AMDBunny Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Det kommer helt an på kravene dine til fps og grafikkvalitet. Selv ikke GTX 690 kan kjøre Battlefield 3 på ultra med stabil fps på 120+ på en 1920*1080 skjerm. Men har du en 60Hz skjerm og er fornøyd med 30+ fps, så skal du nok klare å kjøre alle spill på markedet med GTX 660 Ti. Trenger man virkelig stabil fps på 120+? Spiller selv BF3 på gtx 570 på 1920x1200 på High (noe på Ultra også) og det går helt fint. Med tanke på at gtx 660 er kraftigere enn gtx 570 så ser eg ikkje heilt poenget med å kjøpe kraftigere skjermkort. Ikkje så lenge BF3 er det mest krevende spillet i hvert fall. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Trenger man virkelig stabil fps på 120+? Spiller selv BF3 på gtx 570 på 1920x1200 på High (noe på Ultra også) og det går helt fint. Med tanke på at gtx 660 er kraftigere enn gtx 570 så ser eg ikkje heilt poenget med å kjøpe kraftigere skjermkort. Ikkje så lenge BF3 er det mest krevende spillet i hvert fall. Du glemmer å nevne hvor mange FPS du har, jeg personlig opplever 45FPS som lagg Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Du glemmer å nevne hvor mange FPS du har, jeg personlig opplever 45FPS som lagg Hvordan måler eg det? Og hvor høyt må man opp før det ikkje er mulig å merke lagg? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hvordan måler eg det? Og hvor høyt må man opp før det ikkje er mulig å merke lagg? Fraps er en fin måte å måle i spill, og jeg merker ikke lagg mellom 55 og 60 FPS, på en 60Hz skjerm Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Hvordan måler eg det? Og hvor høyt må man opp før det ikkje er mulig å merke lagg? Dette er høyst subjektivt. Det er heller ikke snakk om lagg (forsinkelse), men hvor klart bildet blir oppfattet av øynene. Ved lav fps og kjapp rotering av kameraet rundt sin egen akse vil bildet miste kontinuitet fordi det er så lite likt i hvert bilde. Hvis jeg har min fps på rundt 30, så synes jeg det er greit. Over 60 føles svært bra ut. For å merke forskjell på 60 og 120 fps må man f.eks ta en 180 graders rotasjon. Da vil bevegelsene se litt glattere ut med 120 fps. Det er vel først og fremst i old school spill som f.eks Unreal Tournament hvor folk prøver å circle strafe deg det er viktig. Der vil man snu rundt på seg så mye at det blir en subtil, men merkbar forskjell. Endret 10. november 2012 av blackbrrd Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Dette er høyst subjektivt. Det er heller ikke snakk om lagg (forsinkelse), men hvor klart bildet blir oppfattet av øynene. Ved lav fps og kjapp rotering av kameraet rundt sin egen akse vil bildet miste kontinuitet fordi det er så lite likt i hvert bilde. Hvis jeg har min fps på rundt 30, så synes jeg det er greit. Over 60 føles svært bra ut. For å merke forskjell på 60 og 120 fps må man f.eks ta en 180 graders rotasjon. Da vil bevegelsene se litt glattere ut med 120 fps. Det er vel først og fremst i old school spill som f.eks Unreal Tournament hvor folk prøver å circle strafe deg det er viktig. Der vil man snu rundt på seg så mye at det blir en subtil, men merkbar forskjell. Kommer også ann på skjermen, ved 120FPS på en 60Hz skjerm vil man oppleve tearing Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Hvordan måler eg det? Og hvor høyt må man opp før det ikkje er mulig å merke lagg? FRAPS, DXtory, MSI Afterburner og flere andre programmer. Stort sett vil 60 fps være der du bør ligge i "modern military shooters" som BF3 for å spille optimalt, men det er ingen ulempe med mer heller Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Kommer også ann på skjermen, ved 120FPS på en 60Hz skjerm vil man oppleve tearing Ja, jeg gikk ut fra at man hadde en skjerm som taklet 120fps, er ikke noe forskjell på 60 og 120fps på en 60Hz skjerm. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Ja, jeg gikk ut fra at man hadde en skjerm som taklet 120fps, er ikke noe forskjell på 60 og 120fps på en 60Hz skjerm. Uten Vsync minsker inputlag med 33 17 ms når man går fra 60 til 120 fps. EDIT: Hodet var ikke riktig skrudd på plass. Endret 11. november 2012 av arni90 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 (endret) Og igjen så må du gjerne slå opp tearing blacbrrd, da det faktisk er en vesentlig faktor når man kjører 120FPS på en 60Hz (60 FPS) skjerm... Vsync/Adaptive Vsync fikser jo problemet da Endret 10. november 2012 av MariusJS Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Uten Vsync minsker inputlag med 33 ms når man går fra 60 til 120 fps. Inputlag = 1000ms/60 = 16,67ms eller 1000mz/120 = 8,33ms (renderingtid) Hvor for du 33ms fra, forskjellen er jo bare 8,33ms? Skulle tydligvis ha skrevet at 120 fps ikke er noen forbedring på en 60Hz skjerm, som var det jeg mente. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Inputlag = 1000ms/60 = 16,67ms eller 1000mz/120 = 8,33ms (renderingtid) Hvor for du 33ms fra, forskjellen er jo bare 8,33ms? Skulle tydligvis ha skrevet at 120 fps ikke er noen forbedring på en 60Hz skjerm, som var det jeg mente. Sorry, huska feil med 8.3/16.7 Uansett må man ta med i beregningen at man minst kan regne med at bufferen er på 2 bilder, og i en del spill er den på tre, altså vil det gi en forskjell på 17ms med 120 mot 60 fps. Endret 11. november 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå