Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] For Gammelt Skjermkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ha RAM i maskinen om du forventer at den skal starte. Kansje lurt å faktisk skjønne hva du driver med før du hiver deg i å "bygge om" en maskin...

Pft, man lærer mye ved å prøve. En gang er den første for alt. I dag lærte han at man må ha ram for å boote.

Lenke til kommentar

En fire år gammel maskin burde fungere helt greit i dag, og det er ikke så mye som har endret seg siden den gang i hvordan man bygger maskiner. Det du mangler for å boote er som nevnt over her ram. For å kunne bruke maskinen til noe fornuftig, trenger du også en harddisk og en måte å installere opperativsystemet. Harddisken er helt sikkert av helt vanlig sata disk som kobles til med en sata kabel. Litt avhengig av hovedkortet i maskinen kan det gå an å installere opperativsystemet fra en minnepenn, men det er mulig du må bruke en dvd leser. Fire år er ikke så lenge siden så minnepenn er antakelig støttet som bootable device. Kos deg med bygging videre!

Lenke til kommentar

Klart man lærer, men vet man ikke helt grunnleggende hva RAM er, hvorfor man må ha det, så har man ikke mye å bygge på. Å endre på oppsettet i maskinen, uten å vite hva enkeltkomponenter gjør, blir vel litt på tryne. Ønsker ikke å demotivere TS. For all del, det skader ikke å bare prøve seg frem. Men, TS kan kansje gi de forskjellige komponentene noen søk på google.

Diosyris har et poeng, kansje dette bare er trolling...

Endret av warpie
Lenke til kommentar

En fire år gammel maskin burde fungere helt greit i dag, og det er ikke så mye som har endret seg siden den gang i hvordan man bygger maskiner. Det du mangler for å boote er som nevnt over her ram. For å kunne bruke maskinen til noe fornuftig, trenger du også en harddisk og en måte å installere opperativsystemet. Harddisken er helt sikkert av helt vanlig sata disk som kobles til med en sata kabel. Litt avhengig av hovedkortet i maskinen kan det gå an å installere opperativsystemet fra en minnepenn, men det er mulig du må bruke en dvd leser. Fire år er ikke så lenge siden så minnepenn er antakelig støttet som bootable device. Kos deg med bygging videre!

Jo takk
Lenke til kommentar

Klart man lærer, men vet man ikke helt grunnleggende hva RAM er, hvorfor man må ha det, så har man ikke mye å bygge på. Å endre på oppsettet i maskinen, uten å vite hva enkeltkomponenter gjør, blir vel litt på tryne. Ønsker ikke å demotivere TS. For all del, det skader ikke å bare prøve seg frem. Men, TS kan kansje gi de forskjellige komponentene noen søk på google.

Diosyris har et poeng, kansje dette bare er trolling...

Jeg vet at jeg må ha Ram i.
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg vet at jeg må ha Ram i.

Har du alzheimers? Du skriver selv at du ikke har RAM i maskinen.. Kansje jeg skal forfriske minnet ditt litt:

Driver og bygger om en 4 år gammel pc. har ikke ram,cd/dvd rom eller hardisk i pc'en.

Også forventer du at PC-en skal starte...

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...