Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] trenger CPU kjøler

Anbefalte innlegg

Hva er vil det koste, hvor lang tid tar det og er det noe lurt? å sende inn pcen til komplett for at de får ordna den osv? som sagt har jeg endra kabinett, lagt til sdd og RAM men utgangspunklig kommer pcen fra komplett.

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Om du bruker intel vifta, så har vel den push-connectors. Om disse er trykket gjennom (du hører et lite knepp, og kjøleren vil være HELT løs om de ikke er på. Her kan du nesten ikke trå feil).

Om du kommer helt til windows. Kjør bios og load fail safe.

hvordan load fail safe? bruker clickbios 1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde et lite problemet med dette, men etter mye om og men fikk jeg den 100% på, men jeg skjønner ikke hva mellomrommet mellom cpu'en og cpu vifta har med at cpu vifta ikke starta.

Normalt vil viftehastigheten på CPU vifta variere etter temperaturen på cpu (tror det er dafult i bios), kan du ikke ta en titt i bios? Der kan du jo evt sjekke temperatur og hva hastigheten på vifta står på (pleier å ligge under hardware monitor).

Hva er vil det koste, hvor lang tid tar det og er det noe lurt? å sende inn pcen til komplett for at de får ordna den osv? som sagt har jeg endra kabinett, lagt til sdd og RAM men utgangspunklig kommer pcen fra komplett.

hva mener du med?:

Som nevnt er det veldig viktig at blokka sitter godt på, hvis ikke vil varmeutvikling bli så stor at maskinen skrur seg av etter en kort stund.

Om du bruker intel vifta, så har vel den push-connectors. Om disse er trykket gjennom (du hører et lite knepp, og kjøleren vil være HELT løs om de ikke er på. Her kan du nesten ikke trå feil).

Om du kommer helt til windows. Kjør bios og load fail safe.

hvordan load fail safe? bruker clickbios 1

Har desverre ikke vært borti den biosen, men du finner det nok hvis du leter litt.

Lenke til kommentar

Har en liten update og trenger derfor et par råd:

- fikk cpu viften til å starte korrekt på en eller annen måte

- brukte tipset til å gå i biosen og var rask nok til å klikke på informasjon og der stod det:

- CPU = 97 grader

- så hva kan jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Hvis temperaturen er 97 grader, vil også kjøleribbene (altså selve blokka til cpu kjøler) også kjennes varm. Regner med at det ikke gjør det hos deg, noe som betyr kun en ting og det er at blokka ikke sitter som den skal (evt. den gamle kjølepastaen har klumpet seg og skaper dårlig kontakt)

Lenke til kommentar

Hvis temperaturen er 97 grader, vil også kjøleribbene (altså selve blokka til cpu kjøler) også kjennes varm. Regner med at det ikke gjør det hos deg, noe som betyr kun en ting og det er at blokka ikke sitter som den skal (evt. den gamle kjølepastaen har klumpet seg og skaper dårlig kontakt)

så det er i grunn kun å kjøpe kjølepasta og temperaturen vil falle til normale 40 grader?

Lenke til kommentar

Om CPU viser 97 grader så vil du komme bedre ut om du skraper av kjølepastaen og kobler blokken på uten noe. Høres ut som om:

a) Gammel pasta virker som isolasjon i stedet for å overføre varme fra CPU til kjøleblokk

b) Tempmåler for CPU er feil.

Siden PCen fryser etter kort tid, så antar jeg det er a) som er problemet.

Fjern gammel pasta fra både CPU og kjøleblokk, og bruk den uten pasta til du får tak i det.

Lenke til kommentar

så sant blokka er festet riktig ja. Husk også å fjerne den gamle pastaen godt før du påfører ny.

igjen "blokka" er det cpuen, cpu vifta eller hva er det egentlig?

foresten tips hva jeg kan bruke for å fjerne kjølepastaen? har sett at man burde bruk noe med minst 60% kan man f.eks bruke desinfeksjons sprit?

Lenke til kommentar

Om CPU viser 97 grader så vil du komme bedre ut om du skraper av kjølepastaen og kobler blokken på uten noe. Høres ut som om:

a) Gammel pasta virker som isolasjon i stedet for å overføre varme fra CPU til kjøleblokk

b) Tempmåler for CPU er feil.

Siden PCen fryser etter kort tid, så antar jeg det er a) som er problemet.

Fjern gammel pasta fra både CPU og kjøleblokk, og bruk den uten pasta til du får tak i det.

takk for tipset, men vil ikke cpuen ta skade da? på noen som helst vis? for har ikke så ekstremt mye å rutte med :S

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Den kobber sirkelen er undersiden av blokka, rillene som er festet rudnt er såkalte "heat spreadres"

i7_roundup-027.jpg

For å fjerne gammel kjølepasta kan du f.eks bruke isopropanol, aka. kondensfjerner. Har også hørt at kaffefilter også fungerer bra, har selv brukt en lo-fri fille og bare gnidd det bort.

Lenke til kommentar

Bensinstasjon.

Men for all del, det er mye annet som også går ann å bruke, og selv om det ikke funker 100 % like bra som isopropanol, så funker det meste noe rundt 99 %. Om du ikke er veldig nøye med påføringen, eller har lite erfaring, så vil måten du fjerner gammel kjølepasta ikke være det mest kritiske, da nøyaktig og korrekt påføringen er såpass viktig del.

En helt vanlig klut + litt fukt funker knall til tider det. Det er ikke noe jeg ville gjort for å få skrapet av de siste gradene, men det funker i det minste, og er noe alle har. Du må derimot være noe mer forsiktig at du ikke søler noe vann ned i CPU-sokkelen etc. (vannet er egentlig bare for å klistre den harde pastaen i kluten) Samme med aceton, som gjør jobben mye lettere enn vann, da den faktisk løser opp den gamle pastaen.

Ja, om målet bare er å få startet PCen så kan veldig mye vanlige produkter funke som kjølepasta også, alt fra tannpasta til banan. (var en guide på hw.no som testet temp med forskjellige saker)

Ikke at jeg kan anbefale noe osm helst av det, så virket du jo noe desperat på å få PCen i gang igjen.

Den største feilen er som sagt å ikke ta av gammel pasta, og den feilen har du jo gjort allerede, så det kan bare gå oppover derfra. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bensinstasjon.

Men for all del, det er mye annet som også går ann å bruke, og selv om det ikke funker 100 % like bra som isopropanol, så funker det meste noe rundt 99 %. Om du ikke er veldig nøye med påføringen, eller har lite erfaring, så vil måten du fjerner gammel kjølepasta ikke være det mest kritiske, da nøyaktig og korrekt påføringen er såpass viktig del.

En helt vanlig klut + litt fukt funker knall til tider det. Det er ikke noe jeg ville gjort for å få skrapet av de siste gradene, men det funker i det minste, og er noe alle har. Du må derimot være noe mer forsiktig at du ikke søler noe vann ned i CPU-sokkelen etc. (vannet er egentlig bare for å klistre den harde pastaen i kluten) Samme med aceton, som gjør jobben mye lettere enn vann, da den faktisk løser opp den gamle pastaen.

Ja, om målet bare er å få startet PCen så kan veldig mye vanlige produkter funke som kjølepasta også, alt fra tannpasta til banan. (var en guide på hw.no som testet temp med forskjellige saker)

Ikke at jeg kan anbefale noe osm helst av det, så virket du jo noe desperat på å få PCen i gang igjen.

Den største feilen er som sagt å ikke ta av gammel pasta, og den feilen har du jo gjort allerede, så det kan bare gå oppover derfra. ;)

takk for svaret, men når jeg først skal kjøpe kjølepasta så er vell http://www.komplett....aspx?sku=460665 en av de beste?

Her er guiden Andrull refererte til =)

http://www.hardware....gjennomga/71296

haha Tusen takk for svaret tror ærligtalt at jeg ikke skal bruke tankrem orker bare ikke det sølet, haha xD

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Tror ikke det skiller så veldig mellom de forskjellige, ser at den har fått anbefaling av HW.no så funker sikkert greit. Skal du ha det beste av det beste, finner du sikkert svaret med et google søk. Selv bruker jeg http://www.komplett....aspx?sku=659604

edit: Vil nok tippe at alle kjølepastaer du får tak i, er bedre en den guffen som ligger på med kjølern som følger med

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Nja, på langt nær noe av det beste, i verken letthet å smøre på, eller ytelse.

Denne er å regne som en av de bedre, og den jeg har bredest erfaring med: http://www.komplett....aspx?sku=659604

Den holder ytelsen og mykheten sin i lengre tid, er lett å smøre utover, og selv etter et års bruk så har jeg kunne ta av og på kjøleren, uten at det har ødelagt ytelsen fullstendig. (den blir ikke hard, og vil derfor kunne omformes)

edit: what Kuffe said. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...