bruker365 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Heisann! Jeg har vurdert å bytte Volvoen min med en bil som er litt mindre, og ikke minst billigere å eie og bruke! Har sett på en 1979 modell som ikke har gått mer enn 90,000km, men som har byttet motor. Nå står det en 1,6td i den, ukjent årstall og km om jeg ikke husker feil. Selger mente den ikke skal ha gått altfor langt Det jeg egentlig lurer på er hvordan disse bilene holder seg etter 33 år? Er det mye feil, utenom rust? Hvordan holder denne motoren seg, hvis den ikke har gått så veldig langt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Bruksbil fra søttitallet? Jeg er veldig skeptisk. Jeg vet ikke noe om pålitelighet. Men den har neppe ABS-bremser og airbag. Så gamle biler som 1979 er forbeholdt entusiaster. Kjøp noe som ikke er eldre enn midten av nittitallet hvis den skal være bruksbil. Endret 26. oktober 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Tingen er at jeg har en fin og sikker 940 fra 96, men denne er dyr i drift, og i forhold til en veteran er den dyr å ha i forhold til avgifter og forsikring. Bilen har blitt lite brukt iom at jeg bor sentralt i byen, men trenger nok bil til jobb fremover. Jeg vet at en bil som er 30 år gammel ikke er like sikker som en som er 15 år, dessverre På 940n så kommer avgifter og forsikring på rundt 7000, mens på golfen blir det 1000 I tillegg en del billigere forbruk... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Finn deg noe nyere! Jeg har selv hatt en Golf 1 og det har skjedd mye på bilfronten på 30 år. Golf 1 er god på glatten i det minste. Men jeg ville ikke fått 940en din inn i siden på Golften Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2012 Noe nyere slik som Volvoen? Da beholder jeg likegodt den. Forholdsvis billig forsikring til å være turbobil, men kunne tenkt meg å betale 405,- i årsavgift i stedet for nesten 3000... Så veteran bruksbil er egentlig ikke noe å satse på? Enig med deg i den siste der, tror golfen ville blitt en del mindre enn 940n Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Volvo 142/144, fra 70-tallet kanskje ? Har en amazon fra 1964, den ville jeg ikke anbefalt å ha som bruksbil, da det er litt krevende bil å kjøre. Ellers har jeg en toyota carina fra 1980 som jeg bruker hver dag til jobb, aldri tull med, bruker lite bensin og er kjempegod å kjøre. Se litt på gamle toyota/datsun/nissan (f.eks. bluebird) fra tidlig 80 tall, hvis du tektyl behandler dem så holder de lenge, motorene er evighetsmaskiner på de bilene. Samtidig har du bakhjulstrekk hvis du foretrekker det. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Vil egentlig ha så tett opp mot 82/83 mod som mulig. Når jeg søkte på finn fant jeg ingen toyota, kun en bluebird. Denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36984058 Noe å stase på? Bakhjulstrekk er jo alltids fint Bare så dumt at det er så få diesel veteraner Lenke til kommentar
Con Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 De bluebirdene der er helt kanon Se opp for rust og slarkete drivverk, utenom det går de stort sett til man skyter de! Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Har flere veteran merser av type "Beirut Taxi" Dvs, at de i motsetning til Datsunene og Toyotaene faktisk kan ta en del kuler også før de dør! Likevell mener jeg følgende: 30+ år gamle biler funker ikke som bruksbiler i Norge, i alle fall ikke om vinteren og dersom du ikke har en nyere bil i tillegg som backup. En kan selvsagt renovere for et par hundre tusen å få en bil som er like god som da den forlot fabrikken i 1979, men da er det jo like greit å kjøpe en ny f.eks. elbil. Det er dessuten j... mye bra 2000-2004 for prisen av en fuktig sydentur! En Ok ford mondeo med bensin eller ennå billigere, Renault Laguna! Jeg hadde til og med kjøpt en Peugeot 307 om jeg bare hadde fått den billig nok! Kan du klare deg med en liten varebil ala Berlingo eller Combo, ja, da står røverkjøpene nesten i kø, samelignet med en 1979 Golf 1, ombygd uten dokumentasjon! Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Hva mener du med at den ikke funker om vinteren? Holder ikke disse motorene bra lenge? Litt rustbehandling så holder vel det en stund også? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Hadde en 1990 modell Golf 2 som bruksbil et års tid. Uten ABS, servo, airbag og annet utstyr. Likevel en knallbil. Finner du en som er i god stand er det ingen problem på vintern heller. Overlevde fint kalde Tromsø. Nå vet jeg ikke hvor store forskjellene på en fra 79 og en fra 90, men med tanke på hvor primitiv min var, tviler jeg på at det er så mye. Jeg anbefaler det hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå