antex Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Hei, kjøpte en SSD for en stund tilbake som jeg ikke har fått til å fungere. (OCZ Vertex 4 240GB) Den vises ikke min datamaskin, men finner den i bios og i disk management. I diskbehandling er det delt opp i 3 partisjoner, der ingen har stasjonsbokstaver. prøver jeg og høyereklikke på en av de er eneste jeg får lov til å velge "slett volum" eller "hjelp" Har lett en del på nettet etter løsning uten hell, da det er folk som har lignende problemer. Håper noen kan hjelpe. MVH Andreas Lenke til kommentar
basher Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Dette skyldes sannsynligvis at SSD-en ikke er formatert med et filsystem som Windows gjenkjenner. Normalt skulle Windows foreslå å formatere den, men det skjer ikke alltid. Hvis du ikke får formatert SSD-en under Windows kan du eventuelt forsøke med GParted Live (eller en annen Live-CD med GParted). http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Slett partisjonen(e) og opprett en ny (pass for all del på at du velger riktig disk). Formater partisjonen som NTFS. Når du har opprettet en NTFS-partisjon i GParted er det sannsynlig at Windows vil finne den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Fungerer det ikke å slette volum i Diskbehandling? Er mye enklere enn å bruke GParted. En ny disk innholder ingen partisjoner. Denne har vært brukt, kanskje med Linux. Lenke til kommentar
antex Skrevet 26. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2012 Har vert i bruk i en iMac, men ble noe tull i OSX installasjonen. Lenke til kommentar
antex Skrevet 27. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2012 Nå slettet jeg disken og lagde ny partisjon. mens den holdt på å formatere fikk jeg opp meldingen "Disk ikke tilkoblet" Nå er det borte fra diskbehandling. Den kommer som regel tilbake etter en stund og et par restarts :S Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Har ingen erfaring med OCZ, men kan være noen problemer. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1464037&view=findpost&p=19755612 Sjekk om det er noen firmware oppdatering. Sjekk også hvilken SATA port du har koblet den på. Bør ikke bruke Marvell kontroller, Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 OCZ har hatt en del "svin på skogen" og noen av deres Vertex-er har vært befengt med bugs. Jeg vet flere her på forumet ikke anbefaler OCZ. Uansett så skal problemene være løst (færre?) med nyere firmware. Så det første jeg vil anbefale er å oppdatere firmware til SSD-en. Siste versjon ser ut til å være 1.5 og gjøres nå direkte i Windows med OCZ Tool Box. Samtidig så kan jo også oppdatere BIOS (evt. UEFI hvis du har nyere hovedkort). Koble så SSD til native SATA-port (Intel eller AMD chipset) og IKKE Marvell som Hårek nevner. Disse er ikke optimale til SSD-bruk... Prøv så å ta en DISKPART CLEAN ALL, denne kommandoen har jeg brukt med hell tidligere på på SSD-er og minnepenner. Denne "nullstiller" SSD-en, dvs. blanker den så den blir som ny. Om BIOS ikke finner SSD-en i det hele tatt, så kan den være defekt. Også hvis den faller ut innimellom. Da krever du i så fall ny fra selger. Lenke til kommentar
antex Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg tror jeg bare gir opp, kjøper heller en ny (skal ha nytt tastatur, headset og litt annet uansett) kan heller prøve å klage på det. Hvis jeg ikke skal ha OCZ, hva brutde jeg gå for? (ssd) Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Crucial M4 er en "gammel traver" og en meget god mainstream SSD som ofte anbefales her på forumet. I det siste har også Samsung 830 havnet på den listen. Corsairs nye Neutron serie gjør det bra i tester, men benytter en "ukjent" kontroller, så vi vet ikke hvordan disse oppfører seg over tid enda. Det samme for Samsungs nye 840 Pro, som ser ut til å være best på det meste. Lenke til kommentar
antex Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Da var endelig iMacen oppe å gå igjen. Kjøpte Samsung 830 og bytta i samme slengen 1tb disken som sto i til en 2tb. Så nå håper jeg at jeg slipper å åpne iMacen igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå