Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] trenger CPU kjøler

Anbefalte innlegg

Bare skrap av av en del kjølepasta, du trenger ikke nødvendigvis ta på ny.

Hvis du tar ut hovedkortet, hadde vært fint med noen bilder, slik at vi kan utelukke feilmontering.

er det virkelig kjempe viktig å ta av hovedkortet, vil ta mye tid å ordne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehh greit, ka vil dokker anbefalt mæ å gjør no? ta cpu kjøleren av ta av alt og så sette på nytt igjen? eller?

er det foresten farlig å ha rundt 95 grader på CPU'en?

Vel, det sliter jo en del på prosessoren. Grunnen til at den ligger å vipper rundt 95-97 grader er fordi prosessoren kjører i gang nød-prosesser som innebærer at den kjører prosessoren på så lav frekvens som den overhode kan, og samme med spenningen. Dette senker effektforbruket, og da vil den ligge rundt 95-100 grader med SVÆRT nedsatt ytelse og stabilitet.

Blir prosessoren over 100 grader så pleier ofte sensoren å konke, og over rundt 105 grader så sier det stopp, og alt blir svart. (altså, det som skjedde med maskinen før)

Om du har tatt MYE termisk pasta, så har du nok missforstått hele hensikten. Det er jo ikke slik at dens hensikt er å kjøle noe, men å skape best mulig kontakt mellom metall-kjøleren og overflaten til prosessoren. Fordi det er mikroskopiske sprekker og ikke alltid 100 % rett overflate så trengs termisk pasta for å tette disse mikroskopiske hullene. Om du smører på masse pasta, så vil du jo bare lage en tykk hinne av pasta mellom kjøleren og prosessoren som isolerer.

Nå er Artic-silveren langt bedre nnår det kommer til ledeevne enn intel sin inntørka smørje, og vil derfor klare å overføre akkurat nok varme til at du klarer å skru på PCen. Men i forhold til aluminium og kobber så er det å regne som en isolator.

Lenke til kommentar

ehh greit, ka vil dokker anbefalt mæ å gjør no? ta cpu kjøleren av ta av alt og så sette på nytt igjen? eller?

er det foresten farlig å ha rundt 95 grader på CPU'en?

Vel, det sliter jo en del på prosessoren. Grunnen til at den ligger å vipper rundt 95-97 grader er fordi prosessoren kjører i gang nød-prosesser som innebærer at den kjører prosessoren på så lav frekvens som den overhode kan, og samme med spenningen. Dette senker effektforbruket, og da vil den ligge rundt 95-100 grader med SVÆRT nedsatt ytelse og stabilitet.

Blir prosessoren over 100 grader så pleier ofte sensoren å konke, og over rundt 105 grader så sier det stopp, og alt blir svart. (altså, det som skjedde med maskinen før)

Om du har tatt MYE termisk pasta, så har du nok missforstått hele hensikten. Det er jo ikke slik at dens hensikt er å kjøle noe, men å skape best mulig kontakt mellom metall-kjøleren og overflaten til prosessoren. Fordi det er mikroskopiske sprekker og ikke alltid 100 % rett overflate så trengs termisk pasta for å tette disse mikroskopiske hullene. Om du smører på masse pasta, så vil du jo bare lage en tykk hinne av pasta mellom kjøleren og prosessoren som isolerer.

Nå er Artic-silveren langt bedre nnår det kommer til ledeevne enn intel sin inntørka smørje, og vil derfor klare å overføre akkurat nok varme til at du klarer å skru på PCen. Men i forhold til aluminium og kobber så er det å regne som en isolator.

aha tusen takk for infoen, da vet jeg litt mere.

så hva ville du har gjort?

for pcen er jo en gamer pc og geimer stort sett det nyeste av spill på høyest mulig grafikk så, vill ikke sitt med en pc som har nesten 98 og sliter med å starte minecraft.

CPU viften spinner?

såklart gjør den det, i hvertfall sist jeg sjekket, og ser ut at den kjører på max.

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte var fordi du nevnte noen problemere med at den stoppet tidligere i tråden.

Kan du kjenne på blokka (ta fingrene borti kjøle ribbene) blir den ikke noe særlig varm er det tegn på at den ikke sitter slik den skal.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte var fordi du nevnte noen problemere med at den stoppet tidligere i tråden.

