forskjellen på WiFi Direct og WiFi Display da? Kan man ikke kjøre multimedia på WiFi Direct?

Hvorfor er det ikke flere teknologi-nettsider som skriver mer om dette temaet? Skulle tro dette var et interesseområde for mange av oss forbrukere. Jeg sliter med å skaffe meg et overblikk over trådløs-teknologiene og ønsker seriøst hjelp slik at jeg vet hvilke produkter jeg skal putte pengene mine på.

Ønsker sterkt at en IT-journalist kan forbarme seg over oss som sitter frustrert og ikke klarer å henge med på dette tema! HW.no, digi, dinside, who ever. Vennligst sett mer fokus på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett så er allshare en implementasjon av DLNA, den beste på markedet i dag. Støtter flere video og lyd formater. Jeg streamer HD video i mkv og avi fra laptopen tll min samsung tv. Jeg vurderte LG sin tv med WiDi over samsung og allshare, er veldig fornøyd jeg valgte samsung. F.eks. ta følgende scenario. Jeg har film og serier delt fra laptopen. Dette kan jeg fjernstyre fra mobilen og spille av på tven. Ja, veldig kult.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DLNA høres flott ut som du beskriver det. Godt å høre at AllShare er WiDi-kompatibelt. Kan man "speile" skjermbilde fra din laptop over til Tven med DLNA eller er du her avhengig av AllShare-funksjonaliteten? Jeg har lokal media som vil bli avspilt, men min primære bruk vil være streaming-tjenester som bl.a. Netflix og Spotify. Da er jeg avhengig av "speiling".

Lenke til kommentar

Du kan speile skjermen. Men det er en kraftig forsinkelse. Vet ikke helt hva det kommer av, eller om det bare er sånn. Du finner WiDi i listen på tven over DLNA servere. Oppløsningen blir også mye mindre. Langt i fra en optimal løsning, men det fungerer. Når det gjøres sånn så deles skjermbildet som en mpeg videostrøm. Ikke rart det er forsinkelse. Men husk at samsung støtter flest kodeker. Så enten må du velge mellom rikelige kodeker eller native WiDi på LG tv med dårligere kodeker. Jeg har ikke bekreftet det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da virker det som jeg blir avhengig av å skaffe meg en TV med godt utbygde smart-funksjoner. Streaming av musikk og video gjennom apps på Tven. Kanskje det eksisterer TVer med android (Google TV) med tilgang til Google Play. Da ville alle streaming behov bli dekt direkte på TVen. Så får jeg bruke stasjonær/laptop/ekstern hd via usb/nas-disk for avspilling av lokal media.

http://www.google.com/tv/features.html

Lenke til kommentar

Miracast - Ny standard fra Wi-Fi Alliance

http://en.wikipedia.org/wiki/Miracast

http://www.engadget.com/2012/09/19/wi-fi-alliance-announces-first-miracast-certified-devices/

http://www.wi-fi.org/media/press-releases/wi-fi-alliance%C2%AE-launch-wi-fi-certified-miracast%E2%84%A2-deliver-display-applications

Intel har tydeligvis vært klar over denne i lang tid. WiDi er allerede Miracast-kompatibel. Og hvis man tror på det som blir skrevet så vil alle nye skjermkort fra Nvidia støtte Miracast.

http://news.cnet.com/8301-1035_3-57480926-94/nvidia-pushes-new-standard-for-wireless-streaming/

Da er det et håp for trådløs, sømløs og bekymringsløs streaming til TV likevell da. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...