snorkeren Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) I går opplevde jeg noe skremmende. Jeg ble plutselig svimmel og fikk en rar merkelig dødsfølelse i kroppen. Dette varte maks i 8 sekunder. Er det noen som har epilepsianfall som likner på dette? Jeg gikk på epilepsimedisiner før, mot abcencer anfall som jeg har vokst fra. Nå går jeg ikke på medisiner. Det ble påvist epileptogen aktivitet i hjernen min i 2008. Jeg har også aspergers syndrom. Endret 28. oktober 2012 av snorkeren Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg vet ikke hva en dødsfølelse er, men jeg anbefaler deg å kontakte lege om du er usikker på noe i forbindelse med noe så seriøst som epilepsi. Lenke til kommentar
snorkeren Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Hva skal legen gjøre? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Gi deg et kvalifisert råd i motsetning til random 16-åringer på diskusjon.no? 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Jeg er ikke en random 16-åring, men må si meg enig i spørsmålet - hva skal legen gjøre? Du vil sannsynlig få til svar: -Kom tilbake hvis det skjer igjen. En slik opplevelse som du beskriver kan være epileptisk aktivitet, men kan også være f.eks endogen panikkangst, noe som ikke er helt uvanlig hos personer med Asperger, men du vet best selv, i sær hvis du er kjent med angst fra før. Har det vært mye stress det siste? Lite søvn? Manglende ernæring/væske? Rus? Det kan i så fall være en forklaring. Ellers kan også din opplevelse være et forvarsel om at noe annet er på gang Men du må la din egen fornuft råde. Føler du deg urolig må du ikke nøle med å oppsøke legen. Endret 28. oktober 2012 av TOMpsy Lenke til kommentar
snorkeren Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg hadde ikke panikkangst. Takk for råd. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Du har hatt epilepsi tidligere, men jeg skjønner at dette ikke liknet på tidligere anfall. Du bør kontakte legen din, og i alle fall hvis dette gjentar seg må du bli henvist til nevrolog. Det er ingenting som heter endogen panikkangst, men stress og belastninger kan gi slike plager. Har det vært mye på deg i det siste? Lenke til kommentar
snorkeren Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Du har hatt epilepsi tidligere, men jeg skjønner at dette ikke liknet på tidligere anfall. Du bør kontakte legen din, og i alle fall hvis dette gjentar seg må du bli henvist til nevrolog. Det er ingenting som heter endogen panikkangst, men stress og belastninger kan gi slike plager. Har det vært mye på deg i det siste? Jeg har ikke stresset i det siste, og ingen belastninger. Det har ikke vært mye på meg i det siste, jeg har bare slappet av og tatt livet med ro. Endret 28. oktober 2012 av snorkeren Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Da ville jeg i alle fall fått meg en legesjekk - om ikke annet for å få vite at det ikke var noe alvorlig. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 [...] Det er ingenting som heter endogen panikkangst [...] Vil bare påpeke at det i dette tilfelle ikke dreier seg om en diagnostisering fra min side, men en sammensetting av to norske ord. Endogen = med opphav av en indre årsak. Eksogen = av en ytre årsak. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Tidlligere fantes det riktig nok noen som ble kalt endogene og eksogene depresjoner. Dette er en måte å benevne på som er gått av bruk, da det viste seg for upressist og at det var et kunstig skille. I vår tid deler vi de inn etter styrke (mild, moderat eller alvorlig) og ikke etter hvor man tror de stammer fra. Personer med Asperger er mer utsatt enn andre for en rekke psykiske lidelser, der angst og depresjon er de vanligste. Disse er som regel reaktive utfra de belastninger det er å ha AS, det er mye sosialt strev og mye nederlag for disse menneskene. Slik snorkeren beskriver episoden høres dette mer epiloptogent ut - uten at jeg skal leke nevrolog. Plagene kan også selvsagt være et angstanfall, men varigheten er litt kort - de bør strekke seg opp mot minst en halv time og gjerne mer. Angst har også flere fysiologiske symptom som anpustethet, hjertebank, håndsvette og ikke minst en generell katastrofefølelse. Det kan være det snorkeren mener med "dødsfølelse i kroppen", men det er i fall en uvanlig måte å beskrive det på. Det vanlige er at en ved panikkangst føler seg utsatt for en stor fare og at det er et sterkt behov for å komme seg unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå