Gå til innhold

lengde-hopp

Anbefalte innlegg

jeg er vist en av de 8 beste i ett fylke til å hoppe lengde.. jeg hopper ikke lengde til vanlig. kun på skolen når vi har gym. så jeg skal til ett sted og konkurere mot 7 andre. så jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan trene så jeg blir god til å hoppe langt? :) SVAR FORT!!! ikke lenge til...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Generell spenst er greit å ha :)

Da jeg var i min ungdom, utførte jeg et prosjekt med meg selv.

Målet var å forbedre spensten, og resultatene fra det sier at jeg klarte det men rundt 10 cm.

Den treningen jeg utførte som var ment til spenst var å hoppe over hekker. Satt de på slik at jeg fint kom over pluss den siste litt høyere slik at jeg måtte streve ekstra med den.

Hadde 5 rekker etter hverandre.

Slik gjorde jeg det:

Startet helt inn til den første hekken, og hoppet så over med samlede bein som en kanin over alle 5 hekkene 3 ganger på rad. Altså når jeg hadde hoppet over de 5 hekkene gikk jeg rett tilbake å tok to nye runder.

Etter tre runder i et sett tok jeg 2 min pause.

Dette utføret jeg 5 ganger hver trening, tirsdag og torsdag hver uke i 1 måned.

Ble litt overrasket selv over resultatet :) følte ikke at det var rare spenst treningen, men det hjalp altså :)

Kan nevne at i tillegg til dette var jeg aktiv skiløper på denne tid som gikk et skirenn i helgene, pluss trening nesten hver dag. Men det var sjelden noe eksplosivt da.

Så det at geefreak sier at eksplovitetstrening er viktig stemmer veldig bra :)

Tåhev tok jeg aldri i løpet av perioden, men vil tro at det hjelper på.

Finnes sikkert mange tusen forskjellige meninger om dette, men dette fungerte i allefall utmerket for meg.

Testresultatene mine sjekket jeg med en searganttest? tror jeg det heter. Du har et kritt i hånden og står på tå og tegner et merke så høyt du klarer på veggen, deretter tar du sats med to bein uten fart og tegne ett nytt merker hvor høyt du hopper. Da finner du lett ut spensten din :)

kan si at før denne treningsperioden min hadde jeg, 61 cm i searganttest og etter 71 cm :)

Var kanskje ikke så mye om lengde hopp her, men kjedet meg og ga deg bare fin informasjon om spensthopp generelt som hvil hjelpe deg :)

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...