Gå til innhold

Rune Øygard, hva har egentlig skjedd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

At man forkaster frivillighet som prinsipp. Kun ene og alene fordi en finner det andre gjør er "noe griseri".

 

Frivillighet som prinsipp uavhengig av alder/mental tilstand er ett idiot-prinsipp med idiotiske konsekvenser. Sikkert behagelig om man vil stikke hodet i sanda og slippe vanskelige grensetilfeller, ikke så velfungerende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Selvsagt vet ungdom hva som er rett og galt.

 

 

Jeg retter på den setningen

 

Selvsagt vet et barn forskjellen på godt og vondt, men ikke om hva som til enhver tid kan være mest riktig eller galt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ein person på 15 år kan fint veta det minst like godt som ein vaksen person.

Ja, en 15-åring KAN, men det er i ekstremt sjeldne tilfeller - som regel er ikke fornuften godt nok utviklet hos et barn, til at de kan avgjøre hva som er riktigst.

Lenke til kommentar

 

Om det er 13 eller 15, begge deler er då rett.

Jeg skal prøve å unngå strawmansitering fra Skatteflykning,så jeg spør deg helt ærlig:

 

Mener du at det burde være lov å ha sex når man er 13? Hvor burde seksuell lavalder være, om du mener det burde være noen?

 

Fint om du kommer med det ekte sitatet fra meldingene hvor jenta sa hun ikke ville ligge med RØ men RØ sa de burde det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Redigerte så det ble rett.

knall at du fikk med den og - burde sett den selv, begynner å bli gammel uten tvil .. ;)

 

 

Om det er 13 eller 15, begge deler er då rett.

 

Nei, det er slett ikke det samme og da blir det epler og pærer. Jeg vil gjerne spørre deg om du selv har barn, tenker å anskaffe barn, eller i det minste har små søsken?

 

Og, var du selv likedan som 13 og 15?

 

:)

Lenke til kommentar

knall at du fikk med den og - burde sett den selv, begynner å bli gammel uten tvil .. ;)

 

 

Nei, det er slett ikke det samme og da blir det epler og pærer. Jeg vil gjerne spørre deg om du selv har barn, tenker å anskaffe barn, eller i det minste har små søsken?

 

Og, var du selv likedan som 13 og 15?

 

:)

 

Eg hev både born og barneborn. Poenget mitt var ikkje at born på 13 eller 15 alltid er fullt utvikla. Men at eit barn i den alderen fint kan veta skilnaden på rett og gale minst like godt som mange vaksne.

Lenke til kommentar

 

Hvordan gikk det med å finne det riktige sitatet og din "oversettelse" av det?

 

AtW

 

Hev du ikkje boka?

 

"E æ kje hoga te å ligga i natt."

"Gjer ofte ting ein ikkje æ hoga te. Men som n æ gla for ettepå at'n gjorde."

Fint om du kommer med det ekte sitatet fra meldingene hvor jenta sa hun ikke ville ligge med RØ men RØ sa de burde det.

 

Sjå ovanfor.

 

 

 

Og til dykk båe, så sa eg aldri at omsetjinga av desse to meldingane var feil, men i den neste meldinga, så gjorde journalistane ein stor tabbe. Rune skreiv:

"Gå av så satar oss øvernatting".

 

Og dette skreiv journalistane følgjande om:

"Gå av så tar vi overnatting". Les her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ordforersaken/artikkel.php?artid=10116270

 

Men det var jo ikkje det han skreiv. Og det gav jo inga meining, men fekk han Rune til å sjå verre ut, for det har vore målet til media heila tida. Satar overnatting tyder å droppe overnatting. Han sa altså at det ikkje skulle vera snakk om noko overnatting, men media fekk folk til å tru at han sa at "gå av, så skal me ligga med kvarandre".

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Mener du at det burde være lov å ha sex når man er 13? Hvor burde seksuell lavalder være, om du mener det burde være noen?

 

 

For ein som er 13, så er det ikkje straffbart å ha sex. Og nei, eg meiner ikkje det skal vera lov for middelaldrande folk å ha sex med 13 år gamle menneskje. Lågalderen er litt i høgaste laget i Noreg, den er forhistorisk. For nokon er 16 for lite, for andre er 13 greit, det varierer frå menneskje til menneskje. 15 år som i nabolanda kunne det fint ha vore, pluss eit regelverk der aldersskilnad speler inn for dei som er yngre, men dette har me jo i praksis alt i dag.

Og hva er din "oversettelse" av dette?

 

AtW

 

Kva meiner du? Kanskje du ikkje las det eg la til då eg redigerte innlegget. Det eg skreiv førre helg var:

Meldingane slik dei står skrive i media er ikkje slik dei vart skrivne opphavleg. Det er ikkje alle meldingane som er korrekt omskrevne til bokmål. Bokmålsfolk er ikkje så god når det gjeld dialekt.

 

Og det strid ikkje mot innlegget mitt over.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Eg hev både born og barneborn. Poenget mitt var ikkje at born på 13 eller 15 alltid er fullt utvikla. Men at eit barn i den alderen fint kan veta skilnaden på rett og gale minst like godt som mange vaksne.

I "grenseland" mellom de meget klare skillene av årsklasser, finnes det så klart tilfeller som er vanskelig å tyde helt sikkert - men da går man for det sikre

Lenke til kommentar

 

For ein som er 13, så er det ikkje straffbart å ha sex. Og nei, eg meiner ikkje det skal vera lov for middelaldrande folk å ha sex med 13 år gamle menneskje. Lågalderen er litt i høgaste laget i Noreg, den er forhistorisk. For nokon er 16 for lite, for andre er 13 greit, det varierer frå menneskje til menneskje. 15 år som i nabolanda kunne det fint ha vore, pluss eit regelverk der aldersskilnad speler inn for dei som er yngre, men dette har me jo i praksis alt i dag.

 

Kva meiner du? Kanskje du ikkje las det eg la til då eg redigerte innlegget. Det eg skreiv førre helg var:

Meldingane slik dei står skrive i media er ikkje slik dei vart skrivne opphavleg. Det er ikkje alle meldingane som er korrekt omskrevne til bokmål. Bokmålsfolk er ikkje så god når det gjeld dialekt.

 

Og det strid ikkje mot innlegget mitt over.

 

Du skrev

"Det er framleis ikkje korrekt. Meldingane slik dei står skrive i media er ikkje slik dei vart skrivne opphavleg. Det er ikkje alle meldingane som er korrekt omskrevne til bokmål. Bokmålsfolk er ikkje så god når det gjeld dialekt."

 

Som ett svar på noen som postet meldingene på bokmål, den naturlige tolkningen er at du mener de ikke var korrekt oversatt, men er det altså sånn at du mener disse konkrete meldingen som du svarte til var korrekt "oversatt", men noen tilfeldige andre kanskje ikke er det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du skrev

"Det er framleis ikkje korrekt. Meldingane slik dei står skrive i media er ikkje slik dei vart skrivne opphavleg. Det er ikkje alle meldingane som er korrekt omskrevne til bokmål. Bokmålsfolk er ikkje så god når det gjeld dialekt."

 

Som ett svar på noen som postet meldingene på bokmål, den naturlige tolkningen er at du mener de ikke var korrekt oversatt, men er det altså sånn at du mener disse konkrete meldingen som du svarte til var korrekt "oversatt", men noen tilfeldige andre kanskje ikke er det?

 

AtW

 

Du kan jo berre spikka fliser om du vil, men det eg har skrive er 100 % korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...