Kan du kjenne på blokka (ta fingrene borti kjøle ribbene) blir den ikke noe særlig varm er det tegn på at den ikke sitter slik den skal.

skjekket akuratt og den gikk noe rundt, men det kunne kanskje hatt en høyere RPM, vet ikke hvor raskt den skal gå, finnes det et program som kan skjekke hvor raskt den går?

kjente bortig kjøleribbene og de var rundt 40-45 grader, var ikke så mye høyere temperatur enn hva jeg hadde på fingerene. kan dette stemme eller ?

Lenke til kommentar

Rillene skulle vært varmere

så dette kan være grunnen til at cpuen er for varm

1. Cpu kjøleren sitter ikke godt nok på

2. det er for mye kjølepasta på

3. cpuen er skadet??????????????

4. den klipse tingen sitter ikke godt nok på

5. noen andre?

Lenke til kommentar

cputemperaturetternykjoslashlepasta.png

har tatt opp pcen enda en gang, og satt på ny kjølepasta så lite som jeg fikk til og satt på CPU viften og fikk resultatet over, når pcen bare kjører på standar programene, skal jeg vi meg fornøyd? eller?

Til alle som har hjelpet meg:

Sovehest

diosyris

Andrull

og spesielt Kuffe

Tusen takk for hjelpen!! <3 u rocks! :w00t:

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke så ille. :) Da tror jeg nok maskinen skal kunne fungere normalt. ;)

Kunne sikkert vært noe lavere, men det vil nok ikke ha noen praktisk betydning for deg.

Til alle som har hjelpet meg:

Sovehest

diosyris

Andrull

og spesielt Kuffe

Tusen takk for hjelpen!! <3 u rocks!

Hehe, bare hyggelig. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke så ille. :) Da tror jeg nok maskinen skal kunne fungere normalt. ;)

Kunne sikkert vært noe lavere, men det vil nok ikke ha noen praktisk betydning for deg.

Hehe, bare hyggelig. ;)

Hallo, temperaturen blir for høy under belasting av f.eks bf3 og MOH:W (75-89) så jeg lurer på om å investere inn vannkjøllign alla: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

vil temperaturen gå ned til max 60-70 under geiming da? eller kan det være andre ting som må ordnes?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt høyt. En slik vannkjøling ville nok ha gitt deg god kontroll på temperaturene. Jeg ville tippet maks 50-60 grader LOAD (ikke ussansynelig ned i noe rundt 40-50 ish også) om du gjør en god montering med en slik kjøler. Nå blir det litt gjetting fra min side, men i forhold til den du har så er det en STOR forbedring. :)

Det skal sies at slike vannblokker er rimelig lett-manøvrerbare og har gjerne en bedre festemetode enn store og massive kjølere, samt originalkjøleren sine fester.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt høyt. En slik vannkjøling ville nok ha gitt deg god kontroll på temperaturene. Jeg ville tippet maks 50-60 grader LOAD (ikke ussansynelig ned i noe rundt 40-50 ish også) om du gjør en god montering med en slik kjøler. Nå blir det litt gjetting fra min side, men i forhold til den du har så er det en STOR forbedring. :)

Det skal sies at slike vannblokker er rimelig lett-manøvrerbare og har gjerne en bedre festemetode enn store og massive kjølere, samt originalkjøleren sine fester.

Tusen takk for tipset, burde jeg kjøpe meg en nå, eller kan jeg vente til black friday? for geimer jeg får jeg 80 grader og kan dette skade CPUen min? og evt hvilken vannkjøler burde jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

har en http://www.komplett....aspx?sku=626996 det er vell en 1155 socket.

også CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX

og en siste ting hvordan er det med strøm? har en 650W

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Et slikt vannkjølingsanlegg er jo bare en vifte og siden den erstatter vifta som sitter på baksiden av kabinettet, så er det kun pumpa som gir et bidrag. Forvent dermed ca 5W høyere strømforbruk, som er ingenting å bry seg om engang.

Corsair sitt H60 er jo et rimelig greit entry anlegg, som ikke setter noe krav til kabinettet, da den bare trenger en ledig 120mm vifteplass: http://www.komplett....aspx?sku=628604

Ser ingen grunn til å gå for et dyrere om du bare ønsker å få en rimelig stille og kald PC. Skal du overklokke en del derimot, så holder den ikke lenge koken.

En fordel med slik vannkjøling er at du kan bruke det på hvilket som helst hovedkort, og med hvilket som helst minneoppsett, da de tar lite plass.

Et merke som ikke er kjent for å holde like godt kvalitet som Corsair, er Cooler-Master sitt. Der har de dog gitt deg mulighet til å regulere viftehastigheten til radiatoren, og dette gjør at du vil kunne optimalisere for enda mer stillegående operasjon: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=766852

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...