Gå til innhold

[Løst] Problemer med formatering / partitionering i Windows 7 64bit

BxD

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig satt opp en maskin med Asus P9X79 Deluxe hovedkort og følgende disker : 120GB OCZ RevoDrive 3, 240GB OCZ Vertex 4 og 3tb Seagate Barracuda.

image.jpg

Har (etter en del arbeid) innstallert Windows 7 64bit på RevoDrive'en men nå nekter windows å formatere /partitionere de andre 2 diskene, har prøvd dem tilkoblet en og en samt at jeg har prøvd dem både på Intel SATA kontrolleren og Marvell kontrolleren.

SSDen er satt til MBR og 3TBen har eg satt til GPT.

når jeg prøver å sette dem opp får jeg "timeglass" en stund og så følgende melding :

image.jpg

Er det noen som vet hva som er galt? hovedkortet skal støtte 3TB (og dette skulle uansett ikke ha noe å si for den 240GB disken eg får samme feilmelding på).

HK og Revo har blitt oppdatert til siste firmware/bios. har ikke gjort dette på de andre 2 diskene da jeg fortsatt er litt usikker på om de er konfigurert riktig mot HK/OS. OS er oppdatert med SP1 og alle andre nødvendige oppdateringer.

Kan tenkes denne tråden skulle vært på hardware, men eg prøv her først siden alt virker som det er riktig på hardware siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve det senere i dag.

Forresten er det noe spesielt å tenke på når man formaterer en ssd som storage drive? alle guider etc. snakker bare om hva man må tenke på når man setter opp en ssd i raid eller som boot/os drive...

Eneste jeg har fått med meg er at man kun trenger quick format på ssd og ikke full format (så fremst formålet ikke er å wipe den for data da)....

PS. Kan GParted brukes via USB boot istede for boot CD? (nm, fant svar)

Menne støtter Gparted, leste en del på sia dems og fant ingenting om det... nærmeste eg fant var at programmet støttet GPT (regner dette bety at det støtter disker over 2.19GB)

Endret av BxD
Lenke til kommentar

SSD eller HDD blir det samme - først må den initialiseres, MBR eller GPT. (Dette har du allerede gjort).

Så må man må lage en partisjon. Til slutt formateres partisjonen, man velger NTFS filsystem.

Er ikke noe spesiellt for lagringsdisk.

Full formatering betyr litt forskjellig avhengig av hvilken Windows versjon man snakker om. Men det holder med hurtigformatering.

Det gjenstår jo å finne ut hva problemet ditt egentlig er. Kan være du kommer rundt det med GParted, men er ikke sikkert.

GParted er forøvrig standard i mange Linux distribusjoner, det tilsvarer på mange måter DIskbehandling i Windows.

Lenke til kommentar

Jeg får opprettet partisjonene i GParted, tilsynelatende uten problemer (mounted dem ikke da jeg ikke så behov, og jeg ikke fikk tilgang... er litt rusten i linux så jeg giddet ikke bruke mere tid på det).

Når jeg booter opp win7 ser ting ut som før, dvs. etter at jeg prøvd å sette opp disken (hadde "clean"ed dem med diskpart før jeg startet)

begge diskene så slik ut som 3tb'en i nederste screenshot.

Så snart jeg høyre klikker å prøver å gi dem stasjons bokstav eller sette dem til aktiv s¨får jeg samme feil som tidligere (sett aktiv valget forsvinner etter første forsøk).

Hvis jeg blir mere stuck så tror jeg jeg skall prøve å ta med diskene til en kompis og sette dem opp i han's win7 og deretter flytte dem over. Har ikke spesielt lyst til dette, da hvis det virker finner jeg ikke ut hva som er problemet med riggen min...

Endret av BxD
Lenke til kommentar

Hmm, er nå ganske sikker på at det er et win7 problem og ikke hardware...

Hadde en 2TB Seagate Barracuda liggende som jeg formaterte i ntfs på en annen maskin og kopierte over noen filer.

Så satte jeg denne disken i den nye maskina og boota opp. fikk kontakt uten prob og kunne gå inn på disken gjennom win explorer uten prob og kjøre filene på disken.

Kjørete så maskina ned og satte disken tilbake i andre maskina (Chieftec CEB-2235S ftw ;D ) og "cleana" den, satt den så tilbake i win7 maskina og boota opp. etter å ha initialisert disken starte jeg å klargjøre den (valgte MBR). får samme feilen som på 3TBen og SSDen når jeg skal sette opp partiosjonen, har ikke noe å si om jeg velger "hurtigformatere" eller ikke.

Spørsmålet nå er om det er en feil i windows installasjonen eller ikke, og må jeg installere windows på nytt...

Ett annet alternativ til feil jeg funderer litt på er om det har noe med at OS kjøres fra en pcie RevoDrive, men har ikke funnet noe på nettet som underbygger at dette skulle være en årsak til denne typen problematikk.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Revodrive 3 med Win7 og hadde ingen problemer med å formatere eller partisjonering på den gamle Vertex 2 disken min. Da jeg satte inn en ekstra Vertex 4, så funka alt 100% ved partisjonering og formatering. Har 6 disker i pc og ingen problemer med noen av dem

Har aldri vært borti at Create partition ikke funker, men har opplevd mye rart med diskvalg, partisjonering og install hvis jeg har mer enn 1 disk koblet til når jeg skal installere Windows 7.

Du kan jo prøve å boote fra win-DVD og partisjonere der før du avbryter installasjonen.

Har du sjekket at du ikke har en gammel (ødelagt?) partisjon der som må slettes før du kan lage ny?

Lenke til kommentar

Hadde litt tid til å jobbe med maskina igår kveld, og tror jeg om ikke har løst problemet så har jeg muligens lokalisert feilårsaken.

Feilen er med stor sansynlighet et driver eller hardware problem (hovedkort)... Mest trolig er det noe driver relatert selv om jeg mener jeg har gjort alt rett og oppd. til nyeste drivere og HK firmware/bios. skal i dag hvis jeg får tid snuse litt rundt på Asus sine forums igjen.

Tok med meg begge diskene til en kompis med win7 og ny nok pc til å formatere/klargjøre 3tb disker.

Der partisjonerte jeg begge diskene og la inn noen filer slik at hvis jeg fikk dem opp her hjemme kunne jeg teste dem. Når jeg igår kveld satte dem inn igjen på sine plasser og boota opp kom begge disken opp slik som man ser 3tb disken i nederste bilde i OP.

Ble litt frustrert da, men jeg gjorde noe lurt som jeg skulle gjort tidligere.... hovedkortet har 8x sata utganger (pluss noen esata bak), der 2x er Marvell 6G, 2x er Intel 6G, og 4x er Intel 3G. Hadde diskene opprinnelig på Marvell utgangene siden det stod "SSD" på dem, men fant ut at det var for SSD caching og det ble litt bortkastet når jeg ikke kjører OS fra snurre disk... Uansett, jeg flyttet diskene over på de to 6G Intel utgangene. Problemene jeg har hatt gjennom denne tråden hadde jeg på alle disse 4 utgangene, og tenkte egentlig aldri på å prøve de 3G utgangene siden de var på samme controller som de 6G intel utgangene og ifølge Asus bruker samme drivere. Men siden jeg har et NZXT H2 kabinett har jeg en sån fin disk dock på toppen (egentlig hovedgrunnen for at jeg valgte dette kabinettet, samt at viftene i front are ledningløse og kan lett klippses av for å nå disker etc. "but i degress"...)

Har nå testet begge disken i disk docken på toppen av kabinettet og der fungerer begge disken perfekt, så må enten være noe med alle 6G utgangene eller noe feil med installering av 6G driverene til både Marvell og Intel...

Vil skrive en oppdatering når saken er løst

Endret av BxD
Lenke til kommentar

Da var alt opp og gikk slik det skal!

Når jeg først hadd låst meg in på hva som trolig var problemet gikk det ganske radig og fikse.

Og etter litt testing med fjerning av drivere og enheter og litt testing kan det virke som at man ikke kan ha noen disker tilkoblet utganger som aktuelle drivere installeres for, vet ikke om dette er et win7 issue eller marvell/intel driver issue, kan iverftall ikke huske at dette har vært noe sak på de utallige maskinene jeg har installert tidligere...

Hvis jeg la til en driver med en av de diskene jeg har vært plaget med koblet til en utgang ble den utgangen "bugged" og diskene kom opp i windows som jeg har forklart i OP, men resten av utgangene på den kontrollern fungerte fint.

Har nå boota opp med bare pcie disken og fjernet for så å installere alle sata kontrollerne på nytt og testet alle utgangene og nå fungerer allt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...