ATWindsor Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Du kan jo berre spikka fliser om du vil, men det eg har skrive er 100 % korrekt. Hva er du ønsker å oppnå? Kan du ikke svare på spørsmålet? Jeg spør hva du mener, å avklare det er ganske viktig om du ønsker en saklig diskusjon. AtW 2 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hva er du ønsker å oppnå? Kan du ikke svare på spørsmålet? Jeg spør hva du mener, å avklare det er ganske viktig om du ønsker en saklig diskusjon. AtW Greit, då eg las boka, så las eg meldingane for fyrste gong slik dei opphavleg stod. Og eg merka meg fleire meldingar som ikkje var korrekt skrivne på bokmål i media. I dei fleste tilfella var det likevel ikkje direkte feil innhald, men i nokre hadde dei tolka dialekta heilt feil. Eg kjem ikkje til å leita gjennom heile boka no for å finna alt.. Eg hev aldri hevda at meininga bak dei to meldingane det opphavleg var snakk om her var feil (men dei kunne framleis ha vore betre omsett), men meinte å hugsa at det var ein grov feil i denne sekvensen då jenta var på bussen, men det var altså meldingen etter dei to. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Så fint, da er vi enige, innholdet i meldingene er riktig oversatt (i det aller minste meningsinnholdet) AtW Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Gidder du å tolke dette for meg Rune? "Sit Nakjen e" "Orka kje sjå på d å veta at e ikkje fæ ta på d" "Blaut?" "vil tå på d" Sendt til en 14 år gammel jente. Si at du ikke hadde anmeldt forholdet om dette var din datters skypelogg. 6 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Gidder du å tolke dette for meg Rune? Trur ikkje han Rune diskuterer så mykje på nettet for tida. 2 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Så fint, da er vi enige, innholdet i meldingene er riktig oversatt (i det aller minste meningsinnholdet) AtW Både du og eg veit at det berre var tilfeldig at ikkje den neste meldinga i sekvensen vart nemnd her. Det er klårt at ein hev tillit til media, og når dei skriv at han Rune i den situasjonen seier "Gå av, så tek oss overnatting", så tenkjer mange "å fy faen, for ein fyr". Poenget er, at er ikkje det som er RIKTIG ille nok? Kvifor skal ein få ting til å vera endå verre enn det er? Det ser ein ofte i slike saker, både i debattforum og i oppslag i nyhenda. Endret 26. oktober 2013 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Kan du oversette den setninga du mener var feil gjengitt, da? Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Kan du oversette den setninga du mener var feil gjengitt, da? Er det noko som framleis er uklårt? Les innlegg #1075, til dømes. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Jaha. Men det er uansett belastende at han følger etter jenta i bil, mens hun sitter på bussen sammen med sitt nye guttebekjentskap. Virker jo dessuten som han har skrevet og sendt disse meldingene mens han kjørte bilen sin. Noe som også er tvilsomt for en politiker. Selv om Øygard ikke ville presse henne til noe den neste helga, er det klart han ønsket de generelt skulle fortsette som før med forholdet Reaksjonene til Øygard blir ganske merkelige når man tenker på at han selv kunne være gift med kona, mens skolejenta ikke fikk lov til å få seg en annen kjæreste. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Det er ikke uten grunn personer under 18 år ikke kan stemme, kjøpe øl, ta forbrukslån, kjøre bil osv. Det er et ganske radikalt syn jeg ser her som over hode ikke tar hensyn til menneskets biologi, hjerneutvikling. Barn er ikke små voksne! Men man kan straffe de som voksne....ironisk hva? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Samfunnet har bestemt at den kriminelle lavalder er 15 år. Ikke en dag mindre! Du skal nok se at barn under 18 som blir dømt får helt andre reaksjoner enn de over 18. Det er fordi de ikke er voksne. Ikke akkurat ironisk, men det gjenspeiler menneskets biologiske utvikling. Barn er ikke voksne og kan derfor heller ikke stilles til rette slik voksne kan. Samme gjelder hvis man på andre måter er utilregnelig. Endret 27. oktober 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Virker jo dessuten som han har skrevet og sendt disse meldingene mens han kjørte bilen sin. Noe som også er tvilsomt for en politiker. Det var då ein merkjeleg ting å fokusera på.. Og før 2. mai 2013 var det å senda sms medan ein køyrer bil lovleg: http://bil.aftenposten.no/bil/Na-blir-det-forbudt-a-sende-SMS-mens-du-kjorer--39907.html#.UmztS_lHSAY Endret 27. oktober 2013 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jaha. Men det er uansett belastende at han følger etter jenta i bil, mens hun sitter på bussen sammen med sitt nye guttebekjentskap. Poenget er at det kan verka som om enkelte tykkjer det han vart skulda for ikkje var ille nok i seg sjølv, og dermed må ty til usanningar for å få det til å verka verre. Ein har til dømes lest folk som snakka om at "jenta hadde knapt gått ut av barneskulen". Det stemmer ikkje, ho gjekk i 9. klasse og var etter eige utsagn (i boka) moden for alderen og meir utvikla enn sine jamnaldrande venninner. Var ikkje fakta "ille nok"? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Hvilken klasse går man i når man er 13 da den første turn skjedde? Er det Vågås egen playbook dette du refererer til? Endret 27. oktober 2013 av Mammakamelen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hvilken klasse går man i når man er 13 da den første turn skjedde? Vel, retten fant det ikke bevist at de hadde sex før etter at hun hadde fylt 14, så det er ikke relevant. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Vel, retten fant det ikke bevist at de hadde sex før etter at hun hadde fylt 14, så det er ikke relevant. Betyr det at folk automatisk ikke skal tro på det heller? AtW Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Vi vet ikke noe om samleie nei, men hytteturen er vel et faktum? Hytteturen med jebta han hadde samleie med noe uker etter? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Betyr det at folk automatisk ikke skal tro på det heller? AtW Nei, folk kan få tro hva de vil, men det er ganske skummelt å påstå at noen har gjort noe de er blitt frikjent for. Spesielt når det er såpass grove anklagelser så lever man da farlig, jf. straffeloven §§ 246, 247 og 390, bl. a. Vi vet ikke noe om samleie nei, men hytteturen er vel et faktum? Hytteturen med jebta han hadde samleie med noe uker etter? Jo, vi vet strengt tatt at det ikke har skjedd. Han er frikjent, og da har han faktisk rett til å bli behandlet deretter. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Han er frikjent for turen eller frikjent for samleie? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Samfunnet har bestemt at den kriminelle lavalder er 15 år. Ikke en dag mindre! Du skal nok se at barn under 18 som blir dømt får helt andre reaksjoner enn de over 18. Det er fordi de ikke er voksne. Ikke akkurat ironisk, men det gjenspeiler menneskets biologiske utvikling. Barn er ikke voksne og kan derfor heller ikke stilles til rette slik voksne kan. Samme gjelder hvis man på andre måter er utilregnelig. Kan man straffes eller kan man ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå