Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nabo tar seg inn på byggeplassen

Dassen

Anbefalte innlegg

Vi bygger hus i et omstridt område, med en nabo fra helvete som har gjort alt i hennes makt for at huset ikke skal komme opp. Vi har fått klarsignal fra øverste hold i kommunen etter en nesten 2 års lang krangel. Naboen har tatt i bruk alle muligheter til å klage underveis, kostet oss hundretusener, men nå er hun endelig slått på alle punkter og husbyggingen er smått i gang. Huset er nå 100% godkjent fra kommunen, hun har ikke mer hun skal ha sagt.

Problemet er at hun tar seg inn på eiendommen vår og måler alt som håndverkerne driver med. For 3 uker siden stoppet hun arbeidet til mureren fordi hun mente muren var noen centimeter for nærme grensen. Dette er forøvrig ikke grensen mot hennes hus. Naboen det gjelder har godtatt grensene. Nå har denne dama klart å forsinke byggeprosessen med ytterligere 1 måned fordi mureren ble stoppet i prosessen.

Har hun lov til å ta seg inn på et privat lukket byggeområde? Kan vi anmelde henne for dette? Det er jo selvsagt fristende å installere bjørnefeller på tomta, men dette er noe ugunstig da det er arbeidsfolk på tomta på dagtid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eksisterer noen krav, bla. HMS, på byggeplasser. Så du kan sikkert lukke området med hjemmel i HMS. Sørg for at en av håndverkernede, som er ansvarlige for HMS, viser bort alle som beveger seg for nærme arbeidsområdet.

Du kan sikkert sette opp et gjerde eller noe lignende også. Piggtråd på toppen tror jeg ikke er ulovlig, men er nok ikke det beste alternativet. Forøvrig er det ulovlig med sabotasje/hærverk, så du kan jo bare vente til det går så langt og anmelde forholdet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tomta er avstengt med 2 meter høye gjerder rundt byggeområde. Problemet er at hun kommer etter arbeidstid, eller om natten, hva vet jeg. Så ingen er der til å kaste henne ut. Det er nok veldig vanskelig å stenge noe mer enn det, da det vil ta fra naboen utsikt mot sjøen og ytterligere klager vil komme inn.

Mureren kunne ikke overse hennes "notis", da han ikke personlig har gjort målingene og kan stå for de. Han måtte forhøre seg med arkitekten. Denne arkitekten er opptatt med mange prosjekter over hele landet og vips så tar ting veldig lang tid.

Er det noen regler på hvordan område skal være avstengt før jeg kan henge opp en plakat om at innbrudd på byggeområdet vil bli anmeldt, slik det gjør på de fleste byggeplasser?

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Ja. Hun er innstilt på et fiendtlig naboskap fremover.

Generelt sett vil jeg råde til å skille mellom irritasjonsdelen og problematikkdelen.

Det vil si, at man setter sine følelser rundt at heksefitta irriterer noe så inn i hampen, til side, og da til fordel for å holde hodet kaldt og vurdere praktiske konsekvenser.

For meg høres det ut som at du har grei flyt i prosjektet, dog med litt sporadiske innfall som faktisk du kanskje må regne med, gitt at dette er som du sier, en omstridt tomt.

At kvinner kan være riktig så vanskelige og forsure tilværelsen, er en annen betraktning. I den forbindelse råder jeg deg til ikke å la deg irritere, men heller ta hevn på passende lavnivå-måter, det vil si å irritere henne igjen på måter som ikke er ulovlige.

Det blir da et emne for seg, som du selv kan vurdere om er ønskelig for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Tror du har misforstått meningen med tråden om du tror jeg leter etter måter å irritere naboen på for å hevne meg. Poenget er at hun kjemper sin sak ved å ta seg inn på vår tomt uten tillatelse. Når vi har brukt 2 år på å gjøre dette riktig og har brukte mange hundretusen på saksomkostninger og omtegninger av huset er det frustrerende at dama fremdeles ikke vil gi seg. Det jeg lurer på er om jeg kan anmelde henne for å ta seg inn på tomta som er et avstengt bygningsområde.

Lenke til kommentar

Har du en plen som må vannes?

Jeg tror ikke det er forbud mot å spyle ned noen som beveger seg over tomten din. Og et automatisk vanningsanlegg fikser den jobben for deg.

Alternativt kan du sitte i buskene med en vannslange. (Noe lignende "Tommy og Tiger'n" der faren gleder seg til halloween fordi han kan sitte i buskene og spyle alle ungene som kommer for å bølle.)

Siden det er en byggeplass det er snakk om får du bare slenge rundt noen planker med spiker i og la problemet løse seg selv. At noen sniker seg inn og skader seg på en byggeplass der det er tydelig merket med byggeplass/fare er ikke noe jeg tror byggherren er ansvarlig for.

Hvis noen ting mangler fra området så får du heller slenge inn en anmeldelse. Jeg tror ikke du klarer å få besøksforbud for så lite.

Lenke til kommentar

Er ikke ute etter å skade henne. Jeg vil at begge parter i dette forholdet forholder seg til loven. Dersom jeg har grunnlag for å anmelde henne for å ta seg inn på bygningsområdet hadde det vært en god måte å si at nok er nok. Tror jeg nøyer meg med et uvedkommende forbudt-skilt i første omgang.

Lenke til kommentar

Hva med å sette av et par timer og be henne med på en runde med tommestokk slik at hun kan bli fornøyd?

Hun har klaget på alt som kan klages på i kommunen. Vi har justert oss og byggeplanen er godtatt og vi har fått klarsignal fra kommunen etter saken var oppe i byggerådet. Vi har ingen grunn til å etterkomme ytterligere krav fra naboen, som dersom hun fikk viljen sin ville hatt et dokkehus på tomta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tomta er din, selv om det ikke står noe hus der. Si til henne at hun er uønsket på tomta når hun kun motarbeider deg, og at ved neste overtredelse så vil du anmelde henne tvert.

Bør et slikt brev utstedes av advokat og sendes direkte til henne, skal det gjøres muntlig eller hva? Kvier meg for å henge opp et allment varsel i nabolaget. Ikke inntrykket vi ønsker å gi. Har en god tone med de andre naboene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror denne lovteksten kan være til hjelp:

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse.

Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil.

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

Dersom tomta er gjerdet inn, hvordan kommer hun seg dit?

Fallskjermhopp, underjordiske tunnel eller teleport kanskje? Nei, er jo bare å åpne gjerdet som byggmesteren har satt opp. Typisk anleggsgjerde som du finner rundt byggeplasser, festivaler ol. Skiftnøkkel eller muskelkraft er alt som skal til.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...