Gå til innhold

Rune Øygard, hva har egentlig skjedd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg passet på en jente fra hun var 13 og til hun ble 17 år gammel. Vi var så gode venner at jeg tror det skulle vært det minste problem å få henne til sengs, og jeg tror ikke hun ville tatt skade av det "akkurat da", men når det barnet ble litt mer moden, er jeg sikker på at problemer hadde kommet til å melde seg.

Som voksen og med en spesiell nær relasjon til slike unge mennesker er det ganske enkelt et megasvik å blande inn sine egne seksuelle drifter og lyster i forholdet.

Lenke til kommentar

Jeg passet på en jente fra hun var 13 og til hun ble 17 år gammel. Vi var så gode venner at jeg tror det skulle vært det minste problem å få henne til sengs, og jeg tror ikke hun ville tatt skade av det "akkurat da", men når det barnet ble litt mer moden, er jeg sikker på at problemer hadde kommet til å melde seg.

Syns det er merkelig at dere tror sex er psykisk (eller fysisk) skadelig, uten å ha noen vurdering på dette. Er det noen som har undersøkt jenta og funnet henne sinnsyk som følge av å ha hatt sex?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at dere tror sex er psykisk (eller fysisk) skadelig, uten å ha noen vurdering på dette. Er det noen som har undersøkt jenta og funnet henne sinnsyk som følge av å ha hatt sex?

Du blir ikke sinnsyk av det (selv om det sikkert er mulig også), så den må du lengre ut med. Men overgrep (for det er et overgrep) kan gi depresjoner, og andre psykiske skader.

Lenke til kommentar

Du blir ikke sinnsyk av det (selv om det sikkert er mulig også), så den må du lengre ut med. Men overgrep (for det er et overgrep) kan gi depresjoner, og andre psykiske skader.

Tja, det er jo en viss forskjell mellom at jeg KAN brekke armen din, og om jeg faktisk HAR brukket armen din. Er det noen skadevurdering inne i bildet?

Overgrep er avhengig av din moral, så la oss kalle det lovbrudd.

Lenke til kommentar

Man kan stille spørsmål til hva det er som gjør at sex med et barn er så skadelig. Er det selve handlingen, som får personen til å føle seg sveket? eller kan det være det sosiale oppstyret rundt en slik handling, som gjør at man får andre, negative tanker?

Lenke til kommentar

Merkelig for dem som ikke vil forstå...

Det er ikke slik at det er automatisk skadelig... med jevnaldrende (frivillig) blir det nok sjelden varige skader hverken fysisk eller psykisk selv om en part kanskje angrer i ettertid.

Men når man snakker om barn så må man sette en grense der man sier det er ulovlig uansett!!!!

Hvorfor?

Barn er altfor lett å utnytte noe dette er ett klart eksempel på!!!

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men jag anser det som en privat avgjørelse for ofret om rettssak skal føres

Var det ikke jenta (hennes foresatte ettersom hun var under 18 år) som politianmeldte tiltalte?

Jeg har påpekt ett problem som ikke besvares i dagens rettssystem, det har igrunnen intet med dine argumenter å gjøre.

Disse handlingene er lovbrudd, hvorvidt de er overgrep eller ikke avhenger av ens moralforståelse.

Er ikke "overgrep", herunder "seksuelle overgrep" for å gjøre det klarere, også en juridisk terminologi? http://no.wikipedia.org/wiki/Seksuelt_overgrep

Om offeret selv ikke skulle ønske rettssak, vil jeg nok si at man burde gjøre nettopp dette.

I denne aktuelle saken ble den politianmeldt av fornærmede (hennes foresatte). Politiet har vel også plikt til å undersøke og ev. anmelde alle forbrytelser som blir fremsatt for politiet?

Tja, du mener det er moralsk forkastelig at en ung person har sex med en eldre person, jeg mener det er moralsk forkastelig at to personer av samme kjønn har sex, rasister mener at det er moralsk forkastelig at personer av forskjellig rase har sex, etc.

Hvem har nevnt det moralske aspektet her? Ikke jeg i alle fall, jeg snakket kun om det juridiske. Hun var rundt 14 år da det første overgrepet skal ha skjedd, og uansett under 16 de andre gangene. At jeg nevnte at han var over 50 år var for å vise at aldersforskjellen har juridisk betydning kontra hvis tiltalte hadde vært på hennes egen alder, under 16 år.

Det er vel nettopp der jeg har endel tvil, og jeg kan ikke se hvordan "samfunnet" har noen rett til å påføre vedkommende ytterligere skader mot hennes vilje kun for å tilfredsstille sin egen (samfunnets) moralforståelse?

Mulig jeg var litt uklar her, men med "skadeomfanget" her snakket jeg om at jeg mener at ofre får det bedre av å bli trodd, og at overgriperen blir straffet. Det har ingen ting med moralforståelse å gjøre, men at rettferdighetens skje fylles til fordel for et offer. Jeg velger å tro at skadeomfanget reduseres ved at ofret blir trodd og at tiltalte blir straffet.

Hvis du har blitt utsatt for noe, og ikke trodd i etterkant, hvordan ville du føle det da? Som en ekstra straff? Og hvis man velger å ikke stå fram, men heller la overgriperen gå fri, klarer man da å legge det bak seg? Vel, jeg vet ikke svaret på det, men du har sikkert selv lest om mennesker som står fram 10, 20, 30 år etter, for så å se at det er praktisk talt juridisk umulig å vinne frem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har både lært og erfart at man tar rett og slett ikke sjansen

Det er et voksent ansvar, slik jeg ser det

Lenke til kommentar

Når man blir kjønnsmoden er man ikke lenger "barn" i min bok.

Og hvilken alder vil du si dette er? - Skal noen som er gjerne 5 år fra myndig alder bli foreldre, mener du?

Hva mener du med "seksuelt ansvarlig for seg selv"?

Hvilken alder slutter det å være pedofili for deg?

Lenke til kommentar

Jeg har både lært og erfart at man tar rett og slett ikke sjansen

Det er et voksent ansvar, slik jeg ser det

Det er jeg helt og fullt enig med. At fyren har oppført seg på en måte som strider mot det jeg ville ha gjort er utvilsomt, spørsmålet er vel om det er noe som bør straffes om:

1. Sexen var frivillig

2. Ingen fysisk aller psykisk skade har resultert

Jo... er man 13 år er man fortsatt barn!!!

Biologically, a child (plural: children) is a human between the stages of birth and puberty.
http://en.wikipedia.org/wiki/Child Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg helt og fullt enig med. At fyren har oppført seg på en måte som strider mot det jeg ville ha gjort er utvilsomt, spørsmålet er vel om det er noe som bør straffes om:

1. Sexen var frivillig

2. Ingen fysisk aller psykisk skade har resultert

Så det vet du?

Etter hva jeg tror har nok jenta uten tvil fått psykiske skader av dette!!

Lenke til kommentar

Og hvilken alder vil du si dette er? - Skal noen som er gjerne 5 år fra myndig alder bli foreldre, mener du?

Skal, og skal Fru Blom. Naturen er sådann innrettet at slikt skjer uansett hva jeg mener om saken.

Hvilken alder slutter det å være pedofili for deg?

Når man er blitt kjønnsmoden, hvilket ikke er aldersbetinget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel nettopp der jeg har endel tvil, og jeg kan ikke se hvordan "samfunnet" har noen rett til å påføre vedkommende ytterligere skader mot hennes vilje kun for å tilfredsstille sin egen (samfunnets) moralforståelse?

Stråmann igjen, det er ikke nødvendigvis derfor man har rettsaker, eller straffeforfølger folk, det kan være at man mener summen av lidelsen slike saker påfører er mindre enn lidelsen man hindrer feks.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...