ABoni Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Hei! Jeg trenger hjelp til å finne best mulig ssd til min far sin MacBook Air. Den er en 2008/2009 modell 13 tommer, den har blitt veldig treig i det siste, så jeg fortalte han at en ssd burde få opp ytelsen en del. Men, jeg har liten erfaring med mac i det hele tatt, lurer derfor på hvilken ssd vi burde gå for. Helst norsk leverandør, men utenlandske fungere også! Takker for all hjelp Mvh ABoni Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Har veldig god erfaring med Samsung sin 830 serie (f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648574). Grunnet 7mm tykkelse passer den i alle laptoper som har mulighet for å bytte harddisk. Kjøpt 250GB disk når du først kjøper nytt. 250GB er det første SSD størrelsen jeg har testet hvor man ikke må rydde månedlig for å få nok plass. Lenke til kommentar
ABoni Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2012 Takker for utrolig hurtig svar Skal sjekke den ut, du bruker den selv så vidt jeg forstår Mvh ABoni Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Det er neppe disken som er den direkte årsaken til at maskinen har blitt ekstra "treig i det siste" - hvis den ikke har blitt veldig full. Om jeg skal tippe er det mer sannsynlig at tregheten er relatert til software og/eller for lite RAM. Kanskje har han lagt inn en OS-oppgradering som er mer RAM-krevende, slik at det blir mindre igjen til programmene han kjører? Maskinen har kun 2GB RAM, som ikke kan utvides, og det kan fort begynne å bli et problem med dagens OS og programvare. Disken som sitter i er ikke en standard 2,5" disk for bærbare, men en 5mm tykk 1,8" harddisk, muligens med en noe spesiell tilkoblingskontakt. Den originale harddisken som sitter i er ikke av de raskeste (for å si det mildt), så en SSD kan sikkert bidra til at maskinen føles noe raskere når den strever med for lite RAM og begynner å swappe minne til disken. Spørsmålet er om det er verdt prisen og arbeidet. Her er noe mer info om hva som eventuelt kreves: http://www.everymac....ap-for-ssd.html Endret 27. oktober 2012 av Newton Lenke til kommentar
ABoni Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Ok takker for utfyldene svar, såvidt jeg forstår så burde en kombinasjon av mer ram og ssd få fart i pc, ehm mac'en. Mvh ABoni Endret 27. oktober 2012 av ABoni Lenke til kommentar
Newton Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Du kan ikke sette inn mer RAM i MacBook Air, som jeg også nevnte i mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå