Budeia Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Straffen blir vel helt lik i dag, enten det er en 20-årig mann som er i forhold med en 15-åring, eller det er en 50-årig ordfører som er i forhold med en 15-åring. Men etter folkemeningen burde straffen være strengere for den mye eldre og autoritære voksne. Burde man egentlig gradere straffen for forhold til mindreårige, etter hvilken art forhold det er? Noen mener at Øygard får lavere straff enn andre tidligere har fått, bare fordi Øygard er en autoritetsperson. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Straffen blir vel helt lik i dag, enten det er en 20-årig mann som er i forhold med en 15-åring, eller det er en 50-årig ordfører som er i forhold med en 15-åring. Men etter folkemeningen burde straffen være strengere for den mye eldre og autoritære voksne. Burde man egentlig gradere straffen for forhold til mindreårige, etter hvilken art forhold det er? Noen mener at Øygard får lavere straff enn andre tidligere har fått, bare fordi Øygard er en autoritetsperson. Selv om det ikke ser slik ut i dette tilfellet mener jeg at straffen kan økes minsket eller slettes ved skjerpende/formildende omstendigheter. Lenke til kommentar
teddy1 Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Slutt å vis denne saken i media hele tida. Bryr meg ikke. Har ikke tiltro til nyheter lenger. Ser ikke på tv. Forholder meg til lokalaviser, men knapt det 2 Lenke til kommentar
twb Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Den erfarne advokaten Oscar Ihlebæk mener det er så vanlig at unge tenåringer har sex at den seksuelle lavalderen bør senkes til 14 år. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11057368 5 Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Den erfarne advokaten Oscar Ihlebæk mener det er så vanlig at unge tenåringer har sex at den seksuelle lavalderen bør senkes til 14 år. http://www.nrk.no/ny...orge/1.11057368 Det er håp, det er håp. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Jeg er enig i at lavalderen bør senkes. Men samtidig bør det var noe sikkerhet i ting også. Det er ikke til å komme bort fra, at en godt voksen person, lett kan "utnytte" yngre personer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Dersom man skal senke lavalderen til 14 år bør en slik lovendring kombineres med en endring i pgf 193 første ledd slik at man ved vurderingen av om noen har oppnådd seksuell omgang med mindreårig ved misbruk av tillitsforhold skal legge vesentlig vekt på forskjell i alder og utvikling. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Lavalderen er ikke for å hindre ungdommer i å ha sex med hverandre, men for å beskytte undommer fra overgrep fra voksne. 6 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Lavalderen er ikke for å hindre ungdommer i å ha sex med hverandre, men for å beskytte undommer fra overgrep fra voksne. Overgrep er dekket av andre paragrafer. Fyi. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Overgrep er dekket av andre paragrafer. Fyi. Spørs hva du definerer som overgrep. Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at en 50 år gammel mann som har samleie med en 14-åring begår overgrep. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Lavalderen er ikke for å hindre ungdommer i å ha sex med hverandre, men for å beskytte undommer fra overgrep fra voksne. Den er det fordi kristenmoralen fortsatt sier at sex er galt selv om det er frivillig. 4 Lenke til kommentar
twb Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Vokt deg for å nevne til kristenmoralistene at Maria var 12-14 år da hun ble gravid med Jesus. Og Josef var visstnok over 40, i følge noen kilder (som jeg ikke stoler på). Og en ting til: De var ikke gift heller ... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Spørs hva du definerer som overgrep. Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at en 50 år gammel mann som har samleie med en 14-åring begår overgrep. Hvorfor det? 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at en 50 år gammel mann som har samleie med en 14-åring begår overgrep. Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at frivillig sex mellom to kjønnsmodne mennesker ikke er overgrep uansett aldersforskjell. 2 Lenke til kommentar
Masserarti Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at frivillig sex mellom to kjønnsmodne mennesker ikke er overgrep uansett aldersforskjell. mener virkelig de fleste her i landet det? 2 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at frivillig sex mellom to kjønnsmodne mennesker ikke er overgrep uansett aldersforskjell. så når man er kroppslig ferdig utviklet er det fritt frem? Siden barnet er voksent nå? Ja jøss. 1 Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at frivillig sex mellom to kjønnsmodne mennesker ikke er overgrep uansett aldersforskjell. Hvilket land er det, du har jo flyktet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Jeg mener, i likhet med de fleste her i landet, at frivillig sex mellom to kjønnsmodne mennesker ikke er overgrep uansett aldersforskjell. Og i likhet med de fleste i landet, så avviser du også fakta om når folk kan bli kjønnsmodne? AtW 6 Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 mener virkelig de fleste her i landet det? Tviler på det - men det er vanskelig å få et objektivt svar på dette spørsmålet - anonyme spørreundersøkelser for nærmest alle statsborgere måtte blitt gjennomført for å få svar på dette - og da sitter man fortsatt igjen med problemet at mange kanskje selv i slike anonyme undersøkelser ville følt seg tvunget til å være enig i "samfunnskonsensusen" - uansett eget standpunkt. I tillegg tror jeg flere støtter senking av aldersgrensen til 15 enn til 14 og igjen at flere støtter senking til 14 enn 13 osv., så den % som støtter senking av den seksuelle lavalder til puberteten er nok enda mindre enn de som kunne tenke seg å senke den seksuelle lavalderen (selv for de som kunne tenke seg å senke den til 13 år). Hvilket land er det, du har jo flyktet. Ifølge wikipedia har Spania den laveste lavalderen i Europa med 13 år, Bolivia har satt grensen til puberteten og i noen islamske land er kravet at man skal være gift - andre land har ikke noen lov i det hele tatt. http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_consent Jeg går ut fra at skatteflyktnings innlegg var et mulig kritisk sideblikk på "folkemeningen" og ikke nødvendigvis betyr at han befinner seg i et område hvor kjønssmodne mennesker uansett aldersforskjell kan ha sex ustraffet - i så fall er han tydeligvis ikke bosatt i Europa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå