per-erik Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Hei, jeg har laget meg et lite hjemmestudio, og er forsåvidt fornøyd med fremgangen og læringen rundt det å ta bildene, og lyssette slik jeg liker det, men jeg sliter med innblandings lys fra annen belysning. Hvilken "øvrig" belysning bruker dere? Slik jeg har det nå kan jeg kun ta bilder i dagslys, eller slukke annen belysning så det blir helt mørkt. bruker speedlight blitser. Edit: Skrev det ikke, men det er fargetemperaturen på rombelysningen som er problemet, og jeg lurer på om der finns lyspærer etc som har tilnærmet samme fargetemp som blits? P-E Endret 27. oktober 2012 av per-erik Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Edit: Skrev det ikke, men det er fargetemperaturen på rombelysningen som er problemet, og jeg lurer på om der finns lyspærer etc som har tilnærmet samme fargetemp som blits? P-E Det finnes lys med omtrent samme farge temperatur som blits, med trykk på Omtrent. Blits har en fargetemperatur på 5500-5600 Kelvin. Lys pærer for a'la lysstoffrør og de nye "spare pærene" kan fåes i omtrent denne fargetemperaturen slik som disse pærene. Det billigste er å kjøpe et sett med filter for blitsen som justerer blits lyset til den fargetemperatur som er på de pærene du har allerede; (se etter CTO filtre i den fargen du skal justere mot) http://kaffebrus.com...delar-1887.html http://www.nettkompis.no/?product=40stk-gel-filter-13-x-5-cm-rosco Det er ikke veldig lett å matche fargetemperaturen i blits mot fastlys, selv om fastlyset er definert som samme temperatur. Egentlig så kommer valget ned til å enten bruke blits lys i studio eller fastlys i studio. Du kan få fastlys studio sett fra under 2000.- og oppover; Kommer helt an på hvor kraftig lys du trenger; http://kaffebrus.com...t-ljus-g28.html http://www.nettkompi...uct_cat=filmlys Noe av fordelen med fastlys og "spare pærer" er at det blir ikke så varmt i studio som med Halogen lys, og at med fastlys kan du også filme. Litt mer om filtrering av blits for riktig fargetemperatur; http://digital-photo...flash-with-gels Typiske Fargetemperaturer; 1500 K Candlelight 2680K 40 W incandescent lamp 3000K 200 W incandescent lamp 3200K Sunrise/sunset 3400K Tungsten lamp 3400K 1 hour from dusk/dawn 5000-4500K Xenon lamp/light arc 5500K Sunny daylight around noon 5500-5600K Electronic photo flash 6500-7500K Overcast sky 9000-12000K Blue sky Endret 28. oktober 2012 av arthon Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 "Sparepære 2300-2400K" - dårlig håndtering av sparepærelys i autoprogrammer.. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hvor stort er rommet du fotograferer i? Jeg vil heller tro det skyldes refleksjon av blitsene fra veggen. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) "Sparepære 2300-2400K" - dårlig håndtering av sparepærelys i autoprogrammer.. Nå mente jeg selvfølgelig "spare pære" som i den typen som er laget for foto/film lys med 5500K. Hva du mener med "autoprogrammer" kommer ikke helt klart frem. Det finnes også dyrere professionelle typer av Fluorescent Lystoffrør, pærer pluss LED systemer. Coollights har professionelle produkter samtidig som de er den billigste leverandøren i det profesjonelle foto/film markedet i US og EU. Portable Fluorescent Models ; http://www.coollight...odels-c-32.html Studio Fluorescent Models; http://www.coollight...odels-c-31.html Pærer og Rør enkeltvis i 3200K og 5600K; http://www.coollight...bulbs-c-33.html Cool Lights LED Fixtures; http://www.coollight...tures-c-43.html Bare for å vise noe av det som er tilgjenglig. Beste praksis er jo å kjøpe noe å starte med, for så å bygge ut. EDIT; Når jeg så igjennom Kaffebrus butikken så ser jeg at de har fått mange nye produkter i Fluorescent lys, både rør og pærer & LED lys, siden jeg sjekket dem ut siden sist. Mange av prisene er også ganske rimelige i forhold til tilsvarende. butikker. Eksempel; http://kaffebrus.com/lysrorsbelysningar-och-hallare-g96.html Endret 28. oktober 2012 av arthon Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Nå mente jeg selvfølgelig "spare pære" som i den typen som er laget for foto/film lys med 5500K. Hva du mener med "autoprogrammer" kommer ikke helt klart frem. Det var ikke rettet til resten av ditt innlegg som sådan - bare enda et punkt til lista over temperaturer. Dagens "vanlige" sparepærer er tidvis irriterende som belysning - gjerne skjevt lys, så auto-hvitbalansen ofte sliter. Det finnes standard-deteksjon av lysstoffrør og glødepærer, men nå blir det mer og mer vanlig å ha sparepærelys inne, som autoprogrammene for detektering av hvitbalanse ikke tar hensyn til. En jobb å gjøre for kameraprodusentene og Raw-konverterprogramvare... 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Nå mente jeg selvfølgelig "spare pære" som i den typen som er laget for foto/film lys med 5500K. Hva du mener med "autoprogrammer" kommer ikke helt klart frem. Det var ikke rettet til resten av ditt innlegg som sådan - bare enda et punkt til lista over temperaturer. Dagens "vanlige" sparepærer er tidvis irriterende som belysning - gjerne skjevt lys, så auto-hvitbalansen ofte sliter. Det finnes standard-deteksjon av lysstoffrør og glødepærer, men nå blir det mer og mer vanlig å ha sparepærelys inne, som autoprogrammene for detektering av hvitbalanse ikke tar hensyn til. En jobb å gjøre for kameraprodusentene og Raw-konverterprogramvare... Grunnen til at auto hvitbalanse sliter med de nye "regulære" sparepærene er at de bruker forskjellige metoder for å oppnå "varm" hvitbalanse. De sliter også med dette og bruker alle mulige triks. Selv om de ser ut som (og kanskje er merket) med 2300-2400K så er de ikke "ekte" 2300-2400K men har innblanding av andre farger som "lurer" oss (og auto hvitbalanse) mye mer enn glødepærer. Det samme gjelder for LED pærene som det etter hvert blir flere av. I tillegg er metoden og resultatet fra forskjellige produsenter forskjellige og de skifter metode stadig vekk så forskjellige serier (og watt styrker) vil gi forskjellig resultat. Dermed risikerer man at et rom med flere belysnings punkter vil ha flere vidt forskjellige fargetemperaturer. Blir umulig for kamera å finne ut hvilken farge temperatur kamera skal velge. Så der kan man ikke vente at kamera produsentene vil finne en løsning med mindre pære produsentene holder seg strikt til en standard i fremtiden. Noe som er lite sannsynlig vil skje. Sparepærer har bare en fordel, at de bruker mindre strøm. Alt annet ved dem er negativt, fra kvikksølvet som de inneholder, mengden materialet som skal til for å lage en pære, og at de brenner ut nesten like fort som glødepærer. Egentlig et svinaktig svindel produkt. Verden skulle ventet på og satset på LED pære utviklingen og forbudt "sparepærene". Endret 28. oktober 2012 av arthon 1 Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Tusen takk for svar alle sammen. her var det mye å lese seg opp på, og kommer tilbake med evt spørsmål etterhvert. Jeg blir nok å holde meg til batteriblitsene en stund til, da jeg får det til å fungere. Jeg tenker å begynne med pærer med 5600K og ta det der ifra P-E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå