BJØLSENSKOLE Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Hei! Jeg lurer på hvordan dette kan stemme a=F/m? Også lurte jeg på hvordan jeg kan løse denne oppgaven her: Et tog med total masse på 260 tonn akselerer på en vannrett strekning. I det øyeblikket farten er 36 km/h, yter lokomotivet effekten 650 kW. Motstanden mot bevegelsen er 0,5 % av yyngden av toget. a) hvor stor trekkkraft har lokomotivet, og hvor stor akselrasjon har toget i dette øyeblikket? Jeg klarte å finne trekkraften ved å ta F=P/v og fikk 65Kn men vet noen at hvordan jeg kan finne akserelasjonen? takker veldig Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Du har jo formelen i tittelen, og du vet både F og m. Lenke til kommentar
basher Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg lurer på hvordan dette kan stemme a=F/m? a = F/m utledes direkte fra F = ma (Newtons andre lov). Men har du tatt høyde for motstanden mot togets bevegelse når du regner trekkraften? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå